2017-04-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
Tack! Ok ska denna läggas till i B14 Skatteskulder istället? Även om jag så här på förhand gjort 0 resultat så jag ska få tillbaka dessa 10K?

B10 eget kapital ska det inte på.
Citera
2017-04-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
B10 eget kapital ska det inte på.

Nu blev jag osäker. Kan nån bekräfta på vilken post i bosklutet ska prelimär inkomstskatt in på? Eller ingen alls kanske? Jag kan inte få in det på B14 i heller.
Citera
2017-04-10, 10:43
Medlem
En liten fråga som någon kanske kan svara på.
Under 2016 uppnådde jag statlig inkomstskatt och har förstått att man skattar statlig skatt på överskjutande del av vinsten (500').
Jag sålde även en bit mark samma år och min fråga är om det räknas som inkomst eller om detta går utanför inkomst. Det kan väl inte vara inkomst av tjänst och jag hoppas att detta inte läggs som statlig skatt utan att skatten blir de 27% eller 29% (minns inte vad procenten är).

Hoppas det är som jag tänker annars borde redovisningskonsulten lagt en del av vinsten/försäljningen i en periodiseringsfond kan jag tycka. Just det året toppade jag omsättningsmässigt och i år verkar det ha återgått till mer "normalt" igen.

På förhand tack.
Citera
2017-04-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
Nu blev jag osäker. Kan nån bekräfta på vilken post i bosklutet ska prelimär inkomstskatt in på? Eller ingen alls kanske? Jag kan inte få in det på B14 i heller.

Ursäkta mig! Det skulle givetvis stå" B10 ska det IN på", sitter på mobilen och skriver och det blev helt enkelt fel.

Edit: Vill du kan du gå in på skv hemsida och skriva: skv 282. Då får du upp broschyren bokföring, bokslut och deklaration som kanske du kan ha hjälp av. Eget kapital ligger på sida nr 51 och 52.
Senast redigerad av Ekfs 2017-04-10 kl. 14:29.
Citera
2017-04-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
En liten fråga som någon kanske kan svara på.
Under 2016 uppnådde jag statlig inkomstskatt och har förstått att man skattar statlig skatt på överskjutande del av vinsten (500').
Jag sålde även en bit mark samma år och min fråga är om det räknas som inkomst eller om detta går utanför inkomst. Det kan väl inte vara inkomst av tjänst och jag hoppas att detta inte läggs som statlig skatt utan att skatten blir de 27% eller 29% (minns inte vad procenten är).

Hoppas det är som jag tänker annars borde redovisningskonsulten lagt en del av vinsten/försäljningen i en periodiseringsfond kan jag tycka. Just det året toppade jag omsättningsmässigt och i år verkar det ha återgått till mer "normalt" igen.

På förhand tack.

Om du sålt mark som hör till näringsverksamhet beskattas det i kapital. 30% på 22/30 delar. (22% på vinsten). Tror det är samma på mark som inte är jord/skogsbruk också. Men inte säker
Citera
2017-04-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursäkta mig! Det skulle givetvis stå" B10 ska det IN på", sitter på mobilen och skriver och det blev helt enkelt fel.

Edit: Vill du kan du gå in på skv hemsida och skriva: skv 282. Då får du upp broschyren bokföring, bokslut och deklaration som kanske du kan ha hjälp av. Eget kapital ligger på sida nr 51 och 52.

Perfekt tack för hjälpen!
Citera
2017-04-11, 18:03
Medlem
Citat:
Om du sålt mark som hör till näringsverksamhet beskattas det i kapital. 30% på 22/30 delar. (22% på vinsten). Tror det är samma på mark som inte är jord/skogsbruk också. Men inte säker
Tack. Den är såld som privatägd men sen vet jag inte om det pga att jag har enskild firma ändå går på samma. Jag är ju min firma sas. Nåväl jag lär märka detta
Citera
2017-04-19, 05:46
Medlem
Hej alla flashare!

Jag blir galen på allt detta med redovisning, jag har en enskild firma på sidan av mitt yrke och ska deklarera för första gången och har följande situation:

Förlängt räkenskapsår från 2015-08 till 2016-12
Sålt tjänster för 45600 varje år(91200 totalt)
Diverse "egna uttag".

Det är allt jag har och jag känner att det bör vara enkelt att redovisa, men det känns inte alls så.
Jag har använt speedledger e-bokföring direkt från Swedbank och använt autokontering. Nu när jag måste fylla i belopp själv har jag ingen aning om hur jag ska göra.

Under R1 i NE-bilagan ("Försäljning och utfört arbete samt övriga momspliktiga intäkter")antar jag är platsen där jag ska fylla i min siffra. Men vad är skillnaden mellan R1 och R2? Tjänsterna jag sålt är inte momspliktig, går det då under R2 istället("Momsfria intäkter")?

Hur relaterar jag allt detta till min preliminära inkomstdeklaration? För preliminära skatten har jag matat in 45600 och fått "överskott" på drygt 30000 varje år enligt den uträkningen.

Är det bättre om jag anlitar revisor för att lösa allt det här? Det enda jag lyckats göra rätt är att deklarera "0" på min momsdeklaration. Min verksamhet är blandad, men jag har inte utfört något arbete där moms ingår ännu.
Citera
2017-04-19, 06:14
Medlem
Glömde nämna att jag försöker föra över från förenklade årsbokslutet till deklarationen men fattar noll vad jag har gjort.
Citera
2017-04-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Hej alla flashare!

Jag blir galen på allt detta med redovisning, jag har en enskild firma på sidan av mitt yrke och ska deklarera för första gången och har följande situation:

Förlängt räkenskapsår från 2015-08 till 2016-12
Sålt tjänster för 45600 varje år(91200 totalt)
Diverse "egna uttag".

Det är allt jag har och jag känner att det bör vara enkelt att redovisa, men det känns inte alls så.
Jag har använt speedledger e-bokföring direkt från Swedbank och använt autokontering. Nu när jag måste fylla i belopp själv har jag ingen aning om hur jag ska göra.

Under R1 i NE-bilagan ("Försäljning och utfört arbete samt övriga momspliktiga intäkter")antar jag är platsen där jag ska fylla i min siffra. Men vad är skillnaden mellan R1 och R2? Tjänsterna jag sålt är inte momspliktig, går det då under R2 istället("Momsfria intäkter")?

Hur relaterar jag allt detta till min preliminära inkomstdeklaration? För preliminära skatten har jag matat in 45600 och fått "överskott" på drygt 30000 varje år enligt den uträkningen.

Är det bättre om jag anlitar revisor för att lösa allt det här? Det enda jag lyckats göra rätt är att deklarera "0" på min momsdeklaration. Min verksamhet är blandad, men jag har inte utfört något arbete där moms ingår ännu.

Snabbast och enklast är om du låter en redovisningskonsult göra det...

Har du gjort bokslutet i speedledger också? Eller har du gjort det på Skatteverkets pappersblankett?
Citera
2017-04-21, 12:15
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man räkna ut hur mycket det kostar att köra privat per km med en företagsbil?
Citera
2017-04-25, 10:07
Medlem
Hej!

Mitt aktiebolag registrerades hos bolagsverket den 13 mars, men innan dess hade jag satt in pengar på SEB på ett tillfälligt "låtsaskonto" för att kunna få bankintyget som bolagsverket kräver. Den 20 mars skapade SEB företagets riktiga bankkonto. När ska jag bokföra insättningen av aktiekapitalet?

Är det bara 1930 debet och 2081 kredit, eller blir det någon komplikation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in