2011-03-26, 20:42
Medlem
hej!

Hur lser jag en snn hr uppgift?

1. Hur ska jag veta vad jag ska frilgga?

2. Hur vet jag om jag ska anvnda mommentpunkt eller summa krafter?

Bestm EF

http://img864.imageshack.us/img864/9774/img0046yr.jpg
Citera
2011-03-26, 23:07
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackepackan
Bestm EF

r det kraften i pinnen EF man ska bestmma?

Vilken av balkarna r det som r 2 m lng? Jag gissar p den vertikala, men det r svrt att se.
Citera
2011-03-26, 23:56
Medlem
Nails avatar
Lgg ett snitt genom stngerna BC, BE och EF. Frilgg hgerdelen. Momentekv kring B ger den skta kraften.
Citera
2011-03-27, 00:08
Medlem
oj frlt. Jag rttar till.

hej!

Hur lser jag en snn hr uppgift?

1. Hur ska jag veta vad jag ska frilgga?

2. Hur vet jag om jag ska anvnda mommentpunkt eller summa krafter?

Bestm kraften EF

http://img851.imageshack.us/i/img0047lk.jpg/

bilden blev sned nu s ni fr rotera fr att se bttre.
Citera
2011-03-27, 00:11
Medlem
nail kan du frklara hur du vet det?
Citera
2011-03-27, 14:10
Medlem
Nails avatar
Har du frilagt den snittade hgerdelen?
Eftersom krafterna i BE och BF mts i B ger de inget bidrag till ∑M_B.

terstr tryckkraften 'FE' och lasten 14 kN i D.
'FE' har momentarmen 3cosα m, dr tanα =2/3 (α = vinkeln EDF).
Momentjmvikt kring B ger

(3 cosα) 'FE' - 614 = 0,
'FE' = 28/(cosα) = ...
Citat:
Ursprungligen postat av mackepackan
nail kan du frklara hur du vet det?

Stngkrafter i fackverkets mitt berknas i regel enklast med *snittmetoden*. Saknar ena nden av fackverket std frilgger man, efter snittning, den stdfria delen. Vid kraftberkningen anvnds med frdel ngon lmplig momentekvation (och, om det behvs, ngon kraftekv.).
Citera
2015-02-09, 05:16
Medlem
Lnar trden lite, kan ngon snlla hjlpa mig med denna uppgiften? r oerhrt tacksam fr all hjlp!!

Fackverket ni ska underska har formen av en gammal jrnvgsbro och ni ska berkna krafterna i brons olika element nr ett ensamt lok med tv hjulpar kr ver den. Det finns tv olika utgngskonstruktioner p broarna som r varandras spegelbilder och fr varje bro finns det sex positioner fr det passerande loket. Det passerande loket rr sig frn hger till vnster p den vre bron och ̊t andra hllet p den undre, det har en total tyngd p 10 kN frdelat p bak- och framhjulsparen med 6 kN respektive 4 kN.
Det framgr att brons grundkonstruktion bestr av sex lika stora segment varav fyra kvadratiska och tv triangulra. Varje segment r L lngt och hgt, vilket innebr att bron spnner ver totalt 6L.
Frst ska krafterna i det givna fackverkets element berknas. Ni ska underska om konstruktionen r lmplig och drefter ska ni frska frbttra konstruktionen genom att lgga till ett antal element s att krafterna frdelas p ett, om mjligt, bttre stt. Ni ska tydligt redogra fr eventuella problem med brokonstruktionen som den ser ut frn brjan och vilka eventuella brister den lider av.

http://imageshack.com/a/img538/9688/D0fu7h.jpg

Hoppas bilden fungerar!
Citera
2015-02-09, 16:25
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linamellannamn
Lnar trden lite, kan ngon snlla hjlpa mig med denna uppgiften? r oerhrt tacksam fr all hjlp!!

Fackverket ni ska underska har formen av en gammal jrnvgsbro och ni ska berkna krafterna i brons olika element nr ett ensamt lok med tv hjulpar kr ver den. Det finns tv olika utgngskonstruktioner p broarna som r varandras spegelbilder och fr varje bro finns det sex positioner fr det passerande loket. Det passerande loket rr sig frn hger till vnster p den vre bron och ̊t andra hllet p den undre, det har en total tyngd p 10 kN frdelat p bak- och framhjulsparen med 6 kN respektive 4 kN.
Det framgr att brons grundkonstruktion bestr av sex lika stora segment varav fyra kvadratiska och tv triangulra. Varje segment r L lngt och hgt, vilket innebr att bron spnner ver totalt 6L.
Frst ska krafterna i det givna fackverkets element berknas. Ni ska underska om konstruktionen r lmplig och drefter ska ni frska frbttra konstruktionen genom att lgga till ett antal element s att krafterna frdelas p ett, om mjligt, bttre stt. Ni ska tydligt redogra fr eventuella problem med brokonstruktionen som den ser ut frn brjan och vilka eventuella brister den lider av.

http://imageshack.com/a/img538/9688/D0fu7h.jpg

Hoppas bilden fungerar!

Ta fasta p sista meningen i texten!
Ser du ngra brister i brokonstruktionen?
Citera
2015-02-09, 18:09
Medlem
Nu frstr jag vad du menade med att korsposta! Tack fr svar! Problemet r att jag inte gr det... Jag vet inte hur jag ska g tillvga alls och lraren hjlper inte till... Jag tror att ngon form av diagonala stdpinnar mste sttas in, men jag vet inte var eller hur jag ska motivera detta
Citera
2015-02-09, 18:53
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linamellannamn
Nu frstr jag vad du menade med att korsposta! Tack fr svar! Problemet r att jag inte gr det... Jag vet inte hur jag ska g tillvga alls och lraren hjlper inte till... Jag tror att ngon form av diagonala stdpinnar mste sttas in, men jag vet inte var eller hur jag ska motivera detta

Idn med diagonala stdpinnar lter bra! Vi vill ju inte att bron kollapsar och loket rasar ner i ravinen.

Placera stdpinnarna s att varje segment blir stabilt och hller fr pfrestningarna. Det kan gras p olika stt. Kolla i kursboken efter liknande konstruktioner.

Det hr verkar vara en typisk inlmningsuppgift s rkna inte med att f en detaljerad lsning av uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in