Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-17, 15:06
Medlem
In a haploid organism, the C and D loci are 14 m.u. apart. From a cross C d x c D, give the
proportion of each of the following progeny classes
:

a. c d
b. C d
c. C D
d. All recombinants
Citera
2011-03-17, 16:05
Medlem
Det är helt enkelt bara Mendels lag som ger den procentuella enheten som uppgiften efterfrågar. Anledningen till att man har skrivit ut hur många map units som loci har beror enbart på att få läsaren att förstå att ingen överkorsning kan äga rum på kromosomen
Citera
2011-03-17, 17:35
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandoran
Det är helt enkelt bara Mendels lag som ger den procentuella enheten som uppgiften efterfrågar. Anledningen till att man har skrivit ut hur många map units som loci har beror enbart på att få läsaren att förstå att ingen överkorsning kan äga rum på kromosomen

Nädu. M.u är samma sak som centimorgan. Att det är 14 m.u betyder att det är 14% sannolikhet att det blir en cross over.
Citera
2011-03-17, 18:44
Medlem
MC.Hammers avatar
Luddig fråga, men om jag förstått det rätt ska svaret vara:

C d = 43 %
c D = 43 %
c d = 7 %
C D 7 %

De första två ska vara de vanliga, nonrecombinational med tanke på att de i haploid är de givna paren (också att de är i transphase). Därför så skapar rekombinationen två cis-kombinationer på 7% vardera (totalt 14%).
Citera
2011-03-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Nädu. M.u är samma sak som centimorgan. Att det är 14 m.u betyder att det är 14% sannolikhet att det blir en cross over.

Det stämmer! Skrev det i ett annat inlägg om crossing Att map units är detsamma som centimorgan, vilket betyder avståndet mellan locina. Men att det även är procenten över hur stor sannolikhet att det blir crossover visste jag inte. Tack Men jag vet om att desto närmare locina är varandra, desto mindre sannolikhet blir det att det kan ske en överkorsning. Så det kanske är samma sak, fast ur olika perspektiv nu när jag läser vad jag har skrivit?
Citera
2011-03-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Luddig fråga, men om jag förstått det rätt ska svaret vara:

C d = 43 %
c D = 43 %
c d = 7 %
C D 7 %

De första två ska vara de vanliga, nonrecombinational med tanke på att de i haploid är de givna paren (också att de är i transphase). Därför så skapar rekombinationen två cis-kombinationer på 7% vardera (totalt 14%).

Hur beräknar du detta?
Citera
2011-03-17, 20:12
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Hur beräknar du detta?

När det handlar om två olika gener (med en dominant och recessiv allele vardera) och chans för recombination vet vi att:

2 resultat > 50 % (non-recombinational)
2 resultat < 50 % (recombinational)

Eftersom att det i haploid synes vara trans-phase (recessiv dominant eller vice versa) som standard så antog jag att "C d" och "c D" är "the linked genes" (jag kan således ha fel).
Vi har också fått veta att det är 14 i recombinational frequency, vilket menar att de rekombinerade resultaten tillsammans utgör 14%. Därmed är "c d" och "C D" (cis-phase = dominant dominant/recessiv recessiv) på 7% vardera, medan de övriga trans-phase resultaten utgör resten av procenten (86%/2).
Citera
2011-03-17, 20:27
Medlem
Citat:
När det handlar om två olika gener (med en dominant och recessiv allele vardera) och chans för recombination vet vi att:

2 resultat > 50 % (non-recombinational)
2 resultat < 50 % (recombinational)

Eftersom att det i haploid synes vara trans-phase (recessiv dominant eller vice versa) som standard så antog jag att "C d" och "c D" är "the linked genes" (jag kan således ha fel).
Vi har också fått veta att det är 14 i recombinational frequency, vilket menar att de rekombinerade resultaten tillsammans utgör 14%. Därmed är "c d" och "C D" (cis-phase = dominant dominant/recessiv recessiv) på 7% vardera, medan de övriga trans-phase resultaten utgör resten av procenten (86%/2).

Det låter trovärdigt, men man kan väl inte "anta" i den genetiska världen? Det handlar väl om att beräkna ut med hjälp av att rita en massa bilder eller ha grymt smart överseende och se det direkt? Vad grundar du din information från?
Citera
2011-03-17, 20:36
Medlem
Plastbunkers avatar
Nepp. Avstånd i cM eller då m.u anger sannolikhet för cross over. 1 cM betyder 1% osv. Då det är 50 cM eller mer i avstånd så är det fri rekombination som gäller.
Citera
2011-03-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Nepp. Avstånd i cM eller då m.u anger sannolikhet för cross over. 1 cM betyder 1% osv. Då det är 50 cM eller mer i avstånd så är det fri rekombination som gäller.

Ja, det hade jag också lyckats ta reda på idag om det är över 50%. Men resterande var jag grymt osäker på. Tack så jätte mycket för hjälpen! Har du kanske kunskapen att hjälpa mig med en annan uppgift? Den finns även i detta forum; Genotypes och maps heter den. Hade varit grymt snällt om du hade kunnat hjälpa mig, blir inte riktigt klok på min monsterbok
Citera
2011-03-17, 20:52
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Det låter trovärdigt, men man kan väl inte "anta" i den genetiska världen? Det handlar väl om att beräkna ut med hjälp av att rita en massa bilder eller ha grymt smart överseende och se det direkt? Vad grundar du din information från?

Det var just därför som jag varnade för det. Eftersom crossen innehöll två transfasiga kombinationer så hoppade jag till slutsatsen att dessa kombinationer är de som är länkade (och därmed inte de rekombinerade). Uppgifter jag har stött på har haft denna information svart på vitt, därför försökte jag lösa detta på ett liknande sätt.

Hur fick ni det till 50 cM när det står 14 m.u.?
Citera
2011-03-17, 20:56
Medlem
Citat:
Det var just därför som jag varnade för det. Eftersom crossen innehöll två transfasiga kombinationer så hoppade jag till slutsatsen att dessa kombinationer är de som är länkade (och därmed inte de rekombinerade). Uppgifter jag har stött på har haft denna information svart på vitt, därför försökte jag lösa detta på ett liknande sätt.

Hur fick ni det till 50 cM när det står 14 m.u.?

Jag förstår inte riktigt det här med trans och cis i genetiken som du talar om? Försöker läsa mig till det i boken nu. 50 cM eller map units är menat med att om det är ÖVER denna siffra på en kromosom så kan inte överkorsning ske, utan då är det fri rekombination.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in