Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-29, 10:07
Medlem
Tja.

Har i 2 år nu haft ont i/vid bröstryggen. Det är främst erector spinae som är väldigt överansträngd (muskeln är stenhård och är det dygnet runt) och gör ont, men kan tänka mig att jag har ont i själva ryggen också.

Jag har varit hos 4 olika sjukgymnaster, 4 olika ortopeder som kollat på magnetröntgen. Inget har varit till någon hjälp.

Jag har styrketränat i 5 år men slutade nyss pga tappat intresse och börjat springa istället, men detta har inte hjälpt, kanske snarare förvärrat. Stretchat, gjort massa sjukgymnastikövningar, testat diklofenak etc.

Röntgen har visat att har jag lite kilformade kotor, diskret Scheuermanns syndrom, och jag har rätt stor svank.

Smärtan är dygnet runt, från att jag vaknar till att jag lägger mig.

Känner mig desperat efter att ha testat så mycket och varit hos så många. Jag utlovar därför 3000 kr i hittelön till den som kan komma med ett avgörande tips.

Tack på förhand.
Citera
2011-03-29, 10:22
Medlem
segims avatar
jag hade problem med ländryggen när jag var yngre, gick och knäckte ryggen hos kiropraktor och allt möjligt, men det visade sig att jag i princip var för klen i muskeln då det blev bättre när jag började gymma och speciellt köra rygglyft i ställningen på gymmet. Annars kanske du har dålig hållning?:P
Citera
2011-03-29, 10:28
Medlem
kan du lägga upp en bild på din hållning?
Citera
2011-03-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
kan du lägga upp en bild på din hållning?

Yes. Vet att jag har lite risig hållning med för stor svank och stor böj vid bröstryggen. Har jobbat på det länge. Hade först ont i korsryggen men det har gått över till ont i bröstryggen istället.

https://lh6.googleusercontent.com/_I...0/DSC_0045.jpg
Citera
2011-03-29, 11:46
Medlem
hmm, din hållning ser ok ut, dina axlar är framroterade dock.

svårt att ge tips såhär men iaf:

tänk på ergonomi, när du sitter på en stol ska du inte luta dig mot stolsryggen med överryggen utan låta trapsen hålla upp överryggen, detta med bröstet "öppet". Alltså ska du ha axlarna bakåt.
Att du har ont i spinae vid bröstryggen skulle kunna bero på att du lutar dig mot stolsryggen med överryggen. Det blir som att spinae hela tiden försöker räta upp vid brösthöjd och om du gör detta konstant blir muskeln överansträngd. Du måste tänka på vad vår kropp är designad för och en sak är säker: vår kropp är inte designad för att sitta i stol. Våra muskler är heller inte designade för att konstant vara spända.

även om jag tycker kiropraktorer etc är slöseri med tid så titta på denna, på slutet:
http://www.youtube.com/watch?v=loHqOMOi2N0

sen en övning som jag rekommenderar är sittande rodd med raka armbågar, du ska alltså bara dra bak axlarna, självklart med lätta vikter och långsamt och kontrollerat. Du ska alltså dra bak och ihop skulderbladen. Dra också bak övre bröst . Om du inte kan dra ihop skulderbladen får du träna så du till slut kan det, det går inte direkt så ta det lugnt så du inte skadar dig. Lite åt gången med tålamod.

Träna också spinae med ryggresningar.

Annars är mitt tips att läsa på om rygg och hållning, du känner din kropp bäst och du kan hjälpa dig själv bäst. Kolla upp "neutral spine" t.ex. och bli medveten om vad som utgör en bra hållning och varför. Om du har ont i en muskel använder du den på fel sätt, läs på om muskelns funktion, överanstränger du den? antagligen, ändra och det kommer bli bra.

All lycka
Citera
2011-03-29, 11:55
Medlem
Kanofs avatar
är det sådär du står avslappnat? :O

Skulle satsa på att stretcha varje dag (kanske tom flera gånger per dag). Bara böj dig ner mot golvet.

De muskler som borde hålla dig upprät på framsidan är magmuskulaturen. Så kör crunches ca 3 dagar i veckan. (kanske 3-4set per dag). Kör inte situps, då det skulle kunna bidra till mer svank.

