Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-14, 21:43
Medlem
Javelinss avatar
Läste lite slarvigt igenom denna artikeln i morse http://hd.se/inrikes/2011/03/08/jord...massdod-hotar/ och började sen undra om det inte fanns en möjlighet att det funnits minst lika utvecklade och framgångsrika arter innan dessa "massdöenden".

Vet inte exakt hur lång tid det tagit för människan att utvecklas från obetydlig organism till vad vi är idag men det känns som att en stor möjlighet finns. Och kan inte denna art ha flytt jorden inför denna massdöd om den inte utrotats av den? Känns iaf inte som att de som pratar om aliens/ufon etc tänkt tanken på att de kan ha kommit från vår planet från början.

Nu vet jag dock inte hur säker källan är men väckte en del tankar. Ursäktar om jag postar fel.
Citera
2011-03-14, 21:44
Medlem
Megalogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javelins
Läste lite slarvigt igenom denna artikeln i morse http://hd.se/inrikes/2011/03/08/jord...massdod-hotar/ och började sen undra om det inte fanns en möjlighet att det funnits minst lika utvecklade och framgångsrika arter innan dessa "massdöenden".

Vet inte exakt hur lång tid det tagit för människan att utvecklas från obetydlig organism till vad vi är idag men det känns som att en stor möjlighet finns. Och kan inte denna art ha flytt jorden inför denna massdöd om den inte utrotats av den? Känns iaf inte som att de som pratar om aliens/ufon etc tänkt tanken på att de kan ha kommit från vår planet från början.

Nu vet jag dock inte hur säker källan är men väckte en del tankar. Ursäktar om jag postar fel.

är det sant?
Citera
2011-03-14, 21:59
Medlem
Jocke06s avatar
Intressant teori.. hmm.. Kan väl mycket väl vara så men det borde väl funnits spår efter dom då eller?
Citera
2011-03-14, 22:06
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke06
Intressant teori.. hmm.. Kan väl mycket väl vara så men det borde väl funnits spår efter dom då eller?

Ja, eller? Eller?! Klart som fan att det funnits spår av en hyperintelligent varelse som lämnat jorden för att kolonisera rymden, men å andra sidan kanske inte och måhända styrs universum av en te-servis från ming-dynastin som osynligt cirkulerar runt jorden. Trams.
Citera
2011-03-14, 22:28
Moderator
Hamilkars avatar
Lika framgångsrika arter, i dåtidens ekologiska konkurrens, fanns det säkert. Vad du menar med lika utvecklad är lite oklart, men du kan vara helt förvissad om att människan är den första art på jorden som har kunnat frambringa någon högteknologisk civilisation, och att det inte har flytt någon art till rymden utan att lämna efter sig några som helst spår på jorden i samband med de tidigare massutropningarna, som för övrigt vanligen kopplas till extrema geologisk katastrofer. Den massutrotning som vi eventuellt håller på att inleda är förmodligen den första som har biologiska/ekologiska, snarare än geologiska/astronomiska orsaker.
Citera
2011-03-14, 22:57
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Lika framgångsrika arter, i dåtidens ekologiska konkurrens, fanns det säkert. Vad du menar med lika utvecklad är lite oklart, men du kan vara helt förvissad om att människan är den första art på jorden som har kunnat frambringa någon högteknologisk civilisation, och att det inte har flytt någon art till rymden utan att lämna efter sig några som helst spår på jorden i samband med de tidigare massutropningarna, som för övrigt vanligen kopplas till extrema geologisk katastrofer. Den massutrotning som vi eventuellt håller på att inleda är förmodligen den första som har biologiska/ekologiska, snarare än geologiska/astronomiska orsaker.

Borde inte övergången till en syrerik atmosfär räknas som ekologisk? Fast det kanske inte räknas som ett massutdöende, även om det borde orsakat en hel del förändringar överallt. Men det är väl inte lika häftigt med massutdöende utan balla fossil att gräva upp.
Citera
2011-03-20, 19:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javelins

Tanken är fascinerande, och jag minns att jag lekte med den som barn. Någonstans har jag också läst om någon som spekulerade om en interligent dinosaurie. Det är ju osannolikt att man inte skulle hittat några spår av en sådan civilisation, men det skall kanske inte h e l t uteslutas. För det första så behövs kanske ingen extrem högteknologi för att orsaka ett massutrotande. Det stora massutrotandet människa åstakom var ju när vi utrotade megalitfaunan i Euroasien, australien och amerika. Det gjorde smed enkla vapen. Anta därför att vår intligenta dinosaurie huvudsakligen använde verktyg av trä, och hade sedvanan att bränna sina döda. Då blir det kanske inte så mycket spår kvar efter några hundra milijoner år annat än själva massdödandet.
Citera
2011-03-21, 09:40
Medlem
Rent hypotetisk nu då, om alla människor skulle falla till marken skitdöda imorgon. Hur mycket spår skulle finnas om 65 miljoner år? Stor chans att en motsvarande varelse då skulle hitta fossil? Hur mycket skulle ses av infrastrukturer, gruvdrift och kärnavfall?
Citera
2011-03-21, 18:27
Medlem
Det bevis som skulle finnas kvar genom år miljonerna är gruvor tunnlar mm, allt annat skulle erosionen tagit hand om, men dom bevisen finns inte.
Citera
2011-03-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Rent hypotetisk nu då, om alla människor skulle falla till marken skitdöda imorgon. Hur mycket spår skulle finnas om 65 miljoner år? Stor chans att en motsvarande varelse då skulle hitta fossil? Hur mycket skulle ses av infrastrukturer, gruvdrift och kärnavfall?

Intressant, jag tänkte på det igår. Säkert är iaf att vi lämnar efter oss ett tunt lager av plast. Plaståldern/moderna människans tidsålder.
Senast redigerad av Thedicewoman 2011-03-21 kl. 22:22.
Citera
2011-03-21, 22:01
Medlem
Det finns efterlämningar utspritt lite överallt efter en avancerad civilisation. T.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Pumapunku och många fler liknande ställen. Mainstream historiker vågar dock inte blanda sig i den här frågan.
Citera
2011-03-22, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogstokigturk
Det finns efterlämningar utspritt lite överallt efter en avancerad civilisation. T.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Pumapunku och många fler liknande ställen. Mainstream historiker vågar dock inte blanda sig i den här frågan.
Vad har det här med "civilisationer före massdöenden" att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in