Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-22, 00:27
Medlem
Jag har begått misstaget att börja ge mig in i den diskussion de "rasmedvetna" för här på Flashback och dessa verkar ha en tendens att argumentera utifrån forskning kopplad till Pioneer Fund. De lutar sig bland annat mot forskning och teorier av en herre vid namn Rushton, som i sin bok Race, Evolution and Behavior tillämpar teorin om s.k. R/K-selektion för att förklara den evolutionära grunden till den genetiska delen man påstår utgör intelligensskillnaderna etniciteterna emellan. Om jag förstått det hela rätt så beror dessa genetiska skillnader på att de olika etniska grupperna som finns skulle ha anpassat sig till varma respektive kyliga klimat. Människor som under tusentals år har bott i varma delar av världen har stannat av i intelligensutvecklingen, medan det på människor som under tusentals år bott i kyliga delar har utövats ett evolutionär tryck att utveckla högre intelligens just på grund av de karga miljöerna de befunnit sig i.

Kritik av Rushtons forskning har kommit från alla möjliga olika håll, men det jag undrar är vad ni som är lite mer insatta i biologi, genetik, evolution och dylikt har att säga om det hela. (Därför har jag valt att posta den här inne och inte i underforumet för rasforskning.) Så: tillämpningen av R/K-selektion för att förklara intelligensskillnader mellan olika etniciteter, är det rimligt eller - som jag misstänker - helt åt helvete?

Bakgrunden till trådstarten: https://www.flashback.org/sp29619401 https://www.flashback.org/sp29620887
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-03-22 kl. 00:32. Anledning: bläää
Citera
2011-03-23, 22:08
Medlem
bringeroflights avatar
Jag skrev ett svar men blev ut loggad så det försvann så jag tar det snabbt.
Jag tror inte r/K strategi ska tillämpas på människor. Om det finns genetisk skillnad i intelligens mellan människor vet jag inte, intelligens är inte riktigt definierat. Europeer har haft en högre teknikutveckling under de senaste hundra åren särskilt efter industrialiseringen. Innan dess var det snarare MENA länder som drev utvecklingen med jordbruk och civilisation. Det är endast de senaste generationerna som vi börjat förflytta oss mer mot K-strategi och det är för kort tid för att selektion för intelligens kunnat verka. Om man skall tala om r/K så följer det nog mer på levnadsstandard och är inte avhängt på intelligens.
Citera
2011-06-27, 15:26
Medlem
anders_judges avatar
Jag tänkte faktiskt precis skriva ett liknande inlägg och jag är faktiskt väldigt nyfiken rent generellt vad dagens forskning egentligen säger om eventuella intelligensskillnader mellan raserna.
Att det är tabu att ta upp media och att man inte bör prata särskilt högt om det i akademiska sammanhang har jag förstått men inbördes bör de som forskar iaf kunnat diskutera hur det ser ut i verkligheten.

Jag är därför väldigt nyfiken på vad de som är insatta i akademiska kretsar på högre nivå har att säga om saken och som jag förstått det så finns tom professorer i molekylärbiologi representerade här så det vore som sagt intressant att ta del av sakkunniga i ämnet.
Citera
2011-06-27, 17:50
Medlem
Insignificunts avatar
Eftersom vi inte ens har verktyg för att kunna göra meningsfulla mätningar av intelligens i dagsläget så är det mest charlataner som filosoferar kring det här. Man får nog säga att det är dilletanternas favoritfråga, men få med verklig inblick är dels speciellt intresserade av det, kanske främst för att ras-begreppet människor emellan inte är vidare biologiskt applicerbart, tiden för nisch-skapande populationer har varit evolutionärt kort och ingen människogrupp har haft särdeles avvikande kulturer, måhända fram till modern tid då vi utan tvivel lever i en mycket avvikande kultur just nu och det finns säkerligen starka evolutionära tryck för närvarande. Samma personer som anser sig kunna belägga intelligensskillnader mellan "raser" är ofta samma personer som härbärgerar dylika 1800/tidiga 1900-talsfantasier såsom Herbert Spencers teorier, och således förmodligen i sin perverterade lamarckism hävdar att evolutionen inte kan fungera på människan längre då vi har medicin.

Ytterligare en orsak är att vi börjar alltmer begripa hur plastisk vår hjärna är och att om det överhuvudtaget existerar någon grundläggande mycket fyrkantig max/min-intelligens hos en människa så är vi inte ens nära att hitta den. Det är betydligt mer rimligt att tro att skillnader i intelligens mellan människor är extremt kulturberoende i första hand m.a.p. familjen man växer upp i och tyvärr även ens socioekonomiska bakgrund, och samhälleliga faktorer (kvalitén på institutioner, skolgång, memer etc.) i andra hand. Således märker ofta akademiker att de har betydligt mer gemensamt med en akademiker inom samma fält ifrån valfritt land än vad de har med en "vanlig" människa ifrån samma land - en del starka kulturella särdrag undantaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in