Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-23, 14:19
  #1
Medlem
schou_89s avatar
Hej nu är det så att jag var fått diagnosen adhd och fått kissa och lämna leverprov 1 gång och det kommer jag få göra ett tag framöver för ja ska få medecinen.

sen åkte jag dit på grov rattfylla när jag va 18 (är 21 fyller 22i nov) så då blev jag av med lämpat och måste nu lämna urin och leverprover för att få ansöka om nytt lämpa.

Men så tänkte jag att jag kunde slippa undan med att pejja för proverna hos en läkare för jag får ju göra dom gratis hos adhd läkaren ? Så om jag bara kunde betala för själva intyget som kostar 1300-2000 kr Istället för att varje prov kostar närmare tusenlappen!

Då till frågan någon som gjort något liknade och sen att det kan ju inte vara olika prov? för dom skickAr ju endå proverna på labb ?

Jag vet att läkarna gör detta på "fritid" så dom tjänar pengar på att man lämnar proverna vad kan jag motargumentera alkohol läkaren med när jag säger att jag har papper på mitt lever värde och urin prov ?

Jätte snällt att ni svarar
Citera
2011-03-23, 14:25
  #2
Medlem
Jag sitter i samma båt, alltså jag måste lämna prover för att få tag körkortet.
Jag lämnar prover kontenuerligt på mitt Suboxone Program och där gäller enbart proverna dom lämnar in på analys. Inte dom som dom själva kollar med sticka.
Citera
2011-03-23, 14:33
  #3
Medlem
schou_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag sitter i samma båt, alltså jag måste lämna prover för att få tag körkortet.
Jag lämnar prover kontenuerligt på mitt Suboxone Program och där gäller enbart proverna dom lämnar in på analys. Inte dom som dom själva kollar med sticka.

Okej jo det förstår jag men jag kan ge mig på att lämna ett urinprov o betala för det behöver jag bara göra engång. Men är dom lever labb proverna giltiga som bevis ifrån adhd om jag ger dom till min läkare som har alkoholintygen ? har försökt söka han men inget svar:/
Citera
2011-03-23, 16:27
  #4
Medlem
schou_89s avatar
Sen sa dom att ja måste skicka in ansökan om körkortstillståndet först sen skicka in alla intyg när dom ber om det :S
Citera
2011-03-23, 16:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schou_89
Sen sa dom att ja måste skicka in ansökan om körkortstillståndet först sen skicka in alla intyg när dom ber om det :S
Precis, det är ju dom som bestämmer hur många prover du måste skicka in och under hur lång tid.
Citera
2011-03-23, 18:57
  #6
Medlem
schou_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Precis, det är ju dom som bestämmer hur många prover du måste skicka in och under hur lång tid.
Jo hon sa det men hoppas bara läkarna går med på att ta papprena ifrån adhd proven annars kostar lämpat tot 15000 typ :/ plus körkort så det räcker typ att leva på i Thailand i 2 år så har det gått 5 år o slipper att visa intyg
Citera
2011-03-24, 10:17
  #7
Medlem
schou_89s avatar
Nu har jag pratat m läkaren o till framtida folk m problem är det så att....

Man får använda leverproverna av andra läkare tex drogprogram alkohol program och som i mitt fall adhd medecinering.
Även urinprovet (fråga inte om det va sticka).
Men det va några prov hon prata om som man va tvungen att lämna nytt, nått om blodkroppar mm.

Så nu blir det att skicka in annsökan efter körkortstillståndet sen vänta på svar hur många gånger ja måste lämna prover
Citera
2011-03-25, 18:26
  #8
Medlem
Den stora tråden om urinprov vid ADHD-utredning

mod får flytta eller ta bort om den hamnat fel. hittar inget riktigt konkret svar när jag sökt.

Har lite frågor angående Adhd medicinering hos psykiatrin.
har läst och även fått bekräftat av psykiatrin att urinprov eventuellt sker när man påbörjar en metylfenidat-medicinering.
1. Kan man slippa undan det på något sätt ?

Sen har jag läst om en person som var tvungen att göra urinprov var 3:e månad för att få behålla sin medicinering (concerta). gäller det alla, om det nu ens stämmer ?

Jag har varit på 2 samtal och fått en kallelse till en läkare som jag ska prata med om concerta eller ritalin. hur kommer allt gå till, kommer jag måste göra ett urinprov direkt eller?
undrar mest hur allt kommer gå till.


tacksam för snabba svar. mvh semewster
Citera
2011-03-25, 18:38
  #9
Medlem
Själv har jag aldrig behövt lämna ngt urinprov under min ritalin behandling. Skulle dom däremot be dig lämna ett prov tror jag inte du kan neka, om du nu vill ha din medicin...
Citera
2011-03-25, 20:28
  #10
Medlem
schou_89s avatar
Ja ska få medecin nästa vecka o fått lämna urin och leverprover o kommer få fortsätta m det framöver
Citera
2011-03-25, 23:11
  #11
Medlem
nobbe82s avatar
Om dom misstänker att du missbrukar kommer dom testa dig. Man måste vara drogfri i sex månader innan behandlingen påbörjas.
Citera
2011-03-26, 16:48
  #12
Medlem
Tack för dom snabba svaren. hoppas tråden kan hjälpa nån fler.
ni får gärna fylla på med mer information om det hela.

för övrigt ni som fått kissa, vet ni vad testet heter? skulle vilja läsa lite mer om vad just
dom använder för test.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback