Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-25, 14:47
  #1537
Medlem
Komintehitos avatar
Vad göra med mitt krut?

Jag har gjort ca 300 g krut o vill ha tips på vad för festligheter man kan göra med det...

Till smällare o knall har jag även gjort BLP. Men krutet, är det inget att ha, om man ändå har BLP? Eller finns det nått enkelt där krut är att föredra?
Citera
2020-12-27, 15:55
  #1538
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komintehito
Vad göra med mitt krut?

Jag har gjort ca 300 g krut o vill ha tips på vad för festligheter man kan göra med det...

Till smällare o knall har jag även gjort BLP. Men krutet, är det inget att ha, om man ändå har BLP? Eller finns det nått enkelt där krut är att föredra?

Du kan använda det i salutkanon eller som mörsareladdning i hemmgjorda thunderking eller andra typer av airbombs. Det finns massor av olika saker du kan använda det till. Raketbränsle är ett annat tips. Vilken metod och hur tillverkade du krutet?
Citera
2020-12-28, 12:34
  #1539
Medlem
Komintehitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Du kan använda det i salutkanon eller som mörsareladdning i hemmgjorda thunderking eller andra typer av airbombs. Det finns massor av olika saker du kan använda det till. Raketbränsle är ett annat tips. Vilken metod och hur tillverkade du krutet?
Just det, skjuta upp saker med. Som t.ex en laddning BLP.

Jag använde en variant av våtmix-metoden. Löste upp 225 g KNO3 i vatten, tillsatte 45 g finmalet kol o 30 g svavel o blandade runt. Tillsatte sen en skvätt etanol blandade runt o lät torka på ett fat. Inte världens noggrannaste metod, men krutet blev helt ok o brinner bra. Fast det blev en del klumpar, hur mosar men de på bästa sätt? Är väl inte så lämpligt att mortla färdigt krut...?
Citera
2022-12-06, 12:54
  #1540
Medlem
um1bozus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Att blanda ihop krutet torrt och sen mortla krutet lite och sen blöta ner det med IPA (Isopropanol), fortsätta mortla lite och sen lägga det blöta svartkrutet att torka.

Ger alltid bra resultat....

Jag vet att tråden är 18 år gammal, men vet någon om det går lika bra med aceton? Tänker att anledningen till att han sa isopropanol kanske är för att det är lättast att få tag på.
Citera
2023-02-16, 13:22
  #1541
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av um1bozu
Jag vet att tråden är 18 år gammal, men vet någon om det går lika bra med aceton? Tänker att anledningen till att han sa isopropanol kanske är för att det är lättast att få tag på.

18 är sen jag gjorde tråden...
Använd vatten. Anledning http://chemister.ru/Database/properties-en.php?id=513
Citera
2023-04-10, 23:51
  #1542
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
I en äldre text har jag läst att man kokade svartkrut, antyder ju att det fanns vatten med i bilden, men även eld.

Även här nämns det att man kan koka ihop ingredienserna.

https://www.ihaveadotcom.com/Pyro/BP...owder_101.html

Fråga: är denna metod bara en quick and dirty massproduktionsmetod eller fanns det någon annan anledning till att göra detta?
Citera
2023-04-10, 23:57
  #1543
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
I en äldre text har jag läst att man kokade svartkrut, antyder ju att det fanns vatten med i bilden, men även eld.

Även här nämns det att man kan koka ihop ingredienserna.

https://www.ihaveadotcom.com/Pyro/BP...owder_101.html

Fråga: är denna metod bara en quick and dirty massproduktionsmetod eller fanns det någon annan anledning till att göra detta?
Det gjorde jag när jag var ung. Blandade allt med vatten i en gryta och kokte det en stund. Sen lät det torka av sig själv på papper. Det var bara något jag hittade på själv men jag minns att det vara bra fart på det. Jag tänker att när man kokar det så blandas allt ihop bättre.
__________________
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-04-11 kl. 00:01.
Citera
2023-04-12, 16:52
  #1544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
I en äldre text har jag läst att man kokade svartkrut, antyder ju att det fanns vatten med i bilden, men även eld.

Även här nämns det att man kan koka ihop ingredienserna.

https://www.ihaveadotcom.com/Pyro/BP...owder_101.html

Fråga: är denna metod bara en quick and dirty massproduktionsmetod eller fanns det någon annan anledning till att göra detta?

Det bästa är att mala och ta på pyttelite vatten när man ska granulera krutet. Små mängder kan malas med pistill och mortel, större får köras i kulkvarn. Vad som händer med vatten är att kaliumnitratet sugs in i de mikroskopiska porerna i kolet.
__________________
Senast redigerad av Bonobo22 2023-04-12 kl. 17:08.
Citera
2023-12-30, 20:07
  #1545
Medlem
Vad jag förstår är det olagligt att importera kemikalier.

Kol går att lösa, men hur gör man för att få tag på KNO3 (kaliumnitrat, e252), S Svavel?

Amazon men skickas från utlandet.
Citera
2024-01-04, 23:41
  #1546
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23dec
Vad jag förstår är det olagligt att importera kemikalier.

Kol går att lösa, men hur gör man för att få tag på KNO3 (kaliumnitrat, e252), S Svavel?

Amazon men skickas från utlandet.

Svavel och kaliumnitrat är inte olagligt!
Citera
2024-01-06, 20:06
  #1547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xMax
Svavel och kaliumnitrat är inte olagligt!


Ponera att en försändelse ihållandes dessa ämnen samt stubin skickas, Är det fortfarande inget olagligt?
Citera
2024-01-09, 11:29
  #1548
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23dec
Ponera att en försändelse ihållandes dessa ämnen samt stubin skickas, Är det fortfarande inget olagligt?

Nej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback