Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-03, 01:51
Medlem
VikingAndys avatar
Har provat flera har nog hunnit med de flesta elleverantör men är nöjdast med Telinet som är topptre när det gällerstatistik, pris och leverans
Citera
2020-04-06, 20:18
Medlem
Hej!

Nyss flyttat och ska teckna elavtal.

Har egentligen ingen aning om vilket bolag jag ska välja, funderar på Fortum eftersom jag känner igen namnet, men vet inget mer än så. Är det bra och billigt? Hur mycket skiljer sig kostnaden om jag skulle välja något annat elbolag? Rörligt eller fast?

Ska flytta in i en etta centralt i stockholm. Hur mycket kommer en månads el kosta ungefär? 1 person på 27m2.
Citera
2020-04-07, 14:28
Medlem
Ytterligare fundering.

Värme, vatten, Tv ingår i avgiften.

Varmvatten när jag duschar, diskar mm, krävs ju el för att värma upp, går det på min elräkning eller räknas det som vanligt "vatten" där både varmt och kallt som ingår i avgiften ?
Citera
2020-04-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Ytterligare fundering.

Värme, vatten, Tv ingår i avgiften.

Varmvatten när jag duschar, diskar mm, krävs ju el för att värma upp, går det på min elräkning eller räknas det som vanligt "vatten" där både varmt och kallt som ingår i avgiften ?

Beror ju på om du har separat varmvatten indraget i lägenheten eller om du bara har kallvatten + varmvattenberedare i lägenheten. I det senare så går ju uppvärmningskostnaden på din elräkning.
Citera
2020-04-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfrunner
Beror ju på om du har separat varmvatten indraget i lägenheten eller om du bara har kallvatten + varmvattenberedare i lägenheten. I det senare så går ju uppvärmningskostnaden på din elräkning.

Du tycker möjligen att jag är helt efterbliven nu, men hur vet jag om jag har kall+Varmvattenberedare i lägenheten? Eller separat varmvatten indraget?

Tack för svar
Citera
2020-04-11, 07:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Läste att priset är det lägsta på 24år nu, dags o binda priset?
Citera
2020-04-11, 22:55
Medlem
Citat:
Du tycker möjligen att jag är helt efterbliven nu, men hur vet jag om jag har kall+Varmvattenberedare i lägenheten? Eller separat varmvatten indraget?

Tack för svar
Har du en stor vattentank på 60-80L någonstans i lägenheten, den är ju omöjlig att missa.
Tvivlar på att tanken kan sitta någon annanstans än i eller i anslutning till lägenheten om den ska gå på din elmätning.
Har du ingen så är väl chansen stor att du har varmvatten från centralt i huset och då inte betalar uppvärmningen av den.
Citera
2020-04-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfrunner
Har du en stor vattentank på 60-80L någonstans i lägenheten, den är ju omöjlig att missa.
Tvivlar på att tanken kan sitta någon annanstans än i eller i anslutning till lägenheten om den ska gå på din elmätning.
Har du ingen så är väl chansen stor att du har varmvatten från centralt i huset och då inte betalar uppvärmningen av den.
Då har jag garanterat ingen sådan och betalar inte fö uppvärmningen.

Tack så mycket för ditt svar!
Citera
2020-04-16, 09:14
Medlem
Citat:
Då har jag garanterat ingen sådan och betalar inte fö uppvärmningen.

Tack så mycket för ditt svar!
Jag kan ju inte garantera att det inte är någon annan lösning som gör att du måste betala för uppvärmningen av varmvattnet, alternativt mängden varmvatten du förbrukar, men det är inte troligt då du skriver att vatten ingår i hyran. Du bör ju se på räkningen om det finns någon förbrukningsavgift..och endast hushållsel i en lägenhet är inte mycket i månaden. Där är ju årskostnaderna för elen högre än förbrukningskostnaderna.
Citera
2020-04-17, 14:13
Medlem
Skulle uppskatta jättemycket om någon kunde ta en minut att hjälpa mig. Har försökt förstå zmarta/elskling/compriser men har så svårt att förstå deras avancerade texter.

https://imgur.com/NnbQ875 Här är min faktura för sista 3 månaderna.

E.On energidistribution
- Elnätsabonnemang månadsavgift
- Elöverföring
- Energiskatt

E.On energilösningar
- Elavtal årsavgift
- El rörligt pris

Om jag förstår fakturan rätt är det dessa 5 grejer jag betalar för.
Jag vet att jag kan påverka ”energilösningarna” dvs elavtal och rörliga priset, right?
Men kan man inte påverka ” energidistributionen” alls? Dom avgifterna är ju ändå nästan 75% av totala kostnaden.

Justä, och varför står det 20,25 öre i vänstra kolumnen, men 37, 31, och 25 öre i högra kolumnen? Vad gäller? Så att jag vet när jag jämför andras erbjudande.

Bonuspoäng om någon också vet om jag har en ”dålig” eller ”bra” deal. Det är inget ”första 12 månaderna rabatt erbjudande” jag har, utan haft samma i 3-4 år. Lgh i Stockholm om det gör nån skillnad.

Tack!
Citera
2020-04-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Justä, och varför står det 20,25 öre i vänstra kolumnen, men 37, 31, och 25 öre i högra kolumnen? Vad gäller? Så att jag vet när jag jämför andras erbjudande.Tack!
20.25 är utan moms, 37,31 och 25 är med moms.
Du har 20A huvudsäkring men betalar för 16, det är ju lite underligt.
Citera
2020-04-21, 00:36
Medlem
Gjorde en sökning idag på compricer, skrev in lägenhet och förbrukning på 2000 kwh/år, fick följande pris från TelgeEnergi:

Spotpris 14,96 öre
Elcertifikat 2,00 öre
Påslag 4,00 öre
Volympåslag 3,66 öre
Fast avgift 23,52 öre
Rabatt per månad -47,12 öre
Moms 0,26 öre
Totalt jämförpris i öre/kWh 1,28

Låter inte 1,28 öre/kWh väldigt billigt eller är det något jag missar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in