Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-20, 18:33
Medlem
Knaz16s avatar
Tjena !

Vad har bakterier och virus för grundegenskaper ? Jag förstår inte riktigt va min lärare är ute efter så jag hoppas att nån kan hjälpa mig Har googlar hur mycket som helst men när jag inte fattar va han menar riktigt så blir de lite svårt.

Hoppas nån förstår och kan hjälpa mig !

Mvh
Citera
2011-03-20, 18:47
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Finns inte kurslitteratur längre?
Säger läraren "och sen vill jag att ni går hem och googlar uppgiften"?
Kolla böcker, inte allt går snabbare på internet.
Citera
2011-03-20, 18:53
Medlem
Knaz16s avatar
Jo vi har en bok men jag fattar ju fortfarande inte va han är ute efter, sen står de inte så bra i boken heller ..
Citera
2011-03-20, 21:35
Medlem
tebe87s avatar
Vi kan nog utgå från att din lärare är en klant. Grundegenskaper, fruktansvärt flummigt.
Det enda jag kan tänka mig är att det har något att göra med att de är kan infektera organismer och vara sjukdomsalstrande. Dock är inte alla bakterier patogener. I övrigt är virus och bakterier fundamentalt olika eftersom virus inte har cellandning och förökar sig självmant, till skillnad från virus som inte har någon cellandning och måste infektera en cell för att kunna föröka sig.

Hoppas det hjälper dig något.

Din lärare bör bättra på sin pedagogiska förmåga...
Citera
2011-03-20, 21:40
Medlem
Knaz16s avatar
Tack så mycket Ja jag fattar inte heller vad han menar med grundegenskaper.

Nu är de faktiskt så att läraren jag har nu har precis tagit sin lärarexamen ^^ Vi är hans första elever så förklaringen ligger nog där.
Citera
2011-03-20, 22:40
Medlem
Kundalinis avatar
virus är ju lite lurigt - det är ju i princip bara små snuttar "arvsmassa" (DNA eller RNA) som cirkulerar runt. huruvida virus ens skall räknas till oss levandes skara inte ens en så grundläggande uppfattning är folk ense om (även om den absolut vanligaste uppfattningen är att de inte skall räknas som levande)

virus är rent parasitära - saknar egen ämnesomsättning, kan inte föröka sig utan värd.

det är säkert nåt åt detta hållet din lärare är ute efter.
Citera
2011-03-22, 01:58
Medlem
Med tanke på att bakterier och virus nämns i samma uppgift så antar jag nästan att han tänker på de patogena egenskaperna. Då kan du ju kolla upp de olika virussorterna, kika in bakteriofager, nämna skillnader i sjukdomsförloppet mellan en virus- och bakterieinfektion (som är ganska stor) osv.
Citera
2011-03-23, 12:34
Medlem
Plastbunkers avatar
För att skilja mellan vanliga och intracellulära bakterier mot virus så brukar definitionen av virus lyda:
Obligat intracellulära, inga egna organeller i kapsiden och ingen aktiv extracellulär fas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in