• 1
  • 2
2011-03-01, 03:15
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag är mycket förbryllad och förbannad på vad som hänt med mina elräkningar de senaste åren. Jag flyttade hit för cirka tio år sedan. Det är en lägenhet i ett hyreshus centralt. De första sju åren så var elpriset jag betalade ganska konstant och inte alls särskilt farligt dyrt. Det gick på cirka 325 kr i kvartalet plus en annan räkning som bara kom ett par gånger om året, för det fasta nätet, 450 kr x 2ungefär. Lägenheten är på 55 kvm. Alltså ungefär 2200 kr per år eller 183 kr i månaden.

Men sedan för ett par år sedan så hände något plötsligt. Mina elräkningar blev flera hundra procent dyrare!! Dessutom läser de av mätaren varje månad numera. Jag betalade 1200 kr bara i december, 400 kr i januari och nu i feb 750 kr och nästa månad är det en ny dyr räkning! Det tar aldrig slut! Istället för 183 kr i månaden så handlar det nu om mer än 600 kr i månaden plötsligt!! För samma lägenhet. Och jag har dessutom inte köpt några maskiner (tvätt- eller andra) som drar extra ström.

Så vad har hänt?? Min fråga är alltså:

HAR elpriserna verkligen helt plötsligt blivit flera hundra procent dyrare i ett nafs, eller kan det vara så att de kopplat ihop (administrativt och/eller rent praktiskt), min lägenhet med fel elförbrukning i elskåpet?? Så att jag nu betalar för en av de större lägenheterna här, för fyrorna på 130 kvm? Kan det ske och hur löser jag det?

En sak till... jag fick en sammanställning på baksidan av den senaste och dyra fakturan där man kunde se vad varje månad hade kostat och under vintern så kostade det tre gånger så mycket som under sommaren. Det förstår jag inte riktigt. För ELEMENTEN går väl inte på elen? Värmen ingår ju i hyran enligt hyreskontraktet och den drar väl inte extra ström? Det är vattenburna element. Kan det i så fall förklara varför alla i huset som åker på vintersemester eller till sina fritidshus alltid stänger av sina element helt och hållet här, så jag som är hemma får gå och skallra tänder?

Senast redigerad av RoaldDahl 2011-03-01 kl. 03:18. Anledning: stavfel - tänka sig...
Citera
2011-03-01, 03:18
Medlem
Har jag inte fel för mig så är det marknadspriserna som gäller för elen så även ifall du inte betalar för uppvärmningen så har det gått åt mycket mer el under vintrarna speciellt de senaste 2 som driver upp elkostnaderna för all din övriga elanvändning.
Citera
2011-03-01, 03:21
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag läste en artikel i elbolagets tidning att vi i Sverige har de högsta elpriserna i Europa. I UK var det vanligt med en räkning numera på mellan 85-130 kr per månad.
Citera
2011-03-01, 03:22
Medlem
revodnebs avatar
Det låter väldigt mycket för en lägenhet. Betalar du varmvattnet själv? Om du inte betalar varmvatten eller uppvärmning själv så borde din hushållsel ligga runt 5000/år (max) i en lägenhet. Jag vet att man i vissa bostadsrättsföreningar har individuell mätning på värme och varmvatten och då blir det en helt annan kostnad såklart. Låter man då exempelvis balkongdörren stå öppen på vintern kan det bli svindyrt.

Editerad.
Citera
2011-03-01, 03:23
Medlem
wearcapeflys avatar
Sedan några år tillbaka sysslar elbolagen inte längre med "antagen förbrukning" eller vad de kallar det, utan nu mäter man precis varje hushålls förbrukning. Tidigare kanske de tex mätte förbrukningen i ett helt hyreshus, delade på antalet kvadratmeter i kåken och sände ut räkningar därefter.

Att det ska vara dyrare på vintern låter ju konstigt. nu i vinter har ju elpriserna stigit med c:a 50%, men inte flera 100% som du skriver. Kan det vara så att du har ett varmgarage med elradiatorer eller kanske en motorvärmarplats som används flitigt?

edit: jag ska säga att jag inte har några som helst belägg för mina påståenden, som faktiskt i grund och botten är rena antaganden och/eller mer eller mindre kvalificerade/okvalificerade gissningar.
Citera
2011-03-01, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag läste en artikel i elbolagets tidning att vi i Sverige har de högsta elpriserna i Europa. I UK var det vanligt med en räkning numera på mellan 85-130 kr per månad.

Jag har inte så bra koll på elpriserna (ingår i min hyra) men har för mig att de skenande elpriserna under vintrarna till viss del har berott på strul med marknaden Sverige har bland anat anklagat Norge för att de hade gjort någonting med sitt elnät så att de svenska konsumenterna inte fick tillgång till deras el och därmed fört över de höga kostnaderna på de svenska konsumenterna.
Citera
2011-03-01, 03:27
Medlem
Du borde ju kunna jämföra antal förbrukade twh ifall du har kvar de gamla räkningarna för att se om allt beror på ökade priser eller ifall du även har ökad förbrukning
Citera
2011-03-01, 03:28
Bannlyst
det straffar sig att leva ett kapitalistiskt i-landsliv, tänk hur många jordklot vi skulle behöva om alla skulle vilja leva lika gott som medelsvensson
Citera
2011-03-01, 03:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
Sedan några år tillbaka sysslar elbolagen inte längre med "antagen förbrukning" eller vad de kallar det, utan nu mäter man precis varje hushålls förbrukning. Tidigare kanske de tex mätte förbrukningen i ett helt hyreshus, delade på antalet kvadratmeter i kåken och sände ut räkningar därefter.

Att det ska vara dyrare på vintern låter ju konstigt. nu i vinter har ju elpriserna stigit med c:a 50%, men inte flera 100% som du skriver. Kan det vara så att du har ett varmgarage med elradiatorer eller kanske en motorvärmarplats som används flitigt?

edit: jag ska säga att jag inte har några som helst belägg för mina påståenden, som faktiskt i grund och botten är rena antaganden och/eller mer eller mindre kvalificerade/okvalificerade gissningar.

Nej, det har jag inte. Det som nästan gör mig deprimerad var att jag i oktober 09 inte var här mer än 3-4 dagar, men ändå fick betala över 500 spänn den månaden.
Citera
2011-03-01, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandraren
det straffar sig att leva ett kapitalistiskt i-landsliv, tänk hur många jordklot vi skulle behöva om alla skulle vilja leva lika gott som medelsvensson

3st?
Citera
2011-03-01, 03:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Du borde ju kunna jämföra antal förbrukade twh ifall du har kvar de gamla räkningarna för att se om allt beror på ökade priser eller ifall du även har ökad förbrukning

Om det hade varit TWh, så hade det varit en billig räkning och vi hade fått räkna på andra hållet.
Citera
2011-03-01, 03:32
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio

Jag ska kontrollera det imorgon när jag piggnat till, om jag kan gå tillbaka 3-4 år och jämföra.
OM det är så att jag har en helt annan (=högre) förbrukning NU, enligt räkningarna, så kan
jag med gott samvete säga att det inte alls stämmer - för jag har snarare mindre elprylar nu
än då.

Frågan kvarstår: KAN elbolaget ha kopplat samman mina debiteringar med fel lägenhetsnummer? De gjorde ju det med telefonin ett tag, som jag fick utrett och rätt. Huset är från 1899...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in