Jag är mycket förbryllad och förbannad på vad som hänt med mina elräkningar de senaste åren. Jag flyttade hit för cirka tio år sedan. Det är en lägenhet i ett hyreshus centralt. De första sju åren så var elpriset jag betalade ganska konstant och inte alls särskilt farligt dyrt. Det gick på cirka 325 kr i kvartalet plus en annan räkning som bara kom ett par gånger om året, för det fasta nätet, 450 kr x 2ungefär. Lägenheten är på 55 kvm. Alltså ungefär 2200 kr per år eller 183 kr i månaden.
Men sedan för ett par år sedan så hände något plötsligt. Mina elräkningar blev flera hundra procent dyrare!! Dessutom läser de av mätaren varje månad numera. Jag betalade 1200 kr bara i december, 400 kr i januari och nu i feb 750 kr och nästa månad är det en ny dyr räkning! Det tar aldrig slut! Istället för 183 kr i månaden så handlar det nu om mer än 600 kr i månaden plötsligt!! För samma lägenhet. Och jag har dessutom inte köpt några maskiner (tvätt- eller andra) som drar extra ström.
Så vad har hänt?? Min fråga är alltså:
HAR elpriserna verkligen helt plötsligt blivit flera hundra procent dyrare i ett nafs, eller kan det vara så att de kopplat ihop (administrativt och/eller rent praktiskt), min lägenhet med fel elförbrukning i elskåpet?? Så att jag nu betalar för en av de större lägenheterna här, för fyrorna på 130 kvm? Kan det ske och hur löser jag det?
En sak till... jag fick en sammanställning på baksidan av den senaste och dyra fakturan där man kunde se vad varje månad hade kostat och under vintern så kostade det tre gånger så mycket som under sommaren. Det förstår jag inte riktigt. För ELEMENTEN går väl inte på elen? Värmen ingår ju i hyran enligt hyreskontraktet och den drar väl inte extra ström? Det är vattenburna element. Kan det i så fall förklara varför alla i huset som åker på vintersemester eller till sina fritidshus alltid stänger av sina element helt och hållet här, så jag som är hemma får gå och skallra tänder?