Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-19, 16:53
  #1
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Alla nybörjare.
Svartkrut som tillverkas från Kaliumnitrat, kol, svavel enligt 75:15:10 har följande egenskaper:

The generally quoted figure for the detonation velocity of BP is 400
meters/sec. However A.F. Belyaev and RKh. Kurbangalina; Russ. J. Phy-
s.Chem. 38:309-310,1964, as quoted in the LLNL Explosives Handbook,
URCL-52997, provide the following figures Density g/cm3 appx. 0.7, det
velocity appx. 1.3 km/cm3, 1.35 km/sec.

Om man blandar ihop ingridienserna och därefter sätter till vatten, går bra med kranvatten, så att man får en sörja som man sedan kör i mixer en timme så erhåller man en produkt som man kan ha roligt med.
Svartkrut är inte speciellt känsligt för stötar men kan tända av friktion. Har för mig att fint svartkrut har en kritisk massa på 125 kg, dvs den massan smäller utan att vara instängd. Det innebär att man kan hantera det i öppna utrymmen och inte instängt, då har man bara risk för brand ej för explosion. OBS gäller ej om tryckökning kan bli följden.
Svartkrut är känsligt för statisk elektricitet och svavel laddar upp sig lätt men risken för självantändning är ändå liten, speciellt om man jordar alla föremål plus sig själv.
Svartkrut som är så här välgjort, viktigt att mala det med vatten, exploderar om det stängs in i en vanlig petflaska.
Om man sedan vill bygga sin egna raket så ska man i ett papp rör först pressa ner kattsand, eller bentonitlera, fuktat med vatten. Man slår ner det runt en lång pinne som ger en dysa samt ett hålrum inne i krutmassan som ska drivas på uppe på dysan. Svartkrut fuktat med sprit packas sedan ner runt om staven och rammas dit med våld, man slår ner det med en trästav eller plaststav och packar så hela hylsan. Bryter man hylsan så ska krutet vara hårt som en krita, annars kommer raketen inte att flyga. Är krutet löst så är risken för explosion stor, man vill ha det dödpressat.
Citera
2004-09-19, 17:31
  #2
Medlem
Jomazis avatar
Har aldrig sett en recept på svartkrut i vilket man endast blandat med vatten och därefter kört i mixer...

Däremot har jag i min ungdom (!) blandat s.k mjölkrut med vatten och erhållit en sörja med "geggamojja" konsistens. När denna sörja torkade bildades stora, vita och fula kristaller av kaliumnitrat och jag förbannade de som skrev detta "enkla" recept. Jag behöver kanske inte nämna att pulvret sög i ett brinnhastighetstest?

De två någorlunda accepterade metoderna för framställning är istället "CIA" metoden (vet inte varför den kallas så) där man i korthet sätter till finmalt kol och svavel i rätt mängd till mättad kaliumnitratlösning. Därefter samtidigt kyler man ned det hela och tillsätter aceton/etanol/IPA vilket resulterar i att salpetern fälls ut så fort att den inte hinner kristallisera, man uppnår en mycket liten partikelstorlek, och det mesta nitratet fälls dessutom ut utanpå kol och svavelkornen.
Jag fick mycket fina resultat med denna metod och mitt egenhändigt framställda KNO3. Detsamma kan jag inte säga om "slurry" metoden.

Den andra metoden är att mala salpeter, svavel och kol tillsammans i en kulkvarn (ofta gammal stentumlare) med kulor av härdat bly eller mässing. Stålkulor kan gnistor, vilket ger Pang komplett med kulor för maximal skadeverkan...
Citera
2004-09-19, 17:40
  #3
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Att blanda ihop krutet torrt och sen mortla krutet lite och sen blöta ner det med IPA (Isopropanol), fortsätta mortla lite och sen lägga det blöta svartkrutet att torka.

Ger alltid bra resultat....
Citera
2004-09-19, 20:50
  #4
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Har aldrig sett en recept på svartkrut i vilket man endast blandat med vatten och därefter kört i mixer...

Däremot har jag i min ungdom (!) blandat s.k mjölkrut med vatten och erhållit en sörja med "geggamojja" konsistens. När denna sörja torkade bildades stora, vita och fula kristaller av kaliumnitrat och jag förbannade de som skrev detta "enkla" recept. Jag behöver kanske inte nämna att pulvret sög i ett brinnhastighetstest?

