Citat:
Ursprungligen postat av SI
Ett problem är ju att alla är olika bra.
En kille kan "hoppande" framåtfall och half-assed rundsparkar medan en anna inte kan göra en kullerbytta utan att skada sig eller rulla runt på rygg.
Får lite hjärnsläpp ibland när jag precis har lärt en mindre bra grunderna och en bättre sätter tekniken med lite småfel (egentligen mittemellanfel, men det ordet hittade jag precis på) och funderar om jag ska visa hur han kan rätta till det. Jag tänker att eftersom de inte är över 10 behöver de inte kunna teknikerna in i minsta detalj och så tycker jag att de ibland är bra nog för sin ålder.
Och tränaren är lite grann som min gamla mattelärare, fast han inte ger barnen IG. När han känner för det går han in och rättar.
Så en lite random rant här, när jag lärde barnen framåtfall, räka och sånt såg det bra ut när de gjorde det framför mig, men när jag gick iväg sedan blir de plötsligt dåliga igen och resultatet blir att tränaren ifrågasätter mig och undrar om jag har lärt barnen något överhuvudtaget
Och tumregeln att de ska lära sig själva (med eller utan hjälp) finkar inte direkt på gruppen, eftersom de har fokus som guldfiskar och de fattar inte när de gör fel, även om framåtfallet blir till rull-switch-bakåtfall (hur han nu lyckas med det)
Men tack för svaret, mer råd uppskattas
Hoppande frammåtfall? vad sjutton är det? (och vem lär ut det vid 10 års ålder?)
Hmm lite tränartips kan du få när det gäller barn:
för det första, lek så mycket det går med judon som verktyg tills de är mogna nog att hålla på med jutsun (alltså vid 10 år).
När du gör tekniker ska de vara yviga och vida, de ska vara universella, dvs stora och inte i det minsta detalj.
Fall ska man alltid börja med i knästående/sittande position.
Jag tänkte dela med mig av lite hemligheter jag har till dig här. märk då att jag är judoka, jag gillar definitivt inte jutsu hos små barn (och så var det sagt).
Zenpo-Kaiten (frammåt-rull/fall)
1Börja med vanliga kullerbyttor
2sätt sedan din elev på knä låt denne knöla ihop sig till en kula (armarna bredvid knäna pekande mot fötterna, in med huvudet där armarna är, "titta på tårna", höj rumpan och skjut iväg med ena foten)
3 stå på knä, ha en fot i mattan, håll händerna som ett hjul vid det knät som nu sticker upp (samma arm samma ben). in med huvudet mellan armarna, fäll ner stående knät och skjut iväg.
4 två alternativ: gör som 3:an fast nu ställer man sig upp på bakre ben. Alternativet att du sitter på
huk och rullar som nummer 2.
5 full stående
6 fall över någon alt. fall i "dropp-seoe-nage"
7 fall med armarna på ukes rygg och över (blir ett fritt fall)
8 helfritt fall (
inte bra för några barn i huvud taget!
Ushiro-ukemi
1 ligg med ryggen mot mattan, börja smälla med armar och ben (känna på mattan, främst i låg ålder)
2 sitt upp, gunga så ryggen kommer i mattan och smäll när axlarna är i mattan (hakan mot bröstet, helst på små barn!)
3 sitt på huk och gör 2:an.
4 stå upp, hakan mot bröstet, armarna rakt ut framför korppen, gör 3:an
5 fall över en som står bakom dig
6 fall från morote-gari (extremt obehagligt fall!)
Yuko-ukemi:
1 sitt på rumpan gunga åt sidan och smäll när axeln är i mattan (svårt att förklara här)
2 sitt på knä armarna i kors på varsitt knä, sitt vid sidan om knäna med rumpan, lägg dig ner på sidan, och smäll. (hakan mot bröstet!)
3 sitt på huk, streck fram en arm, och samma ben som armen, fall åt sidan, smäll när axeln är i mattan (blir det svårt så håller man i armen som en elefantsnabel.) (armen får absolut inte komma före kroppen!)
4 stå upp, passa en fotboll och håll fram samma arm sätt dig på huk och fall.
5 fall med hjälp av en kamrat och i kast
6 fall fritt! (absolut inte för vare sig barn eller nybörjare).
Mae-ukemi (kattfall)
1 börja knästående, smäll med underarmar och handflator i mattan samtidigt, (varning för att de kommer till 99% att hamna enbart på handflatorna!).
2när de kan detta bra, gör 1:an fast du ställer dig på tårna som "plankan" efter.
3 du ställer dig upp, med extremt breda ben och gör fallet som 1:an (eleven får absolut inte gå ner på knä eller ha magen i mattan!)
4 du gör från normalt stående
5 du gör det i fritt (och ja inte för nybörjare eller barn)
6 du gör det från kast.
"Räkan" är betydligt svårare att förklara i text. men se till att de tänker att de drar upp sig i ett rep (jag kallar den repet istället för "räkan") huvudet ska ner till knäna (och då måste de få ut rumpan annars är det fysiskt omöjligt).
Den här övningen
måste sättas i sitt kontext (vilket både jutsun och judon är dåliga på att göra med en gång). Eleverna måste få känna hur de använder tekniken och hur den fungerar genom att arbeta i underläge(i judo blir det överläge) i en "guard" (enda användningen av den här ålningen).
Din Tränare är mysko.. Varför skall du få skäll för att ungarna har roligt och lär sig i sin takt?
Din tränare skall inte leda barn om h*n anser att barnen skall kunna en sak på en viss tid. Det är emot hela judon.