Citat:
Ursprungligen postat av fia.liz
Hej, jag r kampsportare och igr s fick jag en spark ver mitt hgra lillfinger. Till en brjan gjorde det sjukt ont men smrtan gick ver efter bara ngra minuter. Idag s har ftt tillbaka smrtor och jag undrar om det kanske kan rra sig om att ett ben i handen r brutet?
Jag har mest ont ngra millimeter under knogen. Allts det r inte i knogleden jag har ont. Dr jag har ont har jag ocks en lite svullnad. Lillfinger knogen har ocks som sjunkit bak en bit och r inte lika tydlig som p den andra handen. och om jag ltt "trycker" fram den frn insidan av handen s gr det inte lika ont att "vinka" med handen.
Jag har egentligen inga problem med att rra fingret. Men det gr hyfsat ont lngre ner i handen.
Om detta skulle rra sig om en spricka/en fraktur vilka tgrder skulle man behva gra (gips??) och hur lnge skulle det ta innan handen r terstlld igen. Har nmligen en tvling som kommer upp om 3 veckor s jag har inte riktigt tid med att vara skadad.
Har sjlv brutit benet i handen som lillfingersknogen sitter p, fick ha gips i 6 veckor och lra mig skriva med vnster hand! Innan benet sattes p sin rtta plats kunde jag ej rra lillfingret normalt men efter att lkarn satt det p plats mha lite klmmande och dragande kunde jag rra det vanligt. Bsta du kan gra r vl att boka tid fr att f handen rntgad, sjlv kte jag in till akuten och fick hjlp rtt fort som tur var, men ibland kan det ju ta en stund p akuten.