De två någorlunda accepterade metoderna för framställning är istället "CIA" metoden (vet inte varför den kallas så) där man i korthet sätter till finmalt kol och svavel i rätt mängd till mättad kaliumnitratlösning. Därefter samtidigt kyler man ned det hela och tillsätter aceton/etanol/IPA vilket resulterar i att salpetern fälls ut så fort att den inte hinner kristallisera, man uppnår en mycket liten partikelstorlek, och det mesta nitratet fälls dessutom ut utanpå kol och svavelkornen.
Jag fick mycket fina resultat med denna metod och mitt egenhändigt framställda KNO3. Detsamma kan jag inte säga om "slurry" metoden.

Den andra metoden är att mala salpeter, svavel och kol tillsammans i en kulkvarn (ofta gammal stentumlare) med kulor av härdat bly eller mässing. Stålkulor kan gnistor, vilket ger Pang komplett med kulor för maximal skadeverkan...

Själva grejjen med att väta krutet är att få salpetern i lösning och den kommer då att sugas in i det porösa kolets porer och man erhåller en mkt intim mix. När jag gjort krutet har jag egen kolat kol för jag gillar inte det som handeln erbjuder. Det jag gjort var att köra allt i mixer med minimalt med vatten tills det hela började gå tort, vattnet dunstar under mixningen och krutet som jag erhöll hade de prestanda som ett fullgott krut ska ha.
Citera
2004-09-19, 22:11
  #5
Banned
Kemikaliens avatar
Egenhändigt gjord salpeter? hur gör man det?
Citera
2004-09-19, 22:35
  #6
Medlem
Jomazis avatar
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=135764
Så här

Produkten fungerade bra i farlig Al/s/KNO3 blandning och i CIA-krut, upplyftande om man innan bara haft tillgång till santa marias NaNO3.
Citera
2004-09-19, 23:58
  #7
Medlem
nokys avatar
Funkar det inte med att

1. lösa upp kalksalpeter i kallt vatten
2. filtrera detta
3. koka bort vattnet

Det blir väll inte 100 renat. Har inte testat detta själv, utan jag läste på en snubbes hemsida som gjorde så här.
Citera
2004-09-20, 04:50
  #8
Medlem
Jomazis avatar
noky:
Vad du gör då är att du renar kalksalpeter, Ca(NO3)2. Kalksalpeter är inte samma sak som "vanlig" salpeter (kalisalpeter), utan ett hygroskopiskt salt som bildar ett hydrat (dvs innehåller vatten i själva kristallstrukturen)om jag inte minns helt fel. Det är ingen höjdare i pyrotekniska sammanhang, därför bytte jag lite joner med blåkorn, som till stor del består av K2SO4.
Citera
2004-09-20, 21:29
  #9
Medlem
Smokebombs avatar
Kemirockarfett: Är angvivna proportioner per vikt?
Citera
2004-09-20, 22:24
  #10
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Kemirockarfett: Är angvivna proportioner per vikt?

Alltid vikt om inte annat anges
Citera
2004-09-20, 22:34
  #11
Medlem
Smokebombs avatar
Vad blir det omräknat i volym, eller är volym alldeles för oprecisist för att användas?
Citera
2004-09-20, 23:56
  #12
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Vad blir det omräknat i volym, eller är volym alldeles för oprecisist för att användas?
Volymen beror på hur finmalet ditt pulver är, vilken form partiklarna har samt hur packat det är. pulver har ju tyvärr en tendens att kaka sig med tiden.

Med andra ord: glöm volymmåttDet enda som kan mätas i volym är vätskor.

Det gäller att du har en bra våg också. Har du inget exaktare än en brevvåg med 1grams-markeringar så måste du göra så stora satser för att noggranheten skall bli tillfredställande.

Stora satser innebär:
1. Mycket större risker
2. Det blir svårare att blanda riktigt
3. Det blir oekonomiskt. Så stora mängder som slösas bort för varje test. En riktigt våg betalar sig i längden. Den billigaste jag har sett med en upplösning på 0,1 gram finns på www.sagitta.se och kostar 645kr + moms och frakt dvs totalt 918kr om man bara köper den grejen. Direktlänk till vågen ifråga: http://www.sagitta.se/matutr3.html#anchor939896
Artikelnr. 60732

Sagitta har massor med annan labbutrustning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback