• 1
  • 2
2011-03-01, 18:53
Medlem
Martyrs avatar
Jag har ungefär 4 mil till jobbet, har inte möjlighet att ta buss på grund av sjukdom och dåligt med bussar där jag bor och jag har tyvärr inte något körkort. Istället så betalar jag en vän som kör mig till jobbet och tillbaka varje dag. Jag undrar om det är möjligt att få tillbaka på skatten med reseersättning för bensinen som jag betalar till min vän och om det går hur ska jag deklarera detta? Tack för hjälpen
Citera
2011-03-01, 19:53
Medlem
kvistlacks avatar
Jo, du har nog möjlighet att göra avdrag för resor till/från jobbet men du ska förstås styrka att du inte kan åka buss pga handikapp/sjukdom med läkarintyg.
Citera
2011-03-01, 20:56
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Jo, du har nog möjlighet att göra avdrag för resor till/från jobbet men du ska förstås styrka att du inte kan åka buss pga handikapp/sjukdom med läkarintyg.

Tror inte han behöver styrka att han har någon sjukdom. Måste dock kunna styrka att han har haft kostnaderna och så måste de över beloppet som jag tror är 9000kr. Gå in på saktteverket där finns all info.
Citera
2011-03-01, 21:06
Medlem
kvistlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror inte han behöver styrka att han har någon sjukdom. Måste dock kunna styrka att han har haft kostnaderna och så måste de över beloppet som jag tror är 9000kr.

Jo, men då får han nog bara avdrag för kostnad för kollektivtrafik? (Men kostnaderna ska över schablonavdraget på 9000kr i vilket fall.)
Citera
2011-03-01, 21:43
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Jo, men då får han nog bara avdrag för kostnad för kollektivtrafik? (Men kostnaderna ska över schablonavdraget på 9000kr i vilket fall.)

Handlar om tidsvinst, 2h per dag ska man tjäna är det väl
Citera
2011-03-01, 23:35
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:

Så du påstår att om man är miljömedveten och väljar att tex samåka så har man inte rätt till avdrag om man inte har en sjukdom? Tror jag inte alls på. Självklart kan man få avdrag för resor till och från jobbet om de uppfyller de krav som finns och kan visa de kostnader man faktiskt har. Har inget med att man behöver visa någon speciell sjukdom.

Har du därimot en sjukdom eller handikcap kan du få extra ersättning och slippa visa krav. Då måste du naturligtvis styrka detta med läkarintyg och det görs nog en bedöming från fall till fall.
Senast redigerad av Diablo1118 2011-03-01 kl. 23:49.
Citera
2011-03-02, 10:28
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martyr
Jag har ungefär 4 mil till jobbet, har inte möjlighet att ta buss på grund av sjukdom och dåligt med bussar där jag bor och jag har tyvärr inte något körkort. Istället så betalar jag en vän som kör mig till jobbet och tillbaka varje dag. Jag undrar om det är möjligt att få tillbaka på skatten med reseersättning för bensinen som jag betalar till min vän och om det går hur ska jag deklarera detta? Tack för hjälpen

Ring skatteverket och fråga.

För att det ska vara ett giltigt avdrag gäller det nog att din vän tar upp reseersättningen som en inkomst och skattar för den.
Citera
2011-03-02, 12:47
Medlem
kvistlacks avatar
Citat:
Så du påstår att om man är miljömedveten och väljar att tex samåka så har man inte rätt till avdrag om man inte har en sjukdom? Tror jag inte alls på. Självklart kan man få avdrag för resor till och från jobbet om de uppfyller de krav som finns och kan visa de kostnader man faktiskt har. Har inget med att man behöver visa någon speciell sjukdom.

Jag påstår inget alls - det är skatteverket som påstår. För att du ska kunna göra avdrag för bil måste du tjäna minst 2 timmar per dag jämfört med kollektivtrafik, annars får du göra avdrag för kostnaden för kollektivtrafik (över 9000kr). Samåkning eller inte spelar ingen roll för skatteverket, och miljömässigt kan jag inte se att det är bättre om 4 personer åker i en bil bredvid en tom buss. Men du får förstås tro på vad du vill.
Citera
2011-03-02, 13:01
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Jag påstår inget alls - det är skatteverket som påstår. För att du ska kunna göra avdrag för bil måste du tjäna minst 2 timmar per dag jämfört med kollektivtrafik, annars får du göra avdrag för kostnaden för kollektivtrafik (över 9000kr). Samåkning eller inte spelar ingen roll för skatteverket, och miljömässigt kan jag inte se att det är bättre om 4 personer åker i en bil bredvid en tom buss. Men du får förstås tro på vad du vill.

Samåkning spelade visst roll iaf för två år sedan, enligt skatteverket.

SKV ville ha mina reg nr på bilarna som jag använt samt kvitto på bensinräkningarna alt. något underlag som styrker mätarställningen. De kanske va en ovanligt krånglig jävel jag råkade ut för.

Jag frågade då om det har med samåkning att göra eller varför alla dessa uppgifter va nödvändiga, och då svarade kärringen att det va delvis för att stoppa samåkning.
Citera
2011-03-02, 20:17
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:

Ja och jag har inte påstått något annat. Det var dock ett tidigare inlägg om att man MÅSTE visa att man har en sjukdom/handicapp för att ett avdrag skulle beviljas om man samåker.

Jag hävdar att det behöver man inte alls utan att om man uppfyller samma krav som alla andra så har man full rätt att dra av för kostnader som man faktiskt har haft även om man nu skulle samåka. Sen kan man få undantag för kraven om man kan visa att man har en sjukdom.
Citera
2011-03-02, 21:14
Medlem
kvistlacks avatar
Citat:
Ja och jag har inte påstått något annat. Det var dock ett tidigare inlägg om att man MÅSTE visa att man har en sjukdom/handicapp för att ett avdrag skulle beviljas om man samåker.

Samåker? Har du läst tråden? Han är sjuk och kan inte åka buss pga av det. Han pröjsar därför en polare som skjutsar honom till jobbet. Om han ska kunna göra avdrag för bilresor för att han inte kan åka kollektivt pga sjukdom måste han styrka sin sjukdom med intyg.

För bilavdrag gäller:
Citat:
Avståndet till arbetet ska vara minst fem kilometer från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel.
...
Du kan bara få avdrag för resor till och från arbetet för den del av dina utgifter som är högre än 9 000 kronor.
...
Om du på grund av hög ålder, sjukdom eller handikapp måste använda egen bil för resor mellan bostaden och arbetsplatsen, kan du få avdrag för bilutgifter oberoende av avstånd och tidsvinst. Avdraget ska kunna styrkas med läkarintyg.
Citera
2011-03-02, 22:03
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Samåker? Har du läst tråden? Han är sjuk och kan inte åka buss pga av det. Han pröjsar därför en polare som skjutsar honom till jobbet. Om han ska kunna göra avdrag för bilresor för att han inte kan åka kollektivt pga sjukdom måste han styrka sin sjukdom med intyg.

För bilavdrag gäller:

Ja jag har läst tråden och det var ett tidigare inlägg (så att det var ditt först nu) som jag citerade som påstod att man var tvungen att visa läkarintyg för att få avdrag om man åkte med en vänn till jobbet. Det påstår jag är fel utan om man som du mycket riktigt påpekar uppfyller de krav som finns så behöver man INTE ett ett läkarintyg. Ts skrev att han hade fyra mil till jobbet och om han tjänar mer än tvåtimmar på att samåka med sin vänn så har han samma rätt som alla andra att yrka avdrag.

Slutsats vi menar samma sak men har tolkat inlägg olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in