Igår, 22:24
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som jag skrivit tidigare så är ingen del av representation avdragsgill numera, dock finns rätt att lyfta momsen med vissa begränsningar.
Dricks - är den betald med företagets kort också eller kontant? Eller allt på faktura?
Som du redan noterat, ingen moms på dricks då den inte betalas till företaget, den/de som får den skall däremot ta upp det som skattepliktig inkomst.

Ja precis, visade sig att jag HADE bokfört den som ej avdragsgill till slut ändå!

Dricksen betalades med företagskortet. den bokförde jag på "övriga externa kostnader, ej avdragsgilla"
och maten på "representation, ej avdragsgill"
momsen på 2641
Citera
Igår, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja precis, visade sig att jag HADE bokfört den som ej avdragsgill till slut ändå!

Dricksen betalades med företagskortet. den bokförde jag på "övriga externa kostnader, ej avdragsgilla"
och maten på "representation, ej avdragsgill"
momsen på 2641
Då verkar det ju ha landat korrekt!
Den enda gräns på 300 som finns är att momsavlyftningen inte får vara mer än vad som belöper på 300 kronor per person. Sedan kan det bli aktuellt med uppdelning eftersom matmomsen är 12% och moms på brända och destillerade drycker är 25%.
Citera
Igår, 22:30
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Då verkar det ju ha landat korrekt!
Den enda gräns på 300 som finns är att momsavlyftningen inte får vara mer än vad som belöper på 300 kronor per person. Sedan kan det bli aktuellt med uppdelning eftersom matmomsen är 12% och moms på brända och destillerade drycker är 25%.

Vi höll oss borta från djävulens vatten denna gång!

Tack!
Citera
Igår, 22:49
Medlem
Citat:
Vi höll oss borta från djävulens vatten denna gång!

Tack!
Inget eldvatten!

Annars, bjud på korv med bröd eller liknande, då är det inte en måltid, därmed fullt avdragsgillt.
Citera
Igår, 22:50
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Inget eldvatten!

Annars, bjud på korv med bröd eller liknande, då är det inte en måltid, därmed fullt avdragsgillt.

undrar om tapas kan funka! Eller förrätter!
Senast redigerad av carminaburana Igår kl. 22:52.
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Citat:
undrar om tapas kan funka! Eller förrätter!

Bedömningssak, men troligen om inte mängden gör rätten till en måltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in