Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-02, 21:06
Medlem
som topic lyder så undrar jag kott och gott hur och vaför bakterierna har lyckats så mycket bättre än människan när det gäller... i princip allt förutom intelligens (?)
Man läser ofta "bakterierna klarar sig utan oss men vi skulle inte kunna leva i en timme utan bakterier", vaför är det så? Vart behövs bakterierns?

Tack i förväg!
Citera
2011-03-02, 21:28
Medlem
Cautions avatar
Jag tror inte att man kan göra den typen av indelning mellan organismer. Bakterier har inte utvecklats "bättre" än människor eftersom vi har helt olika nischer. Människan är mycket välanpassad för de system i vilka vi verkar.

Livet är ett sammankopplat system. Mycket få organismer kan klara sig på egen hand, frågan är om man ens kan separera en art på det sättet; eftersom livet är ett nät av olika organismer som skapar levnadsmöjligheter för varandra. E. Coli som b.la finns i människans tjockarm drar nytta av sin värd för sin överlevnad. Cyanobakterier kanske skulle kunna leva utan stöd från annat liv; men jag skulle tro att man måste definiera en speciell nisch och ett särskilt syfte om man skall kunna analysera vilken art som är "effektivast".

Det finns fler bakterier än celler i kroppen! Bakterierna i matsmältningssystemet hjälper b.la till att bilda vitamin K och att på andra sätt bilda nödvändiga ämnen. Är dock alldeles för okunnig för att beskriva detta närmare.
Senast redigerad av Caution 2011-03-02 kl. 22:00.
Citera
2011-03-10, 21:39
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Det finns en människoart och kanske miljontals bakteriearter, så jämförelsen är orimlig. Det är som att fråga varför danskar är bättre än Barack Obama på i princip allt utom USA-politik. Och det finns säkert en och annan bakteriart som skulle ha svårt att klara sig i en värld utan oss eukaryoter.
Citera
2011-03-10, 22:54
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Och det finns säkert en och annan bakteriart som skulle ha svårt att klara sig i en värld utan oss eukaryoter.

Du kanske skrev det som ett typiskt brittiskt understatement, men ja, det finns naturligtvis ungefär lika många arter bakterier som är helt beroende av eukaryot liv som det finns människor på jorden. Eller jag har ingen aning om hur många arter bakterier finns, men jag misstänker att det finns mångfaldigt fler än människor snarare.

Hela frågan är extremt märklig och den gör mig faktiskt trött, m.a.p. TS.
Senast redigerad av Insignificunt 2011-03-10 kl. 22:57.
Citera
2011-03-11, 01:55
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linus-en
som topic lyder så undrar jag kott och gott hur och vaför bakterierna har lyckats så mycket bättre än människan när det gäller... i princip allt förutom intelligens (?)
Man läser ofta "bakterierna klarar sig utan oss men vi skulle inte kunna leva i en timme utan bakterier", vaför är det så? Vart behövs bakterierns?

Tack i förväg!
Kort generationstid tror jag är en nyckelfaktor. Dom har då fler generationer som snabbare kan anpassa sig till förändringar. Sen har vissa bakteriesträngar hittat en nisch som ingen annan organism har. Det kan ju inte skada direkt.
Citera
2011-03-11, 18:04
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Kort generationstid tror jag är en nyckelfaktor. Dom har då fler generationer som snabbare kan anpassa sig till förändringar. Sen har vissa bakteriesträngar hittat en nisch som ingen annan organism har. Det kan ju inte skada direkt.

Håller med, men extremt mycket kortare generationstid generar i slutändan men mycket större mångfald, alltså fler arter som kan anpassa sig till olika miljöer.
Även konjugation och transformation är två egenskaper hos bakterier som är starkt bidragande till deras styrka.
Konjugering av plasmid-DNA är en metod som används flitigt inom molekylärbiologin för att mutera bakterier med de egenskaper man vill få i den nya generationen, konjugering är faktiskt en av de större orsakerna den ökande antibiotikaresistens som vi idag ser.
Citera
2011-03-11, 19:20
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Håller med, men extremt mycket kortare generationstid generar i slutändan men mycket större mångfald, alltså fler arter som kan anpassa sig till olika miljöer.
Även konjugation och transformation är två egenskaper hos bakterier som är starkt bidragande till deras styrka.
Konjugering av plasmid-DNA är en metod som används flitigt inom molekylärbiologin för att mutera bakterier med de egenskaper man vill få i den nya generationen, konjugering är faktiskt en av de större orsakerna den ökande antibiotikaresistens som vi idag ser.

Transduktion genom bakteriofager också! Utnyttja din fiende!
Citera
2011-03-12, 00:03
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Just ja. Glömde bort sex-pili och plasmider
Citera
2011-03-12, 19:37
Medlem
det e skillnad på bakterie och bakteri också

Många forskare tror att man bara "hittat" någon procent av de som faktiskt finns där ute

Det är endast de som vi kan odla in vitro, alltså i labb-miljö i skålar, som vi kan karakterisera

fast nu kan man i o f sekvensera sig till att det finns andra okända bakterier där ute...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in