• 1
  • 2
2011-03-01, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om det hade varit TWh, så hade det varit en billig räkning och vi hade fått räkna på andra hållet.

Ok som jag nämnde innan så betalar jag inte elen men principen är rätt iaf måste vara det enklaste sättet
Citera
2011-03-01, 03:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det låter väldigt mycket för en lägenhet. Betalar du varmvattnet själv? Om du inte betalar varmvatten eller uppvärmning själv så borde din hushållsel ligga runt 5000/år (max) i en lägenhet. Jag vet att man i vissa bostadsrättsföreningar har individuell mätning på värme och varmvatten och då blir det en helt annan kostnad såklart. Låter man då exempelvis balkongdörren stå öppen på vintern kan det bli svindyrt.

Editerad.

Snabbkollade senaste året och det var nästan 9000 kr...
För en liten fjöööslägenhet på 55 kvm.
Citera
2011-03-01, 03:40
Medlem
RoaldDahls avatar
Ska ringa Energi och fråga vad som händer. Det kan inte stämma. De måste ha kopplat fel.
Citera
2011-03-01, 13:44
Medlem
h0lles avatar
En annan sak också, alla klagar på dom nya mätarna för att räkningarna blir så mycket dyrare. Det är för att dom nya mätarna mäter din exakta förbrukning och inte typ halva som din gamla mätare gjorde..

Sen kan jag hålla med om att det låter sjukt mycket med 9000kwh

Hos mig (2a 65m2) så installerades fjärrvärme i början av december och i samband med det byttes elcentralerna och en elmätare sattes i varje lägenhet. Den är uppe i över 2000kwh nu vilket jag tycker är rätt mycket på 3 månader. Har iofs elgolvvärme på toan och två datorer som jämt står igång men ändå!
Lycka till
Citera
2011-03-01, 16:31
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag har varken golvvärme, handduksvärmare, radiostyrda bilar eller tvättmaskin o torktumlare.
Citera
2011-03-01, 19:14
Moderator
v50s avatar
kolla först upp hur många kilowatt du förbrukar per månad och år samt jämför med tidigare förbrukning, har du inte kvar gamla räkningar kan elbolagen ta fram dem åt dig, eller i alla fall hur stor förbrukningen har varit de senaste åren.

Det finns elmätare som direktavläser/fjärravläser som är felaktiga och då kan resultatet bli att förbrukningen felaktigt blir skyhög, var artiklar om en specifik mätare för 1-2 år sedan och vad jag förstod skulle elbolagen inte byta ut dem allihopa trots att det är känt att de kan flippa ur helt och mäta fel med flera hundra procent per månad.
Citera
2011-03-02, 09:53
Medlem
RoaldDahls avatar
2455 kWh är min årsförbrukning enligt deras utdrag.

Igår ändrade jag lite "administrativa grejer" hos dem, som man kunde göra via deras webbsida. Ändrade förfallodatum och begärde och fick anstånd med senaste räkningen.

Mitt i natten "gick strömmen" i halva lägenheten. Jag bytte ALLA propparna, men ingen skillnad. Vad kan ha hänt? Kan det ha haft ett samband med ovanstående?

Citera
2011-03-02, 21:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
2455 kWh är min årsförbrukning enligt deras utdrag.

Igår ändrade jag lite "administrativa grejer" hos dem, som man kunde göra via deras webbsida. Ändrade förfallodatum och begärde och fick anstånd med senaste räkningen.

Mitt i natten "gick strömmen" i halva lägenheten. Jag bytte ALLA propparna, men ingen skillnad. Vad kan ha hänt? Kan det ha haft ett samband med ovanstående?

2455 kwh låter inte så förfärligt mycket ,har själv något runt 1600 kwh vilket är lite men spenderar en del tid borta varje månad.

Tycker du skall kolla så du inte har elbolagens tillsvidare avtal = allra dyraste avtalet
Kolla sedan så dom inte har gett dig fel abonnemang ,har du trefas och bor i flerbostadshus så skall abonnemanget vara lägre än om du tex hade bott i en marklägenhet (seperata hus)
Citera
2011-03-02, 21:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
2455 kwh låter inte så förfärligt mycket ,har själv något runt 1600 kwh vilket är lite men spenderar en del tid borta varje månad.

Tycker du skall kolla så du inte har elbolagens tillsvidare avtal = allra dyraste avtalet
Kolla sedan så dom inte har gett dig fel abonnemang ,har du trefas och bor i flerbostadshus så skall abonnemanget vara lägre än om du tex hade bott i en marklägenhet (seperata hus)

Upptäckte att jag har just det där "tills vidare-avtalet". Tidigare hade jag deras "fast pris-avtal", men blev påverkad att teckna tills vidare.

Hur ska jag veta av elräkningen att jag har trefas?
Citera
2011-03-03, 11:46
Medlem
Rannbjers avatar
Jag jobbar på ett elbolag, Eon. elpriserna har stigit förbannat mycket de senaste åren. Men se till att teckna ett fast pris igen, men då endast i maj månad när priserna gått ner. Tills dess tecknar du ett rörligt avtal, med fulltecknadsrätt som du när som helst kan teckna om till ett fast pris. Tillsvidareavtal är ett rent helvete oavsett bolag. Kan inte ditt nuvarande bolag hjälpa dig så gör jag det om du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in