• 1
  • 2
2011-03-28, 18:43
Medlem
Eliza CTs avatar
Det finns säkert liknande trådar men jag skulle ändå vilja veta hur man hittar en seriöst skickligt, utbildad homeopat så man inte går till en charlatan?

Absolut ett problem för de som vill testa.
Vi var för en del år sedan 3 personer som gick till en homeopat samtidigt. Vi var 2 som inte hade det minsta utbyte av behandling och en som ansåg det fungerade. Vilket jag tror var placeboeffekt då personen i fråga verkade ha lika mycket problem efteråt. Och tvingades söka sjukvård ändå.
Varför gick hon i så fall inte tillbaka för ytterligare behandling?
Mvh
Citera
2011-03-28, 19:31
Bannlyst
Så fungerar den mänskliga psykologin. Man vill så gärna att det man trott på ska stämma, men vill inte gå tillbaka och undanröja alla tvivel på att man blivit lurad.

Edit: Att hitta en homeopat som inte är en charlatan är väl som att hitta en oskuld på BB.
Senast redigerad av Kowalzki 2011-03-28 kl. 19:34.
Citera
2011-03-29, 00:33
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Eftersom att det bygger på något som saknar evidensbaserad och vetenskaplig grund så är alla mer eller mindre kvacksalvare även om de inser det eller inte.
Citera
2011-03-29, 01:15
Medlem
Eliza CTs avatar
Mina frågor beror på att jag inte vet hur det går att avgöra. Finns någon utbildning (antar jag)
och vad ingår i den. Och hur veta var dessa utbildade finns?
Jag tror många har samma frågor som jag i dessa fall. I den här delen av forumet borde ju finnas de som kan besvara dessa, eller?
Citera
2011-03-29, 01:30
Medlem
Heller78s avatar
Eftersom att homeopati bygger på fantasier kring människans biologi är det svårt att hitta en validerad utbildning. Frågar du en homeopat kan de säkert peka ut nån skola som anses finare men validering från statlig myndighet eller vetenskaplig organisation går knappast att hitta.

En personlig reflektion är att eftersom att vad homeopater gör inte kan bota eller direkt skada så handlar det enbart om personkemi. Gillar man sin homeopat blir resultaten bättre. Med efter alla avslöjanden om oetiskt beteende bland homeopater i tex Storbritannien (homeopater visades erbjuda icke-fungerande malariaprofylax och kunde till skillnad från läkare inte beskriva adekvat malariaprevention. Se Trick Or Treatment, Singh) kan man knappast tillråda någon att söka homeopatisk konsultation.
Citera
2011-03-29, 01:55
Medlem
Eliza CTs avatar
Vad jag menar på är att "vem som helst" skulle kunna kalla sej homeopat. Därför borde det finnas lite mer bakom "yrket"?
Lite av vad jag hoppades skulle komma fram.
Citera
2011-03-29, 08:32
Medlem
Sunners avatar
Ring Vidarekliniken och fråga?
Citera
2011-03-29, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Vad jag menar på är att "vem som helst" skulle kunna kalla sej homeopat. Därför borde det finnas lite mer bakom "yrket"?
Lite av vad jag hoppades skulle komma fram.
Vad jag vet finns det oräkneliga "homeopatutbildningar" i världen. Homeopatins ideologi startades av tysken Samuel Hahnemann, men någon officiell homeopatiutbildning har aldrig startats. Däremot kan vilken nisse som helst starta homeopatskolor och det är just vad de gör. Det finns ingen homogen internationell homeopatubildning även om alla påstår att "Nisse Ganddhis homeopatskola som jag har gått är den mest renomerade."
Citera
2011-04-05, 03:50
Medlem
Det finns faktiskt homeopater som är riktiga läkare. Det sägs att homeopati går att förena med västerländsk medicin.

Den bittra sanningen är dock att pengar går att förena med mer pengar. Det är därför vi har totala rymdhuvuden som Deepak Chopra.
Citera
2011-04-06, 18:52
Bannlyst
Fast om en riktig läkare använder sig av kvacksaveri i sitt utövande förlorar h*n sin legitimation i Sverige. Ett exempel på en sådan är Erik Enby. Jag tror att detsamma gäller i större delen av den civiliserade världen. Homeopati är inte på något sätt bevisat och klassas som kvacksalveri.

Att sedan sådana som Enby utnyttjar sin utbildning och indragna leg i sin marknadsföring är en helt annan sak.
Citera
2011-04-13, 10:21
Medlem
K595s avatar
Citat:
Mina frågor beror på att jag inte vet hur det går att avgöra. Finns någon utbildning (antar jag)
och vad ingår i den. Och hur veta var dessa utbildade finns?
Jag tror många har samma frågor som jag i dessa fall. I den här delen av forumet borde ju finnas de som kan besvara dessa, eller?

Tyvärr finns det åtskilliga sop-homeopater. Inte lika stor procent som sop-läkare, men alldeles för många. Eftersom alla homeopater måste bryta mot lagen om de ska skaffa nya preparat så kommer det förstås inte på fråga att man förråder sina vänner. Ja jag känner till ett par riktiga underverk (en har bokstavligen räddat ben, öron, ögon etc då 'vården' hade gett upp, men skulle inte falla mig in att rekommendera dem till dig. Känner inte till dina syften heller. Sorry men ni kemikaliemänniskor har er själva att skylla - utan er skulle inte naturmedel, homeopatimedel, eller - det senaste - t.o.m. vilda medicinalväxter (!) jagas av era älsklingar läkemedelsverkaet/Monsanto, så då får ni finna er att ni inte bara kan klampa in.
Citera
2011-04-13, 10:35
Medlem
Citat:
Det finns säkert liknande trådar men jag skulle ändå vilja veta hur man hittar en seriöst skickligt, utbildad homeopat så man inte går till en charlatan?

Absolut ett problem för de som vill testa.
Vi var för en del år sedan 3 personer som gick till en homeopat samtidigt. Vi var 2 som inte hade det minsta utbyte av behandling och en som ansåg det fungerade. Vilket jag tror var placeboeffekt då personen i fråga verkade ha lika mycket problem efteråt. Och tvingades söka sjukvård ändå.
Varför gick hon i så fall inte tillbaka för ytterligare behandling?
Mvh

Alltså det där är som att fråga efter en bra astrolog. Det finns inga bra homeopater. Drick lite extra vatten och tro på att det kommer funka. Det är ändå den enda hjälpen du kommer få av en homeopat. (Att gå till en riktig läkare är ett ännu bättre alternativ om du är sjuk)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in