Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-11-11, 15:26
  #121
Medlem
Ukklenitrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
Det krut jag har gjort (inte med jomazis metod) har jag gjort av natriumnitrat och jag tycker inte att det är så hydroskopiskt utan mitt krut är torrt som bara den, det dammar om det när man häller med det.
Du ser inte att det tar åt sig vatten.., men man märker att det blior semre resultat....Jag gorde me Nao3 och lät det stå öppet i flera dar för då visste jag inte att d va hygroskopiskt.. men det märktes när vi använde det.., brann ungifär lika fort som salpeter o socker
Citera
2004-11-11, 15:53
  #122
Medlem
Ukklenitrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Jag skickade receptet via PM till bajs efterssom jag inte trodde att speciellt många andra skulle stå ut med att se mig pladdra om samma sak igen. Den bedömningen var uppenbarligen fel, så nu postar jag hur jag gjorde mitt svartkrut (samma som jag PM:at till ett antal personer).

(Kopiera texten till wordpad eller dylikt så blir den lättare att läsa....)

Se först till att du har följande:
Våg med minst 1 grams nogrannhet
Salpeter 75g (Santamarias KAN användas, det blir dock något sämre med NaNO3. Se till att det märke du använder INTE smakar salt!
Kol 15g Man kan använda vanligt grillkol (EJ briketter, EJ akivt kol), som ju är av lövträ. Det kan krossas upp litegrann på förhand med hjälp av två plankor och en fet person.
Svavel 10g
Dextrin 2g (tillverkas genom att potatismjöl/majsena läggs i ugnen minst tre timmar på 200 grader, det blir gult).
T-Sprit, A-sprit, IPA eller dylikt.
Tre syltburkar (hög 750ml modell)
Kaffefilter (melitta)
Utr. till malning (mortel, kulkvarn, kaffekvarn)
Hushållspapper
Grund skål
Skedar (!)

1.Lägg in en flaska med 3,5 dl T-sprit, A-sprit, IPA eller dylik ren sprit i frysen, den ska ligga minst tre timmar där, helst över natten.

2.Mät upp svavel, dextrin, kol och salpeter. Mal/mortla därefter svavel, kol och dextrin ihop (INTE salpetern) Denna blandning är inte speciellt brandfarlig och tål tuff behandling. En bra metod om man inte har tillgång till kulkvarn är mala dessa i en kaffekvarn, de måste dock blandas riktigt noga för hand först. Annars kan man mala kolet grovt, blanda de tre och fylla en filmburk med löst packat pulver samt två eller tre små järndankar. Sen skakar man allt vad man har tills man tröttnar. Då börjar man om...och om....och om....

Har man inte vare sig kulkvarm, järnkulor eller kaffekvarn så får man mala med mortel och pistill. Sådana finns att köpa (används för att mala kryddor)
När man är klar med sitt kol-svavel-dextrinpulver så ska det ska vara en homogen mix utan klumpar. Ju finare pulver och bättre blandning man gör, desto bättre krut. Jag malde mitt senaste tjugo timmar i en kulkvarn, men det kan bli bra även om det görs förhand - förutsatt att man som sagt gör det nogrannt och i flera omgångar.

3. Sätt dubblakaffefilter (melitta) i tre höga syltburkar så att de inte når längre ner än än halva burkarnas höjd.

4. Sen är det dags att tillsätta salpetern! Det görs på följande sätt: En liten mängd vatten (en halv deciliter) kokas upp på en platta. Ta fram den fryskalla spriten. All salpeter (75g) löses i det kokande vattnet, och man rör om så att det går snabbare - detta steg ska gå FORT, man får inte låta en så stor mängd vatten koka bort så att inte allt löses! Därefter hälls salpeterlösningen över på ett högt, smalt kärl (lämpligen en ölburk utan topp och med tejpade kanter), och kol-svavel-dextrinmixen tillsätts. Man får skaka och vispa rätt rejält för att få en någorlunda homogen (klumpfri, samma konsistens överallt) mix.

5. När man sen har en homogen mix så tillsätts en deciliter av spriten. Man får en tjockare röra. Denna röra rörs om som hastigast två minuter, varpå den hälls i de tre kaffefilterförsedda syltburkarna, så att vätskan rinner av. Nu har du en gegga av krut. Salpetern finns inte i vätskan längre utan utanpå och inuti resten av mixen. Det är detta som gör detta krut överlägset mjölkrut, det vill säga krut som bara blandats ihop i pulverform.

6.
Detta omständiga steg är torkning, det behöver inte göras riktigt så här nogrannt och omständigt, man behöver ex inte upprepa saker två gånger, men vill man att det ska torka fort så....

