• 1
  • 2
2011-03-06, 19:01
Medlem
Tjena! Har lagt ut en bil på Blocket som kostar 140 000:- idag ringde det en kille som inte lät helt reko.
Han hade ett förslag eller vad man ska kalla det. Och min fråga är hurvida jag ska göra det eller hurvida det ens är lagligt.

Han sa att han hade en massa euro som han ville växla till svenska kronor men att staten tar mycket pengar när man vill växla och att han hade ett Euro konto hos swedbank. Det skulle gå till ungefär såhär. Jag tar ner bilen till Göteborg (bor i Sthlm men skulle få resan betald) med 150 000sek jag får 60 000€ (värt ca 547110sek) utav han och ger han bilen som är värd 140000sek och mina 150000sek.

Skulle kunna se ut såhär i den bästa utav världar där det inte finns folk som vill blåsa en.

547110-290000=257110
Jag har gått plus 257110 på att sälja den till han.
Varför i helvete skulle han vilja betala mig 257110sek för att få ut 290000sek??
Känns helt klart som en blåsning eller va tror ni??
Senast redigerad av JoddlameSiv 2011-03-06 kl. 19:17.
Citera
2011-03-06, 19:06
Medlem
Låter det för bra för att vara sant, så är det säkert det.
Kan vara falska pengar eller vad som helst, kan sluta med att du förlorat 150kkr och en bil och fått en bunt papper som inte är värd en krona
Citera
2011-03-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Låter det för bra för att vara sant, så är det säkert det.
Kan vara falska pengar eller vad som helst, kan sluta med att du förlorat 150kkr och en bil och fått en bunt papper som inte är värd en krona
Joo presis! Men efter som jag är dålig på ekonomi så undrar jag om det överhuvudtaget finns en anledning till varför man vill göra detta om vi nu säger att inte vill blåsa mig. Finns det ens någon bank där det kan kosta så mycket att få ut SEK mot euro?
Citera
2011-03-06, 19:13
Medlem
Låter onekligen för bra för att vara sant. Sen undrar jag hur du räknar. I dina beräkningar så har du ju dragit bort värdet på bilen två gånger. Som du beskriver i texten så ger du honom 150k kontant och en bil värd 140k, medan du får 60k €, dvs du borde tjäna 257110.
Citera
2011-03-06, 19:15
Medlem
Metropers avatar
När det är för bra för att vara sant är det så. Till exempel tar inte staten tar betalt för att växla Euro.
Citera
2011-03-06, 19:17
Medlem
axelcarlings avatar
Troligen har han fixat pengarna "svart", det är liksom inte precis att bara gå in på banken med 60.000 euro och växla till svenska kronor, för det första vill de veta var pengarna kommer ifrån (dokumenterat) och sen blir Skatteverket inkopplat vilket kan betyda att dom granskar ekonomin.

Troligen tjänar han så bra på detta att det är värt ca 100.000 kr att få ut det till euro. Att maffian tvättar pengarna åt honom kostar säkert mer än det.

Innan du gör detta, lek med tanken att du har 60.000 euro och försök sen hitta ett snabbt och smidigt sätt att konvertera dem till kr utan att få Skatteverket inblandat.
Citera
2011-03-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Låter onekligen för bra för att vara sant. Sen undrar jag hur du räknar. I dina beräkningar så har du ju dragit bort värdet på bilen två gånger. Som du beskriver i texten så ger du honom 150k kontant och en bil värd 140k, medan du får 60k €, dvs du borde tjäna 257110.
Japp presis tänkte fel..ändrat nu!
Citera
2011-03-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelcarling
Troligen har han fixat pengarna "svart", det är liksom inte precis att bara gå in på banken med 60.000 euro och växla till svenska kronor, för det första vill de veta var pengarna kommer ifrån (dokumenterat) och sen blir Skatteverket inkopplat vilket kan betyda att dom granskar ekonomin.

Troligen tjänar han så bra på detta att det är värt ca 100.000 kr att få ut det till euro. Att maffian tvättar pengarna åt honom kostar säkert mer än det.

Innan du gör detta, lek med tanken att du har 60.000 euro och försök sen hitta ett snabbt och smidigt sätt att konvertera dem till kr utan att få Skatteverket inblandat.
Joo den tanken har också slagit mig. Men det konstiga är att han sa att staten skulle ta så mycket pengar. Då är det väll bättre att säga att man har en bunt med massa euro som man vill göra om till svenska.
Citera
2011-03-06, 19:32
Medlem
Citat:

Varför inte bara fråga TS om han kan tänka sälja sin bil mot 16 000 Euro och sedan sälja bilen billigt till nån annan för 110 000 svenska. Därefter upprepa processen med en ny bil. Är inte så insatt, men kommer skatteverket reagera på detta om man gör det med relativt långa tidsavstånd?
Citera
2011-03-06, 19:33
Medlem
Om man nu får 60 000€ i handen, hur skulle man kunna gå tillväga för att omvandla dom till svenska kronor ihuvudtaget utan att myndigheter blir nyfikna? Rätta mig om jag har fel, men banken vill väl veta var pengarna kommer ifrån även dom du t ex skulle sätta in en mindre summa (typ 500€) varje månad?
Citera
2011-03-06, 19:33
Medlem
axelcarlings avatar
Du kan växla pengarna på växlingskontor, men så fort summan är större än en viss summa så ringer varningsklockan hos växlingskontor och då kopplas Skatteverket in.

Växlingskontoren har tajtat till detta för att arbeta mot pengatvätt så nu måste du ha ID när du växlar pengar. Om du inte kan på papper visa var pengarna kommer ifrån gör Skatteverket någon universal-beräkning på hur mycket skatt du ska betala, de antar att du smusslat undan pengar. Det är troligen det han menar med att man ska pröjsa mycket till staten. DVS han vill smita från skatten.

Du kan ju köra så här och sen gå in på Forex 4 gånger om året och växla lite euro då och då, men de lär ju se i systemet att du har varit stammis hos dem och återigen kan Skatteverket bli aktuellt.
Citera
2011-03-06, 19:55
Medlem
Citat:
Du kan växla pengarna på växlingskontor, men så fort summan är större än en viss summa så ringer varningsklockan hos växlingskontor och då kopplas Skatteverket in.

Växlingskontoren har tajtat till detta för att arbeta mot pengatvätt så nu måste du ha ID när du växlar pengar. Om du inte kan på papper visa var pengarna kommer ifrån gör Skatteverket någon universal-beräkning på hur mycket skatt du ska betala, de antar att du smusslat undan pengar. Det är troligen det han menar med att man ska pröjsa mycket till staten. DVS han vill smita från skatten.

Du kan ju köra så här och sen gå in på Forex 4 gånger om året och växla lite euro då och då, men de lär ju se i systemet att du har varit stammis hos dem och återigen kan Skatteverket bli aktuellt.
Ok du verkar insatt i det här. Så att även om jag inte skulle bli blåst och få 60 000€ i handen så skulle jag har svårt att kunna handla med dom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in