• 1
  • 2
2011-03-10, 20:02
Bannlyst
Hej,

Vad finns det för kontroll av strömförbrukningen i almänna utrymmen? Jag syftar på almänna utrymmen i hyreshus.

Skulle värden märka om jag en viss tid skulle sluka en massa el i utrymmet? Jag menar, finns det mätare för alla utrymmen? Säg att jag drar en kabel därifrån och in i min lägenhet och kör på som bara fan. Skulle det uppdagas?
Citera
2011-03-10, 20:13
Medlem
är nog olika hur ofta dem kollar mätare om de
förbrukar olika mycke var månad el om de annat bolag som läser av
vad e de för sorts utrymme du har tillgång till, trappa källargång?
Citera
2011-03-10, 20:13
Medlem
didierdrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxback
Hej,

Vad finns det för kontroll av strömförbrukningen i almänna utrymmen? Jag syftar på almänna utrymmen i hyreshus.

Skulle värden märka om jag en viss tid skulle sluka en massa el i utrymmet? Jag menar, finns det mätare för alla utrymmen? Säg att jag drar en kabel därifrån och in i min lägenhet och kör på som bara fan. Skulle det uppdagas?

Iaf i Norge där jag jobbar som elektriker finns det mätare som tar sig av "gårdsanlegget.

Beror lite på vad stor strömförbrukningen är där före du ev kopplar dig på. Är det en låg förbrukning och du kör på så kommer det märkas.

Har du din elmätare i lägenheten?
Citera
2011-03-10, 20:19
Medlem
Finns ju givetvis en fastighetsmätare, fastighetsägaren får ju betala för den el som inte räknas på respektive lägenhetsabbonemang. Finns det en tvättstuga eller någon typ av värmekälla i samma hus så är ju fastighetselen relativt hög så då kanske det inte märks såvida du inte typ tänkt starta ett bageri i lägenheten. Men annars så är det ju inte så mycket mer än belysningen i de allmäna utrymmena som går på den mätaren så då lär han ju märka det snart och börja luska i anledningen...
Citera
2011-03-10, 20:23
Medlem
alltså vad pratar vi om för effekt, det du e ute efter e inget å sikta på, ett 230 uttag som förmodligen det sitter en 10 amp säkring i, då kan du ju köra 2300w max effekt längre tid, i uppstart med hopp på att det sitter en trög säkring i skåpet 3-4kw i nån sekund,
men vad ger det i pengar, 1kw kostar ca 100öre med skatt å bla bla bla beroende på vad man har för leverantör. så om du kör 2kw 2kr i timmen x 24h 48krdygnet x ett år 17k ca

skulle gissa på att om du åkte dit så kommer böterna vara på hela allmänna ytrmmes elräkning för ett års tid,
Citera
2011-03-10, 20:33
Bannlyst
Tack för bra svar.

Utrymmet är en f.d. städskrubb som ligger i anslutning till tvättstugan. Jag kanske tog i lite i min formulering. Säg att jag tänker köra 200w konstant. Som min dator i nuläget. Skulle det märkas?
Citera
2011-03-10, 20:37
Medlem
Epeemasters avatar
Citat:
Tack för bra svar.

Utrymmet är en f.d. städskrubb som ligger i anslutning till tvättstugan. Jag kanske tog i lite i min formulering. Säg att jag tänker köra 200w konstant. Som min dator i nuläget. Skulle det märkas?

Troligtvis inte.
Citera
2011-03-10, 20:45
Medlem
DennisOlofs avatar
fluxback förmodligen inte. Däremot om någon hittar en dator i en städskrubb så försvinner den nog, den risken är mycket större.

El i allmänna utrymmen i t.ex. hyreshus går ju på en annan elmätare, så den kommer du inte direkt att bli debiterad för. Däremot ingår den förbrukningen nog i hyran, precis som den ström som går åt för tvättstuga och liknande.

Ska du husera där själv, så måste du fixa någon form av lås, fast det beror på vad du ska göra, har du tänkt odla icke lagliga växter
Citera
2011-03-10, 20:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Tack för bra svar.

Är det ett stort bolag så har dom noll koll!
Finns inte en chans att detta skulle märkas ,fläktar ,ytterbelysning,motorvärmare ,allmänna tvättstugor,garage ,dörröppnare ,grundvattenpumpar etc,etc kan ligga en massa grejor på det "allmänna".
Är det däremot en snål privat värd med "för mycket fritid" så kanske han om han bara har några enstaka kåkar för någon löjlig statestik över förbrukningen åratal tillbaka....och då kanske han märker.
Citera
2011-03-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är det ett stort bolag så har dom noll koll!
Finns inte en chans att detta skulle märkas ,fläktar ,ytterbelysning,motorvärmare ,allmänna tvättstugor,garage ,dörröppnare ,grundvattenpumpar etc,etc kan ligga en massa grejor på det "allmänna".
Är det däremot en snål privat värd med "för mycket fritid" så kanske han om han bara har några enstaka kåkar för någon löjlig statestik över förbrukningen åratal tillbaka....och då kanske han märker.

Förmodligen skulle skillnaden om man kopplar en något som drar 0,2kW vara så liten så att det skulle gå som normal variation, men många stora bolag har stenkoll på sin förbrukning. Många läser av och lägger in i fastighetsdataprogram, typ Summarum, och har därigenom fullständig statistik och kan enkelt se om förbrukningen skulle börja skilja sig tydligt från andra tidigare.
Citera
2011-03-10, 21:45
Medlem
200 watt kan mest ses som några glödlampor i t.ex förrådsutrymmen, tvättstuga å sånt.

Tro mig, dem kommer inte märka av det - så länge som du döljer det snyggt.
Citera
2011-03-10, 23:08
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ska du odla cannabis i städskruben lär inte 200W räcka särskilt långt. Den tiodubbla effekten är nog mer närma det realistiska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in