Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Så funkar det ju inte i verkligheten - att man kräver mer skatt från skattebetalarna - utan det omdistrubiteras ju självklart i statsbudgeten.
Tycker du att det är rimligt att en student som går i skola 8-4 per dag ska behöva jobba extra för att få ihop det som kan behövas för personer som fortfarande studerar så många timmar per dag. I universitet/högskolor har man mindre lektionstid och mer fria timmar att distrubitera hur man vill (ja, självklart behöver man lägga en stor del av de till att studera, men det fråntar en inte faktumet att man faktiskt har dessa timmar till spars). Visst, nu går jag lite emot det jag syftar på med ett vuxnare och mognare liv i arbetslivet, men det är fotfarande inte rättvist i min mening att man ska tvinga dessa ungdomar att arbeta flera timmar extra.
Vi försöker att skapa en opinion som anser att icke-myndiga personer ska få mer pengar att använda sig av själva, istället för att föräldrar, som allt för ofta, sticker in med extrapengar ska behöva göra det.
Edit: Vi är heller inte 18-19 år..
Öhm?
För det första, jag som moderat förespråkar inga skattehöjningar. Därav går flera av dina rader bort. Sen är vi åter igen på ruta ett: PRIORITERING! Höjer vi studiebidragen med 200 kronor - ja då höjer man prioriteringar med flera miljarder på något som kan vara mer lönsamt på annat håll. Studenter ses inte som allmänna mål i valet, där är arbetare, pensionärer och barnfamiljer. Ni studenter kostar bara en massa pengar och är otacksamma. Man prioriterar hellre att ni kan jobba lite vid sidan av studierna så ni får erfarenhet, mer pengar, bidrar till kassan och välfärdheten. Men NEJ! Det är för jobbigt för er. Hur tänkte ni att ni ska kunna betala tillbaka till samhället, för studier, lån, ännu mer lån i framtiden? Ni får absolut ingen garanti för er skitutbildning vi betalat er. Ni kan räkna mer att leva som ni gör i flera år till, med skulder. Sen ska ni ta ännu mer lån till bostad och andra skitsaker ni halkat efter som arbetstagarna har hunnit införskaffa sig under alla åren ni levt på minimum.
Att satsa cirka 5 miljarder för att ni ska få YNKA 200 kronor mer i månaden är löjligt. Tänk er. 5 miljarder. Var kan de räcke mer än till gnälliga skitungar som er som ändå bara super bort pengarna, bidrar till samhället med ingenting då ni inte har jobb, inga garantier och kommer som alla andra - satsa på fel utbildning och vara arbetslösa i cirka 2-5 år. Ni återhämtar er till staten, är skuldfria efter minst 10-15 år. Ni är helt enkelt bortprioriterade. Ni kan klaga vad ni vill, får ni såväl 5.000 i månaden så klagar ni. Så håll bara käften och acceptera ert jävla sociala nedfall, för det är så ni är. Bidragstagare.
Är man över 20 år får man 2.700 kronor i bidrag. Föga förvånande att CSN missat detta, gymnasieelever... Övriga fall är ni ett par lata jävla deltidsstudenter som inte mer än spelar när ni är lediga på ert pissiga bidrag på 1.000 kronor och klagar över mer. JOBBA DÅ! Som vi alla andra! Om jag vill ha mer säger jag inte att Reinfeldt ska sänka skatterna mer! Då jobbar jag mer! Hur jävla svår är logiken i samhället?! Vad pluggar nu till? "Att sitta hemma, dra in bidrag-programmet"
Sen säger inget om du pluggar 4 dagar per dag. Det kan likaväl vara att du studerar 20 timmar i veckan. TIMMAR RÄKNAS LILLA VÄN! INTE DAGAR! Jag kan säga att den här veckan jobbar jag 4 dagar. Men det är 48 timmar. Du spelar ditt zigenar-spel så spelar samhället sitt spel. Men det har du aldrig förstått, förrän du själv sitter där om några år med ett kneg på ett pizza-bageri med en KTH utbildning som "fjantosom-ingenjör-i-ett-nedlagt-rymdkapsell-för-några-år-sen-som-vi-är-tekniskt-bekunnade-till-men- inte-behövs-och-därav-ska-vi-ha-mer-bidrag-som-inte-lönar-sig - jobba- existerar inte nu, inte senare heller!"