2011-03-13, 13:07
Bannlyst
Hej, jag r kampsportare och igr s fick jag en spark ver mitt hgra lillfinger. Till en brjan gjorde det sjukt ont men smrtan gick ver efter bara ngra minuter. Idag s har ftt tillbaka smrtor och jag undrar om det kanske kan rra sig om att ett ben i handen r brutet?

Jag har mest ont ngra millimeter under knogen. Allts det r inte i knogleden jag har ont. Dr jag har ont har jag ocks en lite svullnad. Lillfinger knogen har ocks som sjunkit bak en bit och r inte lika tydlig som p den andra handen. och om jag ltt "trycker" fram den frn insidan av handen s gr det inte lika ont att "vinka" med handen.

Jag har egentligen inga problem med att rra fingret. Men det gr hyfsat ont lngre ner i handen.

Om detta skulle rra sig om en spricka/en fraktur vilka tgrder skulle man behva gra (gips??) och hur lnge skulle det ta innan handen r terstlld igen. Har nmligen en tvling som kommer upp om 3 veckor s jag har inte riktigt tid med att vara skadad.
Citera
2011-03-13, 13:10
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fia.liz
Hej, jag r kampsportare och igr s fick jag en spark ver mitt hgra lillfinger. Till en brjan gjorde det sjukt ont men smrtan gick ver efter bara ngra minuter. Idag s har ftt tillbaka smrtor och jag undrar om det kanske kan rra sig om att ett ben i handen r brutet?

Jag har mest ont ngra millimeter under knogen. Allts det r inte i knogleden jag har ont. Dr jag har ont har jag ocks en lite svullnad. Lillfinger knogen har ocks som sjunkit bak en bit och r inte lika tydlig som p den andra handen. och om jag ltt "trycker" fram den frn insidan av handen s gr det inte lika ont att "vinka" med handen.

Jag har egentligen inga problem med att rra fingret. Men det gr hyfsat ont lngre ner i handen.

Om detta skulle rra sig om en spricka/en fraktur vilka tgrder skulle man behva gra (gips??) och hur lnge skulle det ta innan handen r terstlld igen. Har nmligen en tvling som kommer upp om 3 veckor s jag har inte riktigt tid med att vara skadad.
Om du har en tvling som kommer upp s snart tycker jag att du ska frska f fingret uppkollat s snabbt som mjligt. r det en fraktur s lker det ju knappast snabbare om man bara ignorerar det.
Citera
2011-03-13, 13:12
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fia.liz

Har sjlv brutit benet i handen som lillfingersknogen sitter p, fick ha gips i 6 veckor och lra mig skriva med vnster hand! Innan benet sattes p sin rtta plats kunde jag ej rra lillfingret normalt men efter att lkarn satt det p plats mha lite klmmande och dragande kunde jag rra det vanligt. Bsta du kan gra r vl att boka tid fr att f handen rntgad, sjlv kte jag in till akuten och fick hjlp rtt fort som tur var, men ibland kan det ju ta en stund p akuten.
Citera
2011-03-14, 02:31
Medlem
uppsk en lkare snarrast s fr du svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här