2025-01-25, 01:05
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Fick två brev från polisen om beslagtagna postförsändelser. Det står i båda att ett brev har stoppats i postgången på grund av misstanke om narkotikabrott och att försändelsens innehåll kommer att förstöras om jag inte gör anspråk inom tre veckor. Det är två olika diarienummer på breven så jag antar att det två olika utredningar?

Jag gissar:

Mängden misstänkt narkotika som hittats i försändelserna har tillsammans ett straffvärde som är precis över gränsen för ringa brott (5 g). Vid en eventuell rättegång kommer den misstänkte att hävda personligt bruk och det hela slutar (troligtvis) med dagsböter för ringa narkotikainnehav vid en fällande dom.

Två beslag, två DNR. Men troligtvis har en och samma person hand om båda ärendena.

Skicka två beslag till NFC för analys, inleda FU, kalla dig till förhör, eventuellt en husrannsakan, väcka åtal, ta det till tinget.. Det ska till väldigt mycket resurser och pengar för att i slutändan eventuellt dra in 30 dagsböter till stadskassan! Det är helt enkelt inte värt det!

Citat:
Vad kommer att hända? Kommer de göra husrannsakan, beslagta min dator/mobil och kalla mig på förhör? Om de slår ihop båda breven så misstänker jag att innehållet blir precis strax över normalgraden (5g amf i den ena och 2g amf i den andra). Blir lite nervös nu men jag har rent hus och är drogfri numera. Dock har jag åkt fast för ringa innan men det var över tio år sedan. Bör jag kontakta en advokat?

Well.. Det låter inte som du är drogfri om du beställt amfetamin via nätet!

Sitt lugn i båten och låt dom förverka beslaget.

Dagsböter gallras efter 5 år om du inte hittat på något annat dumt.
Citera
2025-01-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jag gissar:

Mängden misstänkt narkotika som hittats i försändelserna har tillsammans ett straffvärde som är precis över gränsen för ringa brott (5 g). Vid en eventuell rättegång kommer den misstänkte att hävda personligt bruk och det hela slutar (troligtvis) med dagsböter för ringa narkotikainnehav vid en fällande dom.

Två beslag, två DNR. Men troligtvis har en och samma person hand om båda ärendena.

Skicka två beslag till NFC för analys, inleda FU, kalla dig till förhör, eventuellt en husrannsakan, väcka åtal, ta det till tinget.. Det ska till väldigt mycket resurser och pengar för att i slutändan eventuellt dra in 30 dagsböter till stadskassan! Det är helt enkelt inte värt det!

Well.. Det låter inte som du är drogfri om du beställt amfetamin via nätet!

Sitt lugn i båten och låt dom förverka beslaget.

Dagsböter gallras efter 5 år om du inte hittat på något annat dumt.

Tack för infon! Min största rädsla är väl egentligen att de gör husrannsakan eftersom min arbetsgivare också är min hyresvärd. Det hade varit förödande om de kontakter denne för att komma in i min bostad. Eller ännu värre, att de kommer till mitt jobb. Då är det bättre att de knackar på när jag är hemma.

Hur som helst, så länge jag nekar eller säger "ingen kommentar" så lär de lägga ner det eller? Eller kommer de att hota med att ta alla mina elektroniska saker både hemma och på jobbet om jag inte erkänner? Det finns inga spår av köp att hitta nånstans ändå men att få besök av polisen på jobbet och få sina jobbdatorer beslagtagna vore helt förödande.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2025-01-25 kl. 09:26.
Citera
2025-01-25, 20:04
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Tack för infon! Min största rädsla är väl egentligen att de gör husrannsakan eftersom min arbetsgivare också är min hyresvärd. Det hade varit förödande om de kontakter denne för att komma in i min bostad. Eller ännu värre, att de kommer till mitt jobb. Då är det bättre att de knackar på när jag är hemma.

Hur som helst, så länge jag nekar eller säger "ingen kommentar" så lär de lägga ner det eller? Eller kommer de att hota med att ta alla mina elektroniska saker både hemma och på jobbet om jag inte erkänner? Det finns inga spår av köp att hitta nånstans ändå men att få besök av polisen på jobbet och få sina jobbdatorer beslagtagna vore helt förödande.

Har du lärt dig din läxa nu? Inget mer beställande på internet?
Citera
2025-01-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Har du lärt dig din läxa nu? Inget mer beställande på internet?

Det kan man säga 😂
Citera
Igår, 15:01
Medlem
Baronesos avatar
Nyligen blev jag tagen av vakter på en nattklubb. Då de misstänkte att jag köpt narkotika. De hittade vad jag gissar är ca 1 gram kokain på mig som jag inte nyttjat. Polis tillkallades, jag blev förhörd och fick förklara att jag är misstänkt för narkotikabrott.

Vad händer nu? Hur sannolikt är det att det utförs en husrannsakan? Har inget hemma och lever ett ordnat liv, men det skulle göra en redan jobbig situation med min sambo ännu värre vilket oroar mig.

Men det som främst oroar mig är såklart vad det kommer att bli för påföljd. Mängden kommer med största sannolikhet överstiga 0,6 g, således torde ringa narkotikabrott inte vara något att hoppas på. Jag är livrädd att jag ska dömas till fängelse. Har en tidigare dom för ringa narkotikabrott då cb påträffades i mitt urin, detta var sex år sedan och min enda tidigare kontakt med polis/rättsväsende. Brottet är ju bortgallrat ur mitt belastningsregister men antar att det kommer vägas in ändå. Räknas det som att jag återfallit i brottslighet?

Lever ett ordnat liv och har inte missbruksproblem, fast jobb (ljög dock i förhör och sa att jag studerade, på vilket sätt kan detta ligga mig i fatet?) ca 30 år gammal.

Är som sagt livrädd för att dömas till fängelse, finns det något sätt jag kan undvika det? Alla svar uppskattas för att kunna mildra den monumentala ångest jag har. Åsikter om mitt idiotiska beteende avböjes, jag är väl medveten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in