Du skulle även kunna testa att träna upp dina skinkor lite, de kan vara ett stort problem vid ryggbesvär. För att få bra aktivering i dem kan du stå på alla fyra, sen bara lyfta ena benet mot taket.

Jag skulle till skillnad från de andra här avråda dig att göra något arbete för erectors.

Testa att köra på det ett tag, och se om det blir bättre. Om du har råd skulle jag även tipsa om att gå på lite massage för din rygg. Eller köpa Clair Davies "the trigger point therapy workbook" om du vill spara lite pengar. Tänk på att det här är inget som kommer gå iväg på 1-2 veckors arbete. Utan du kommer säkert behöva jobba på det i 6-10v.

Lycka till. Hör gärna av dig om du har fler frågor.
Citera
2011-03-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
hmm, din hållning ser ok ut, dina axlar är framroterade dock.

svårt att ge tips såhär men iaf:

tänk på ergonomi, när du sitter på en stol ska du inte luta dig mot stolsryggen med överryggen utan låta trapsen hålla upp överryggen, detta med bröstet "öppet". Alltså ska du ha axlarna bakåt.
Att du har ont i spinae vid bröstryggen skulle kunna bero på att du lutar dig mot stolsryggen med överryggen. Det blir som att spinae hela tiden försöker räta upp vid brösthöjd och om du gör detta konstant blir muskeln överansträngd. Du måste tänka på vad vår kropp är designad för och en sak är säker: vår kropp är inte designad för att sitta i stol. Våra muskler är heller inte designade för att konstant vara spända.

även om jag tycker kiropraktorer etc är slöseri med tid så titta på denna, på slutet:
http://www.youtube.com/watch?v=loHqOMOi2N0

sen en övning som jag rekommenderar är sittande rodd med raka armbågar, du ska alltså bara dra bak axlarna, självklart med lätta vikter och långsamt och kontrollerat. Du ska alltså dra bak och ihop skulderbladen. Dra också bak övre bröst . Om du inte kan dra ihop skulderbladen får du träna så du till slut kan det, det går inte direkt så ta det lugnt så du inte skadar dig. Lite åt gången med tålamod.

Träna också spinae med ryggresningar.

Annars är mitt tips att läsa på om rygg och hållning, du känner din kropp bäst och du kan hjälpa dig själv bäst. Kolla upp "neutral spine" t.ex. och bli medveten om vad som utgör en bra hållning och varför. Om du har ont i en muskel använder du den på fel sätt, läs på om muskelns funktion, överanstränger du den? antagligen, ändra och det kommer bli bra.

All lycka

Tack för tipsen! Har kört ryggresningar i ca 4-5 år i styrketräning, så jag vet inte om det är brist på ryggmuskulatur (men visst KAN det vara så).

Jag sitter inte så mycket, jag har ett sänk- och höjbart elektriskt skrivbord.

Axlarna ser framroterade ut på bilden pga att jag inte ville att armen skulle vara i vägen när jag tog kortet.

Skall kolla in boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanof
är det sådär du står avslappnat? :O

Skulle satsa på att stretcha varje dag (kanske tom flera gånger per dag). Bara böj dig ner mot golvet.

De muskler som borde hålla dig upprät på framsidan är magmuskulaturen. Så kör crunches ca 3 dagar i veckan. (kanske 3-4set per dag). Kör inte situps, då det skulle kunna bidra till mer svank.

Du skulle även kunna testa att träna upp dina skinkor lite, de kan vara ett stort problem vid ryggbesvär. För att få bra aktivering i dem kan du stå på alla fyra, sen bara lyfta ena benet mot taket.

Jag skulle till skillnad från de andra här avråda dig att göra något arbete för erectors.

Testa att köra på det ett tag, och se om det blir bättre. Om du har råd skulle jag även tipsa om att gå på lite massage för din rygg. Eller köpa Clair Davies "the trigger point therapy workbook" om du vill spara lite pengar. Tänk på att det här är inget som kommer gå iväg på 1-2 veckors arbete. Utan du kommer säkert behöva jobba på det i 6-10v.

Lycka till. Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vill även tacka dig kanof.

Ja typ så står jag. Vad tycker du om hållningen?

Hur skall jag stretcha menar du? Har du någon bild?

Vad är skillnaden på crunchens och situps? Har kört någon slags variant av dom i många år.

Gluteus maximus har jag tränat medvetet specifikt för detta i ca 2-3 år.

Än en gång, tack för hjälpen! Hoppas du orkar svara på mina frågor.
Citera
2011-03-29, 12:19
Medlem
Kanofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axy
Vill även tacka dig kanof.

Ja typ så står jag. Vad tycker du om hållningen?

Hur skall jag stretcha menar du? Har du någon bild?

Vad är skillnaden på crunchens och situps? Har kört någon slags variant av dom i många år.

Gluteus maximus har jag tränat medvetet specifikt för detta i ca 2-3 år.

Än en gång, tack för hjälpen! Hoppas du orkar svara på mina frågor.

Din hållning är ju en bit från normal om man säger så (försöker inte vara elak här). Det som framstår på en gång är att erector spinea ser ut att vara kort. Sen är det svårt att avgöra vilken av dem det är som gäller. Men det är vanligt att det gör ont bak vid de lägre revbenen om illio costalis är för kort (detta går att fixa med massage rätt lätt).

Bas stretchen jag tror skulle kunna vara bra är att du bara försöker sträcka dig ner så du nuddar tårna med händerna (från stående). Annars kan du sitta på backen, ta tag med ena handen i motsatt fot, sen räta ut benen tills då får en stretch i ryggen. Sen är det bara att hoppas på att inte baksida lår hoppar in innan på båda stretcherna.

Hur välsorterat är ditt gym? Har de en pilates reformer eller trapeze table? Finns många bra stretchar på dem om du har tillgång till det.

Skillnaden med crunches och situps är att du bara jobbar bottenläget i en crunch. vilket håller höft böjarna utanför. Situps kan leda till yttligare svank, vilket vi inte vill.

Bra att du tränat glute max. Är som sagt en riktigt viktig muskel.

Men kolla upp massagen också. Tror det skulle kunna vara riktigt skönt för dig att mjuka upp de musklerna lite. Tips är verkligen att kolla upp boken jag tipsa om. Det är en bok jag själv har haft mycket nytta av under åren, och alla som fått låna den har köpt sina egna exemplar.

Svårt att hjälpa någon online såhär, kan inte utföra några tester osv.

Vad har du kört för saker tidigare med dina sjukgymnaster, vore kul att veta din historik.
Citera
2011-03-29, 12:32
Medlem
Tack för fortsatt hjälp!

No offense taken. Det är främst vänster erector spinae jag har ont i.

Jag har stela baklår, men jag stretchar dom dagligen och gjort så i flera år. Ortopeder och sjukgymnaster som kollat tycker jag är tillräckligt vig i dom för att de inte skall vara till några problem.

Jag har en flickvän som gärna masserar mig. Hur gör man för att "fixa med massage rätt lätt"? Vilken typ av massage?

Jag har kört de stretchövningarna du nämner men får dom inte att träffa i rätt muskel. Nå ner till backen tar bara i baklår/knäveck och den när man sitter tar mest i latsen.

Från tidigare sjukgymnaster har jag blivit tipsad av köra "korkskruven", tänka på hållning, jogga mer istället för styrketräning/bodybuilding, ändra på mitt styrkepass (de har gått med och kollat så jag gör allt rätt), stretcha baklår etc etc.

Tacksam för fortsatt hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanof
Din hållning är ju en bit från normal om man säger så (försöker inte vara elak här). Det som framstår på en gång är att erector spinea ser ut att vara kort. Sen är det svårt att avgöra vilken av dem det är som gäller. Men det är vanligt att det gör ont bak vid de lägre revbenen om illio costalis är för kort (detta går att fixa med massage rätt lätt).

Bas stretchen jag tror skulle kunna vara bra är att du bara försöker sträcka dig ner så du nuddar tårna med händerna (från stående). Annars kan du sitta på backen, ta tag med ena handen i motsatt fot, sen räta ut benen tills då får en stretch i ryggen. Sen är det bara att hoppas på att inte baksida lår hoppar in innan på båda stretcherna.

Hur välsorterat är ditt gym? Har de en pilates reformer eller trapeze table? Finns många bra stretchar på dem om du har tillgång till det.