A.
Efter 10-15 minuter, då vätskan sjunkit ner och droppandet avtagit, så hälls en ny volym sprit på varje kaffefilter samtidigt som man rör om med en sked så att man ånyo får en sörja (se upp så att ni inte lyckas paja filtret...)
B.
Denna process upprepas sen ännu en gång. Syftet är att skölja bort vattnet ifrån produkten, jag har tillverkat krut som torkar över natten med hjälp av denna metod, men vänta för säkerhetskull gärna två dygn på att testa krutet. När man så sköljt krutet två gånger med sprit så låter man så mycket som möjligt av vätskan rinna av under en halvtimme eller liknande.
C.
Därefter gräver man bort all gegga ifrån ett kaffefilter åt gången och lägger på en ihopvikt meter hushållspapper. Därefter ska krutet tryckas ihop med all tillgänglig handkraft så att man får en boll av krut omgiven av papper.Syftet är givetvis att ytterligare minska vätskemängden!
D.
Denna process gör man därefter om med ännu en mängd papper varefter man slänger ner den nästan torra krutbollen i en grund skål. Samma görs med resten av krutgeggan. Dessa bollar krossas därefter upp så att de täcker botten av den grunda skålen. Skålen ställs på ett varmt ställe (ex en villas värmepanna), annars kan man, om man har ett kärl som skålen kan ställas "i", fylla detta kärl med varmt vatten så att värmen torkar krutet snabbare. När krutet är torrt är det krut
Orkar inte vänta så jag tänkte göra detta nästa vecka ........ men av santa marias salpeter (NaO3).. ALLA vet att detta e hygroskopiskt o jag undrar, hur jag ska göra på bästa sätt.. när jag har sköljt me sprit går vattnet bort då?... jag tänkte om man skulle törka i ugnen under 100 grader i några timmar typ 2 elr nått o sen förvara i lufttäta burkar tror ni d skulle fungera?

vad tror ni?..nån som har ett förslag [ utom att jag ska beställa/Göra riktig Kno3 ]


Jajja ha D !
Citera
2004-11-11, 17:39
  #123
Medlem
Jomazis avatar
Du behöver INTE torka i ugnen. Jag har gjort krut på NaNO3 som torkats enligt metoden ovan, det går hur bra som helst. Se bara till att det förvaras i en lufttät burk!
Citera
2004-11-11, 20:28
  #124
Medlem
Ukklenitrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Du behöver INTE torka i ugnen. Jag har gjort krut på NaNO3 som torkats enligt metoden ovan, det går hur bra som helst. Se bara till att det förvaras i en lufttät burk!
Ok fint då blir det att göra det snart...kanske i häljen om jag inte orkar vänta ...

Men när det ligger öppet för torkning då så tar väl skiten åt sig vatten ialf?

elr är det bara att lägga i burk direkt när det har torkat?

o går d bra med K-Sprit tror ni?, har nog inget annat hemma för tillfället.

Ha d!
Citera
2004-11-13, 00:24
  #125
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Sluta tramsa. Någon som prövat mitt "recept" än?

Köpte just 1 kilo svavel, så snart..
Citera
2004-11-13, 00:43
  #126
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av bajsegott!
Köpte just 1 kilo svavel, så snart..

var köpte du det? de som säljs i färgaffärer i ju på 750g
Citera
2004-11-13, 01:21
  #127
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
var köpte du det? de som säljs i färgaffärer i ju på 750g

Tro det eller ej men det finns faktiskt människor som inte handlar kemikalier i färgaffärer.
Citera
2004-11-13, 03:12
  #128
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Tro det eller ej men det finns faktiskt människor som inte handlar kemikalier i färgaffärer.


! shit nu blev hela min världsbild förstörd. nu kommer jag vara deprimerad i 20 år. sen bli munk i tebet.
Citera
2004-11-13, 13:14
  #129
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
! shit nu blev hela min världsbild förstörd. nu kommer jag vara deprimerad i 20 år. sen bli munk i tebet.

Eller så blidar du en religon som tar över 7 eleven och börjar införa ett välsorterat kemikaliesortiment i alla butiker.
Citera
2004-11-13, 15:20
  #130
Medlem
Ukklenitrats avatar
Jag gorde en blandning igår efter Jomazis recept, o tametusan det funkade riktigt bra med NaO3 tillome ..

Fick ett typ "swish" krut av d hela.., appropå torkningen så tänkte jag ge ett tips åt gottfolk som inte har en typ panna elr nåt som jag gorde ..

Fyllde typ en halv kastrul med vatten och sen kokade upp, sen så stängde jag av plattan sen la jag locket upp och ner och lämnade en glipa (Säger sig självt ), sen så la jag toapapper på locket sen la jag krutet där sen gick vi o la oss sen när vi vaknade så va det knalltort så det va bara att lägga i en lufttät burk direkt.


jajja ha D !
Citera
2004-11-13, 15:58
  #131
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
var köpte du det? de som säljs i färgaffärer i ju på 750g

Sorry Sorry mitt fel.. Hade ett halvt paket sen innan ( 325 g )

Btw. Har en tendens att överdriva..
Citera
2004-11-13, 16:37
  #132
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukklenitrat
...riktigt bra med NaO3 tillome ..

NaNO3

Nu var jag hemsk, men det måste alla få vara ibland
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback