Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-13, 13:53
Medlem
boryokudans avatar
En släkting har blivit utpressad på en skuld av ett gäng killar iklädda västar med logga, och tänker nu anmäla saken.
Jag har försökt övertala honom att strunta i det och bara punga ut pengarna istället, men började senare fundera på vad som händer juridiskt om man anmäler.

Vad är det för straff vi pratar om?
Om det bara ligger på cirka ett år så är det ju knappast värt att ta risken att anmäla.
Vad avgör om straffet är grovt och vad kan då påföljderna bli?
Citera
2011-04-13, 14:13
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boryokudan
En släkting har blivit utpressad på en skuld av ett gäng killar iklädda västar med logga, och tänker nu anmäla saken.
Jag har försökt övertala honom att strunta i det och bara punga ut pengarna istället, men började senare fundera på vad som händer juridiskt om man anmäler.

Om det bara ligger på cirka ett år så är det ju knappast värt att ta risken att anmäla.
Att betala är i 99/100 väldigt korkat då utpressare märker hur lätt det var att få pengarna och eftersom utpressare brukar vara kriminella så gör de av med pengar i en rasande takt och därmed kommer de snart att återkomma med fler krav. Betala aldrig!
Citat:
9 kap 4 § Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är, döms, om inte brottet är att anse som rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen har innefattat våld eller hot av allvarligt slag eller om gärningsmannen har visat särskild hänsynslöshet. Lag (2010:370).
Vid normalfallet är maxstraffet 2 års fängelse. Vid grovt brott är maxstraffet 6 års fängelse.

Förarbetet till lagen kan du läsa här, där ges en del ledtrådar till hur man skiljer normala fall av utpressning och grova fall av utpressning även om det hela naturligtvis (som vanligt) är en bedömningsfråga som avgörs av domstolarna.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2011-04-13 kl. 14:16.
Citera
2011-04-13, 23:57
Medlem
Bargents avatar
Citat:

Hur skedde utpressningen? Att några iförda MC-väst endast kommer och knackar på och ber om pengarna utgör inget brottsligt, däremot kan det självklart vara det om de exempelvis hotar med en brottslig gärning eller utövar faktiskt tvång.
Citera
2011-04-14, 09:06
Medlem
boryokudans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Hur skedde utpressningen? Att några iförda MC-väst endast kommer och knackar på och ber om pengarna utgör inget brottsligt, däremot kan det självklart vara det om de exempelvis hotar med en brottslig gärning eller utövar faktiskt tvång.

Är det inte så att om de bär väst med tryck så blir det brottsligt i ett sådant fall?
Citera
2011-04-14, 10:59
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Är det inte så att om de bär väst med tryck så blir det brottsligt i ett sådant fall?
Ah du tänker på lagen om västtryck och andra farliga föremål. Jovisst är det så.

Sedan kan det ju också vara så att om det finns objektiva skäl att betrakta en situation som hotfull så kan det ju konstituera olaga hot alternativt utpressning oavsett vad som sägs.
Citera
2011-04-14, 17:09
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Ah du tänker på lagen om västtryck och andra farliga föremål. Jovisst är det så.

Sedan kan det ju också vara så att om det finns objektiva skäl att betrakta en situation som hotfull så kan det ju konstituera olaga hot alternativt utpressning oavsett vad som sägs.
Det ställer jag mig väldigt tveksam till. Du får gärna övertyga mig om hur personen i MC-väst endast genom sitt yttre kan begå de brotten du just nämnde.
Citera
2011-04-14, 19:59
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Det ställer jag mig väldigt tveksam till. Du får gärna övertyga mig om hur personen i MC-väst endast genom sitt yttre kan begå de brotten du just nämnde.
Jag är spydig och hänvisar till en lag som inte finns, vilket är helt uppenbart för var och en som är juridiskt bevandrad, och du ber mig nu plocka fram rättsfall där lagen om västtryck och andra farliga föremål har tillämpats? Din egen okunnighet avslöjar dig.
Citera
2011-04-15, 01:08
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Jag är spydig och hänvisar till en lag som inte finns, vilket är helt uppenbart för var och en som är juridiskt bevandrad, och du ber mig nu plocka fram rättsfall där lagen om västtryck och andra farliga föremål har tillämpats? Din egen okunnighet avslöjar dig.
Snälla. Jag menade såklart det olaga tvånget/utpressningen som du menar objektivt skulle kunna utgöras av klädseln i indrivningssituationen.
Citera
2011-04-15, 16:55
Medlem
Undrar vilket brott man begår om man har en "funplate" på bilen.

Dvs, jag ska byta ut en kompis regplåt mot nåt annat. Hans bil är besiktad och skattad.
Men han kommer att åka runt i bil utan skattemärke och fel regplåt.

Jag kommer självklart betala böterna åt honom om han åker dit.
Citera
2011-04-15, 17:01
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr1nnyra1d
Undrar vilket brott man begår om man har en "funplate" på bilen.

Dvs, jag ska byta ut en kompis regplåt mot nåt annat. Hans bil är besiktad och skattad.
Men han kommer att åka runt i bil utan skattemärke och fel regplåt.

Jag kommer självklart betala böterna åt honom om han åker dit.

Att använda felaktig registreringsplåt är att anse som märkesförfalskning, se BrB 14:7 och NJA 1986 s 550. Normalpåföljden torde vara dagsböter, så beroende på din väns ekonomiska förhållanden handlar det minst om några tusen.

Att åka runt utan skattemärke är inte längre något brott eftersom dessa avskaffats. Att inte skatta för bilen lär medföra någon form av ansvar, men det får någon mer insatt svara på.
Citera
2011-04-15, 17:34
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Att åka runt utan skattemärke är inte längre något brott eftersom dessa avskaffats. Att inte skatta för bilen lär medföra någon form av ansvar, men det får någon mer insatt svara på.

Det borde bli fordonsskatteförseelse enligt fordonsskattelagen, normalpåföljden är väl dagsböter.
Citera
2011-04-16, 11:37
Medlem
speedycarlitos avatar
18 år, kvinna, aldrig tidigare straffad och ordnade förhållanden. Straff för stöld

Hej

Min sambo har nallat en del körkort hon hittat på fester osv.
Rättare sagt 4 st.
Ett av dom begicks det ett bedrägeri med.
Där en person hämtade ut mobiltelefoner.

Vad kan straffet bli?.
Dagsböter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in