Skillnaden med crunches och situps är att du bara jobbar bottenläget i en crunch. vilket håller höft böjarna utanför. Situps kan leda till yttligare svank, vilket vi inte vill.

Bra att du tränat glute max. Är som sagt en riktigt viktig muskel.

Men kolla upp massagen också. Tror det skulle kunna vara riktigt skönt för dig att mjuka upp de musklerna lite. Tips är verkligen att kolla upp boken jag tipsa om. Det är en bok jag själv har haft mycket nytta av under åren, och alla som fått låna den har köpt sina egna exemplar.

Svårt att hjälpa någon online såhär, kan inte utföra några tester osv.

Vad har du kört för saker tidigare med dina sjukgymnaster, vore kul att veta din historik.
Citera
2011-03-29, 13:06
Medlem
Kanofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axy
Tack för fortsatt hjälp!

No offense taken. Det är främst vänster erector spinae jag har ont i.

Jag har stela baklår, men jag stretchar dom dagligen och gjort så i flera år. Ortopeder och sjukgymnaster som kollat tycker jag är tillräckligt vig i dom för att de inte skall vara till några problem.

Jag har en flickvän som gärna masserar mig. Hur gör man för att "fixa med massage rätt lätt"? Vilken typ av massage?

Jag har kört de stretchövningarna du nämner men får dom inte att träffa i rätt muskel. Nå ner till backen tar bara i baklår/knäveck och den när man sitter tar mest i latsen.

Från tidigare sjukgymnaster har jag blivit tipsad av köra "korkskruven", tänka på hållning, jogga mer istället för styrketräning/bodybuilding, ändra på mitt styrkepass (de har gått med och kollat så jag gör allt rätt), stretcha baklår etc etc.

Tacksam för fortsatt hjälp.

Om din flickvän masserar dig så skulle jag tro det är bäst om du ligger på golvet och hon sitter på knä. Sen är det bra om hon masserar med sin armbåge eller knutna näve (så hon inte skadar händerna). Med armbågarna kan hon även lägga en del tyngd på det om det behövs. Massera längs båda erectors, kanske 2-6cm från ryggraden. Om hon hittar ett ömt ställe så säger du till, så säger du vad din smärtnivå ligger på. Du vill att den ska ligga på runt 7/10, sen håller hon samma tryck tills den är nere i ca 3-4/10. Sen letar ni vidare efter fler ömma punkter. Ni borde hitta några sånna precis vid de nedersta revbenen ca 5cm från ryggraden bland annat.

Att det tar i latsen är inte fel, så den kan du fortsätta med.

Hur är korkskruven? Pluggar utomlands så har rätt dålig koll på svenska namnen. Att tänka på hållningen är en viktig del av det hela (mycket viktig!). Så försök så ofta som möjligt att stå så "högt" du kan, så att du sträcker ut dig. Tänk på att försöka "lyfta ryggraden ur höften" så borde du hitta neutral spine.

Hade din sjukgymnast någon anledning till att tipsa dig om att jogga mer? Låter rätt konstigt, då många får problem med ryggen pga det.

En annan övning som ganska kan vara bra är glute-ham raises. Då du ligger på rygg med böjda knän (fötterna i backen, och armarna längs sidorna). Sen koncentrerar dig på att lyfta en kota i taget från golvet, medans du lyfter höften med hjälp av glutes. Sakta ska det gå. Sen sakta tillbaks, samtidigt som du sänker en kota i taget.

Hur är din balans? Blir du yr ibland?
Citera
2011-03-29, 17:14
Medlem
Jag blir yr när jag ställer mig upp ibland, om jag legat ner och gjort någon övning.

Jag tror att jag har god balans, övat mycket balans.

Det var en professor i ortopedi som sade till mig att jogga. Sjukgymnasterna har väl ryckt på axlarna. Du tror att ajg borde avstå? Det har blivit sämre sen jag började jogga, men det kan bero på andra förändrade vanor kanske.

Korkskruven är att man ligger på rygg med benen åt ena sidan och armarna åt andra sidan, om du förstår var jag menar. Ryggraden skruvas alltså, som en spiral.

Tacksam för fortsatt hjälp
Citera
2011-03-29, 20:04
Medlem
Här är röntgensvaret btw: https://lh5.googleusercontent.com/_I...6ntgensvar.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto