Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-01, 01:25
Medlem
Dr.Caligaris avatar
Under en begravning i fjol fick jag reda på att jag har flertalet frimurare i släkten. Min fråga är helt enkelt hur FB's konspirationsteoretiker hade agerat i samma situation? Borde jag oroa mig, eller skall jag helt enkelt utnyttja läget och försöka gå med själv?

Ber om ursäkt om detta passar bättre i den stora frimurare-tråden, men det finns säkert fler fb'are med frimurare i släkten som undrar samma sak, så jag tänkte att det fanns orsak för en tråd som denna.
Citera
2011-03-01, 01:29
Medlem
Är inte insatt men det finns väll inga fördelar med att "vara med" frimurarna. Som jag har förstått det kostar det bara en massa pengar och ger inget annat är löjliga ceremonier. Eller?
Citera
2011-03-01, 01:32
Medlem
Dr.Caligaris avatar
Jo, det är så jag också förstått det. Men har ju också hört att de styr världen mer eller mindre, och en sån chans missar jag ogärna. Men är inte jätteinsatt, så skulle vara kul att höra lite från båda sidor.
Citera
2011-03-01, 01:39
Medlem
slemzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Är inte insatt men det finns väll inga fördelar med att "vara med" frimurarna. Som jag har förstått det kostar det bara en massa pengar och ger inget annat är löjliga ceremonier. Eller?

Det krävs även av svenska frimurarorden att du är troende kristen. As a madder of fact så skilljer sig faktiskt svensk frimureri ganska mycket från amerikansk frimureri, vilket det ofta är det man hör talas om eller läser om på hemsidor etc. däremot så vet jag inte hur avgifter och diverse ekonomiska delar struktureras. Kan vara möjligt att det finns några svenska adliga karaktärer i ordern som bistår med bidrag och liknande men det är enbart mina egna teorier.

Förövrigt hade det ju varit tufft om TS hade kunnat infiltrera dig hos frimurarna för att sedan tala ut här på FB om vad som egentligen sker
Citera
2011-03-01, 01:40
Medlem
DVDGs avatar
Sök runt här och kolla. Jag tycker Frimurarnas historia är en riktigt spännande och tänker nog försöka gå med. Tyvärr behöver man vara 24 år så jag har något år kvar.

I Sverige är det inte mer än att man träffas och pratar, kanske äter något, dricker lite osv. Jag tycker det låter förjävla trevligt faktiskt.

Sen är det så att många mäktiga människor är och har varit Frimurare, därför går det myyycket prat om att de skulle "bestämma" över världen. Jag är väldigt ifrågasättande till det men man vet ju inte. Just mystiken runt det hela fascinerar mig mycket.

Du som har släktingar borde ju höra runt med dem om allt vad det innebär osv. De blir nog bara glada över att du frågar. Sedan vet jag också att de har något slags hjälpprojekt så att säga att man slänger pengarna i sjön tycker jag är fel också.

Jag tror man får ut: trevligt sällskap, nya vänner, nya sätt att se saker och ting, lära sig mer om deras historia och kanske även delta i det där hjälpprojektet. Kostar inte mycket direkt heller att vara medlem.
Citera
2011-03-01, 01:43
Medlem
Dr.Caligaris avatar
Tråkigt att jag har fem år kvar, jag är bara 19 år gammal. Men jag skall absolut tänka på saken, låter ju riktigt trevligt utifrån ovanstående beskrivningar!
Citera
2011-03-01, 01:44
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemzz
Det krävs även av svenska frimurarorden att du är troende kristen. As a madder of fact så skilljer sig faktiskt svensk frimureri ganska mycket från amerikansk frimureri, vilket det ofta är det man hör talas om eller läser om på hemsidor etc. däremot så vet jag inte hur avgifter och diverse ekonomiska delar struktureras. Kan vara möjligt att det finns några svenska adliga karaktärer i ordern som bistår med bidrag och liknande men det är enbart mina egna teorier.

Förövrigt hade det ju varit tufft om TS hade kunnat infiltrera dig hos frimurarna för att sedan tala ut här på FB om vad som egentligen sker

Nja är du säker på det? Saken är väl den att Frimurarna faktiskt har tre enka regler och en är att aldrig tala om politik/religion. Däremot, vid invigningen eller vad ska jag säga, så ska du svära på din tro på din gud, att du lovar att "kommer inte ihåg vad". Man svär på bibeln eller koranen eller vad nu annars din religion har för helig skrift. Tror inte faktiskt att du som svensk måste svära på just bibeln. Men jag är ju inte helt 100 iofs men det är vad jag kommer ihåg. Vet iaf att religion är ett ämne som inte får diskuteras medlemmar emellan.

Det finns en användare här på FB, jag inte kommer ihåg hans namn, men han har skrivit väldigt mycket om hur det är osv. TS, jag råder dig att söka på Frimurare så kommer du hitta honom. Mycket intressant. Han har/hade iaf det blodröda korset med vita fält som avatar (korsriddarnas flagga right?).
Citera
2011-03-01, 01:46
Medlem
Dr.Caligaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Nja är du säker på det? Saken är väl den att Frimurarna faktiskt har tre enka regler och en är att aldrig tala om politik/religion. Däremot, vid invigningen eller vad jag ska säga, så ska du svära på din tro på din gud, att du "kommer inte ihåg vad". Man svär på bibeln eller koranen eller vad nu annars din religion har för helig skrift. Tror inte faktiskt att du som svensk måste svära på just bibeln. Men jag är ju inte helt 100 iofs men det är vad jag kommer ihåg. Vet iaf att religion är ett ämne som inte får diskuteras medlemmar emellan.

Det finns en användare här på FB, jag inte kommer ihåg hans namn, men han har skrivit väldigt mycket om hur det är osv. TS, jag råder dig att söka på Frimurare så kommer du hitta honom. Mycket intressant. Han har/hade iaf det blodröda korset med vita fält som avatar (korsriddarnas flagga right?).

Ts i denna tråd https://www.flashback.org/t494412 ?
Citera
2011-03-01, 01:51
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Caligari
Ts i denna tråd https://www.flashback.org/t494412?

Stämmer bra det! Har även kunnat fråga honom om lite funderingar över pm också, så undrar du något så är han väldigt trevlig och svarade iaf mig.

Dan Browns bok "The Lost Symbol" var för min del startskottet för mitt intresse av Frimurarna. Finns hur mycket som helst man kan läsa in sig på, och kan ju erkänna att jag tycker konspirationsteorier kan vara ganska roligt och är det något som det finns mycket av är det just konspirationsteorier om Frimurarna. Har väl tänkt att ett medlemskap förhoppningsvis kommer kunna ge en lite ljus över vad som är sant och inte.
Citera
2011-03-01, 02:00
Medlem
Dr.Caligaris avatar
Citat:
Stämmer bra det! Har även kunnat fråga honom om lite funderingar över pm också, så undrar du något så är han väldigt trevlig och svarade iaf mig.

Dan Browns bok "The Lost Symbol" var för min del startskottet för mitt intresse av Frimurarna. Finns hur mycket som helst man kan läsa in sig på, och kan ju erkänna att jag tycker konspirationsteorier kan vara ganska roligt och är det något som det finns mycket av är det just konspirationsteorier om Frimurarna. Har väl tänkt att ett medlemskap förhoppningsvis kommer kunna ge en lite ljus över vad som är sant och inte.

Spännande! Får läsa den boken och forska vidare lite. Skall även skicka ett PM till denna kunnige medlem.

Tack för alla svar hittills
Citera
2011-03-01, 08:45
Medlem
Citat:
Nja är du säker på det? Saken är väl den att Frimurarna faktiskt har tre enka regler och en är att aldrig tala om politik/religion. Däremot, vid invigningen eller vad ska jag säga, så ska du svära på din tro på din gud, att du lovar att "kommer inte ihåg vad". Man svär på bibeln eller koranen eller vad nu annars din religion har för helig skrift. Tror inte faktiskt att du som svensk måste svära på just bibeln. Men jag är ju inte helt 100 iofs men det är vad jag kommer ihåg. Vet iaf att religion är ett ämne som inte får diskuteras medlemmar emellan.

För att bli upptagen som medlem i svenska frimurareorden måste du vara troende kristen. Det svenska frimureriet bygger på kristen grund. Jag skulle känna det som fullkomligt meningslöst att vara medlem i SFMO om jag inte var kristen just eftersom hela frimureriet i Sverige står på kristen grund.

Vad i övrigt gäller medlemsavgifter och liknande så är det beroende på vilken loge du tillhör. Det kan handla om allt mellan 1500kr och 3000kr/år. Därtill tillkommer en avgift varje gång du stiger i graderna.
Citera
2011-03-01, 10:18
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
För att bli upptagen som medlem i svenska frimurareorden måste du vara troende kristen. Det svenska frimureriet bygger på kristen grund. Jag skulle känna det som fullkomligt meningslöst att vara medlem i SFMO om jag inte var kristen just eftersom hela frimureriet i Sverige står på kristen grund.

Vad i övrigt gäller medlemsavgifter och liknande så är det beroende på vilken loge du tillhör. Det kan handla om allt mellan 1500kr och 3000kr/år. Därtill tillkommer en avgift varje gång du stiger i graderna.

Aha okej, men samtidigt, visst är det så att religion är ett ämne man inte talar om? Isf, vad spelar det för roll? Jag är inte direkt troende men kristendomen är ju min religion trots allt. Men är det något problem att man inte är aktivt troende? Är du själv medlem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in