• 1
  • 2
2011-04-01, 09:09
Medlem
Jag och några vänner försöker jobba på ett förslag om att höja studiestödet. VI har varit i kontakt med CSN och fick till svar att det regleras av regeringen genom studiestödslagen. Därför undrar vi lite över tillvägagångssätt och hur många som stödjer förslaget osv.
Våra tankar bakom det här är:
  • Höja bidraget (oklart vilken summa)
  • Få med oss en opinion (facebook, namnismalingar osv)
  • Är intresset stort kan en demonstration anordnas
VI är fullt medvetna om att folk har försökt pröva det här otaliga gånger, dock är vi osäkra på hur seriösa folk har varit med det. Det känns mest som att folk bara tyckt det varit schysst med mer pengar. Vi anser dock att just 1050kr inte är en rimlig nivå för studenter på gymnasial nivå.

EDIT: Vi undrar alltså vad som krävs för att det ska kunna ändras. Och är det ens genomförbart? Är det rimligt som det är nu?
Senast redigerad av Glasstarta 2011-04-01 kl. 09:12.
2011-04-01, 09:12
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Jag och några vänner försöker jobba på ett förslag om att höja studiestödet. VI har varit i kontakt med CSN och fick till svar att det regleras av regeringen genom studiestödslagen. Därför undrar vi lite över tillvägagångssätt och hur många som stödjer förslaget osv.
Våra tankar bakom det här är:
  • Höja bidraget (oklart vilken summa)
  • Få med oss en opinion (facebook, namnismalingar osv)
  • Är intresset stort kan en demonstration anordnas
VI är fullt medvetna om att folk har försökt pröva det här otaliga gånger, dock är vi osäkra på hur seriösa folk har varit med det. Det känns mest som att folk bara tyckt det varit schysst med mer pengar. Vi anser dock att just 1050kr inte är en rimlig nivå för studenter på gymnasial nivå.
Varför är det inte en rimlig nivå? Ni får ju det mesta av ert studiematerial gratis! Kostar pennor, sudd, papper och pärmar så mycket varje månad?
2011-04-01, 09:15
Medlem
skrudiss avatar
Det finns väl redan antalet "höja studiebidrag"-grupper på FB? Kruxet är väl att lagstadgande regeringen är att spegla det svenska folket – som vi kan förutsätta är myndigt. Jag är inte lika säker på att en majoritet av de som är 18 år och äldre vill se en höjning av studiestödet.

Nu är jag inte ännu 20 år, men skulle ändå inte heller ställa mig bakom en sådant förslag. Du kanske är bra på att övertyga?
2011-04-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Varför är det inte en rimlig nivå? Ni får ju det mesta av ert studiematerial gratis! Kostar pennor, sudd, papper och pärmar så mycket varje månad?
Det mesta är det, dock anser jag personligen att studiematerialet är av undermålig kvalité. Däemot finns det så mycket annat som studenter kan tänkas behöva stå för själva. Orkar inte dra upp massa exempel nu, men tillexempel mellanmål krävs att studenten själv betalar (lunch tillhandahålls ju av skolan).
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Det finns väl redan antalet "höja studiebidrag"-grupper på FB? Kruxet är väl att lagstadgande regeringen är att spegla det svenska folket – som vi kan förutsätta är myndigt. Jag är inte lika säker på att en majoritet av de som är 18 år och äldre vill se en höjning av studiestödet.

Nu är jag inte ännu 20 år, men skulle ändå inte heller ställa mig bakom en sådant förslag. Du kanske är bra på att övertyga?

Du har så rätt så i det du säger, det finns för många grupper, men det känns som att de allra flesta är oseriösa utan någon vidare tanke bakom mer än att man bara vill ha lite extra fickpengar.

Det vi anser är att icke-myndiga personer ska slippa behöva vara så beroende av sina vårdnadshavare för att lättare ta sig ut i ett "vuxnare", och mer oberoende liv.
2011-04-01, 09:30
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Du har så rätt så i det du säger, det finns för många grupper, men det känns som att de allra flesta är oseriösa utan någon vidare tanke bakom mer än att man bara vill ha lite extra fickpengar.

Det vi anser är att icke-myndiga personer ska slippa behöva vara så beroende av sina vårdnadshavare för att lättare ta sig ut i ett "vuxnare", och mer oberoende liv.

