Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-01, 16:51
  #1
Medlem
Jag vet inte om det fler som tänkt på det här men...
Jag tycker att de mesta av vår Svenska korv vi köper i affärerena smakar samma sak men givetvis kryddat med olika smaker. Alltså genomgående grundsmak i falukorv, grillkorv, varmkorv, choritzo, kabanoss ovs.
Om vi sedan smakar korv i andra länder så har jag märkt att den smaken ofta inte finns med. Nu på senare tid så har jag märkt att samma smak oftare finns i kryddad färdig att grilla/steka marinerad kött av olika slag. Försöker undvika köpa samma märke om det smakar så.

Jag kanske inbillar mig allt det här men jag ville höra med er om ni märkt samma sak.
Kan det vara så att detta egentligen är ett konserveringsmedel?
Kanske någon livsmedelsexpert här som vet något?
Citera
2011-04-01, 18:29
  #2
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsurfaren
Jag vet inte om det fler som tänkt på det här men...
Jag tycker att de mesta av vår Svenska korv vi köper i affärerena smakar samma sak men givetvis kryddat med olika smaker. Alltså genomgående grundsmak i falukorv, grillkorv, varmkorv, choritzo, kabanoss ovs.
Om vi sedan smakar korv i andra länder så har jag märkt att den smaken ofta inte finns med. Nu på senare tid så har jag märkt att samma smak oftare finns i kryddad färdig att grilla/steka marinerad kött av olika slag. Försöker undvika köpa samma märke om det smakar så.

Jag kanske inbillar mig allt det här men jag ville höra med er om ni märkt samma sak.
Kan det vara så att detta egentligen är ett konserveringsmedel?
Kanske någon livsmedelsexpert här som vet något?


Förmodligen är det nån form av smakförstärkare/glutamat du tänker på. Eller jästextrakt. Detta gör ju så att allt dynga smakar likadant. Detta görs för att den riktiga köttsmaken är så dålig.
Citera
2011-04-01, 18:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Förmodligen är det nån form av smakförstärkare/glutamat du tänker på. Eller jästextrakt. Detta gör ju så att allt dynga smakar likadant. Detta görs för att den riktiga köttsmaken är så dålig.

Låter som det skulle kunna vara av den orsaken. Fast å andra sidan hur gör andra länder?
Citera
2011-04-01, 20:17
  #4
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsurfaren
Låter som det skulle kunna vara av den orsaken. Fast å andra sidan hur gör andra länder?

Simpelt. De har mer och bättre kött i sina korvar
Citera
2011-04-01, 22:24
  #5
Medlem
Tror det är kryddorna du inte gillar,de kan ge en lätt "unken smak"tillsammans.
Koriander,muskot/muskotblomma,kryddpeppar,spiskummin,lök och paprika.
Citera
2011-04-02, 15:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Tror det är kryddorna du inte gillar,de kan ge en lätt "unken smak"tillsammans.
Koriander,muskot/muskotblomma,kryddpeppar,spiskummin,lök och paprika.
Om det så. Varför skulle producenter till så många korvsorter välja att krydda på detta sätt och varför känns det som dessa smaker dimper mer och mer ner även i andra köttprodukter.


Citat:
Simpelt. De har mer och bättre kött i sina korvar
Citera
2011-04-03, 12:42
  #7
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsurfaren
Jag vet inte om det fler som tänkt på det här men...
Jag tycker att de mesta av vår Svenska korv vi köper i affärerena smakar samma sak men givetvis kryddat med olika smaker. Alltså genomgående grundsmak i falukorv, grillkorv, varmkorv, choritzo, kabanoss ovs.
Om vi sedan smakar korv i andra länder så har jag märkt att den smaken ofta inte finns med. Nu på senare tid så har jag märkt att samma smak oftare finns i kryddad färdig att grilla/steka marinerad kött av olika slag. Försöker undvika köpa samma märke om det smakar så.

Jag kanske inbillar mig allt det här men jag ville höra med er om ni märkt samma sak.
Kan det vara så att detta egentligen är ett konserveringsmedel?
Kanske någon livsmedelsexpert här som vet något?
Jag tror att smaken du far efter är koriander - de torkade och malda frukterna, alltså, inte de färska bladen. Koriander är utmärkt i lagom dos i kryddblandningar som curry, men är i mitt tycke ganska vedervärdigt om man överdoserar. Det har en smak som påminner en del om apelsin, men den har liksom bara apelsinens jolmighet utan någon balanserande friskhet. Billiga svenska korvar innehåller stora mängder koriander som ger dem en godissmak som förmodligen passar de försvarslösa barn som i huvudsak äter dem. Själv köper jag inte längre svensk korv om den inte kommer från någon mindre, mer kvalitetsmedveten korvmakare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in