Summan för att kunna leva ett "mer oberoende liv" är antagligen större än 1500-2000 kr per månad. Och med handen på hjärtat, hur mycket av inköpen skulle vara av vettig art? Visst, alla vill ha mer pengar och man känner sig ofta i en mer utsatt sits då man är i gymnasiet, eftersom möjligheterna till sidojobb är relativt få. Men har man provat detta, att jobba, vet man att inkomsterna snabbt och utan större tidsstöld från sin fritid uppgår till en bra bit över studiemedlet.
2011-04-01, 09:56
Medlem
Cunths avatar
Vill minnas att jag redan under gymnasietiden ansåg att studiebidraget var för högt. Kan inte komma på någon av mina kompisar som faktiskt spenderade det på studierelaterade saker. Jag själv till exempel lade alltid alla pengar på godis, chips och läsk. Tror inte jag är ensam heller om att tycka att detta inte är något som skattebetalarna ska stå för. Visst bidrar det till en viss studiemotivation, men i ärlighetens namn, de flesta som går till skolan enbart för att få stuidebidraget brukar inte anstränga sig speciellt på lektionerna. Det finns andra sätt att ha råd med bensin till sin Volvo 240.
2011-04-01, 09:57
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Du är bara 18-19 år gammal om du endast får 1050 kronor. Jobba extra då för bövelen! Det är vad alliansen kommer svara på! "Vi försöker göra så gott vi kan att stimulera de studerande så de kan jobba extra och komma in på arbetsmarknaden så fort som möjligt". Vilket givetvis är bra. Jobbar du varje helg och får ditt fnuttig bidrag på 1050 så har du ungefär 7.000 efterskatt, som gynnar staten men framförallt dig. Däremot ville väl vänster-prasslet höja bidraget med 200 kronor eller liknande. Skulle det vara bättre tycker du? 200 kronor = flera miljarder för oss skattebetalare! Det är inte gratis må jag lova, det är inte en liten struntsumma som dras från skattkassan för att höja med någon hundralapp till lata studerande som inte bidrar med samhället ett piss - förutom utbildningen då som inte alls är en garanti till jobb. Bara lån, lån, bidrag. Gynnar möjligen staten och samhället efter 15 år. 15 år är inte bra för samhället.
2011-04-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Du är bara 18-19 år gammal om du endast får 1050 kronor. Jobba extra då för bövelen! Det är vad alliansen kommer svara på! "Vi försöker göra så gott vi kan att stimulera de studerande så de kan jobba extra och komma in på arbetsmarknaden så fort som möjligt". Vilket givetvis är bra. Jobbar du varje helg och får ditt fnuttig bidrag på 1050 så har du ungefär 7.000 efterskatt, som gynnar staten men framförallt dig. Däremot ville väl vänster-prasslet höja bidraget med 200 kronor eller liknande. Skulle det vara bättre tycker du? 200 kronor = flera miljarder för oss skattebetalare! Det är inte gratis må jag lova, det är inte en liten struntsumma som dras från skattkassan för att höja med någon hundralapp till lata studerande som inte bidrar med samhället ett piss - förutom utbildningen då som inte alls är en garanti till jobb. Bara lån, lån, bidrag. Gynnar möjligen staten och samhället efter 15 år. 15 år är inte bra för samhället.
Så funkar det ju inte i verkligheten - att man kräver mer skatt från skattebetalarna - utan det omdistrubiteras ju självklart i statsbudgeten.

Tycker du att det är rimligt att en student som går i skola 8-4 per dag ska behöva jobba extra för att få ihop det som kan behövas för personer som fortfarande studerar så många timmar per dag. I universitet/högskolor har man mindre lektionstid och mer fria timmar att distrubitera hur man vill (ja, självklart behöver man lägga en stor del av de till att studera, men det fråntar en inte faktumet att man faktiskt har dessa timmar till spars). Visst, nu går jag lite emot det jag syftar på med ett vuxnare och mognare liv i arbetslivet, men det är fotfarande inte rättvist i min mening att man ska tvinga dessa ungdomar att arbeta flera timmar extra.

Vi försöker att skapa en opinion som anser att icke-myndiga personer ska få mer pengar att använda sig av själva, istället för att föräldrar, som allt för ofta, sticker in med extrapengar ska behöva göra det.

Edit: Vi är heller inte 18-19 år..
Senast redigerad av Glasstarta 2011-04-01 kl. 10:34.
2011-04-01, 11:16
Medlem
skrudiss avatar
Och tro mig, man upplever en större brist på pengar när man kommer till högre studier. Här pungar man ofta ut med 2000-3000 kr inför nya kurser, och det större möjligheter för att slösa med pengarna (läs: krogen, utgång, pubar, luncher o.s.v.) än under gymnasiet.
2011-04-01, 11:54
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Så funkar det ju inte i verkligheten - att man kräver mer skatt från skattebetalarna - utan det omdistrubiteras ju självklart i statsbudgeten.

Tycker du att det är rimligt att en student som går i skola 8-4 per dag ska behöva jobba extra för att få ihop det som kan behövas för personer som fortfarande studerar så många timmar per dag. I universitet/högskolor har man mindre lektionstid och mer fria timmar att distrubitera hur man vill (ja, självklart behöver man lägga en stor del av de till att studera, men det fråntar en inte faktumet att man faktiskt har dessa timmar till spars). Visst, nu går jag lite emot det jag syftar på med ett vuxnare och mognare liv i arbetslivet, men det är fotfarande inte rättvist i min mening att man ska tvinga dessa ungdomar att arbeta flera timmar extra.

Vi försöker att skapa en opinion som anser att icke-myndiga personer ska få mer pengar att använda sig av själva, istället för att föräldrar, som allt för ofta, sticker in med extrapengar ska behöva göra det.

Edit: Vi är heller inte 18-19 år..

Öhm?
För det första, jag som moderat förespråkar inga skattehöjningar. Därav går flera av dina rader bort. Sen är vi åter igen på ruta ett: PRIORITERING! Höjer vi studiebidragen med 200 kronor - ja då höjer man prioriteringar med flera miljarder på något som kan vara mer lönsamt på annat håll. Studenter ses inte som allmänna mål i valet, där är arbetare, pensionärer och barnfamiljer. Ni studenter kostar bara en massa pengar och är otacksamma. Man prioriterar hellre att ni kan jobba lite vid sidan av studierna så ni får erfarenhet, mer pengar, bidrar till kassan och välfärdheten. Men NEJ! Det är för jobbigt för er. Hur tänkte ni att ni ska kunna betala tillbaka till samhället, för studier, lån, ännu mer lån i framtiden? Ni får absolut ingen garanti för er skitutbildning vi betalat er. Ni kan räkna mer att leva som ni gör i flera år till, med skulder. Sen ska ni ta ännu mer lån till bostad och andra skitsaker ni halkat efter som arbetstagarna har hunnit införskaffa sig under alla åren ni levt på minimum.

Att satsa cirka 5 miljarder för att ni ska få YNKA 200 kronor mer i månaden är löjligt. Tänk er. 5 miljarder. Var kan de räcke mer än till gnälliga skitungar som er som ändå bara super bort pengarna, bidrar till samhället med ingenting då ni inte har jobb, inga garantier och kommer som alla andra - satsa på fel utbildning och vara arbetslösa i cirka 2-5 år. Ni återhämtar er till staten, är skuldfria efter minst 10-15 år. Ni är helt enkelt bortprioriterade. Ni kan klaga vad ni vill, får ni såväl 5.000 i månaden så klagar ni. Så håll bara käften och acceptera ert jävla sociala nedfall, för det är så ni är. Bidragstagare.

Är man över 20 år får man 2.700 kronor i bidrag. Föga förvånande att CSN missat detta, gymnasieelever... Övriga fall är ni ett par lata jävla deltidsstudenter som inte mer än spelar när ni är lediga på ert pissiga bidrag på 1.000 kronor och klagar över mer. JOBBA DÅ! Som vi alla andra! Om jag vill ha mer säger jag inte att Reinfeldt ska sänka skatterna mer! Då jobbar jag mer! Hur jävla svår är logiken i samhället?! Vad pluggar nu till? "Att sitta hemma, dra in bidrag-programmet"

Sen säger inget om du pluggar 4 dagar per dag. Det kan likaväl vara att du studerar 20 timmar i veckan. TIMMAR RÄKNAS LILLA VÄN! INTE DAGAR! Jag kan säga att den här veckan jobbar jag 4 dagar. Men det är 48 timmar. Du spelar ditt zigenar-spel så spelar samhället sitt spel. Men det har du aldrig förstått, förrän du själv sitter där om några år med ett kneg på ett pizza-bageri med en KTH utbildning som "fjantosom-ingenjör-i-ett-nedlagt-rymdkapsell-för-några-år-sen-som-vi-är-tekniskt-bekunnade-till-men- inte-behövs-och-därav-ska-vi-ha-mer-bidrag-som-inte-lönar-sig - jobba- existerar inte nu, inte senare heller!"
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2011-04-01 kl. 12:10.
2011-04-01, 11:55
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Tycker du att det är rimligt att en student som går i skola 8-4 per dag ska behöva jobba extra för att få ihop det som kan behövas för personer som fortfarande studerar så många timmar per dag. I universitet/högskolor har man mindre lektionstid och mer fria timmar att distrubitera hur man vill (ja, självklart behöver man lägga en stor del av de till att studera, men det fråntar en inte faktumet att man faktiskt har dessa timmar till spars).

Så jävla mycket trams i det du säger att det är löjligt. Jag pluggar personligen på högskola och jag känner nog ingen som har det knapert med ekonomin. Hur fan lyckas du ens göra av med den summan man får i månaden? Vill du festa tre gånger i månaden, ja, då skaffar du dig ett extraknäck. Att du och dina vänner har dålig självdisciplin och inte kan strukturera upp era liv är inget argument till höjt studiemedel...
2011-04-01, 16:02
Medlem
Jorgos avatar
Jag har en liten fundering. Vad har du för utgifter som överstiger studiebidraget? Du får all litteratur gratis, gratis lunch, många som går på gymanasiet får sina busskort gratis. Jag antar att du bor hemma så där får du gratis boende, gratis frukost och middag.

Du får gärna förklara för mig vad det är som gör att du behöver ett höjt studiebidrag, du säger att du måste köpa eget mellanmål på skolan, mig veterligen så kostar en banan eller ett äpple inte många kronor. Är det kanske så att du inte har råd att köpa alla dina Red bull, godis, sprit och WOW game cards som gör att du vill ha mer pengar av staten?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in