Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-04-11, 18:03
Medlem
Har testat att fasta, och fastan innebär ingen mat och inget vatten.

Jag ska skriva en historia kortfattat, att vid dag 7 utan mat och vatten, och med vila. Med vila innebär ingen som helst aktivitet, 90% sängvila, först då kan du få en uppfattning om ditt egenvärde.

Det jag främst undrar är vad en 16-30 dagars fasta, utan mat och vatten, och utan vila, kan innebära? Med vila, dvs en mycket jobbig period, hade det inneburit en mängd god ting, titta upp i taket, gå på toa högst 6-7 gånger..
Skulle man lägga ihop antalet fastadagar under en 13 dagars-period låg jag på 12 dagar, och min främsta undran är

näringsupptag, förändras processen till huvudet genom stressig aktivitet? (dator, skrivande, läsande, EJ utomhus) på vissa djur sker detta vid svår sjukdom, eller en ökad risk. vad det nu innebär med det.

wikipedia nämner

"Bland annat inom romersk-katolska och de lutherska kyrkorna har man under senare tid betonat att fastetiden är en tid då man kan kämpa mot sina ovanor och erbjuder att fasta i grupp och därmed uppmuntra varandra under fastetiden. Man väljer då själv något man vill avstå ifrån, till exempel: TV-tittande, godis, alkohol och kött, tidningar eller något annat. Meningen är att avstå från något för att vinna något annat. Att vinna tid för sin familj, att få pengar över att ge till de fattiga och så vidare."

skulle själva avståndet vara nyckeln?

då är jag i problem
Citera
2011-04-11, 19:25
Medlem
Sketeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnesfrid

Det jag främst undrar är vad en 16-30 dagars fasta, utan mat och vatten, och utan vila, kan innebära?

Döden? Inte överlever man det?
Citera
2011-04-12, 00:49
Medlem
vill vara aktiv i tråden

bra fråga, jag tror att du kan överleva i minst en månad utan mat och vatten. enligt guinness är matrekordet på över sextio dagar, men det var ju dokumenterat.

skillnaden blev din vana att lyfta och gå. en sådan vana man vill få bort från sverige idag
Citera
2011-04-12, 18:13
Medlem
har tänkt över det här, och är mer emot än för. själva matoperationen behöver ju en viss mängd.
det känns som att jag saknar en korthet
Citera
2011-04-13, 14:56
Medlem
Du överlever inte två veckor utan vatten
Citera
2011-04-13, 16:18
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnesfrid
vill vara aktiv i tråden

bra fråga, jag tror att du kan överleva i minst en månad utan mat och vatten. enligt guinness är matrekordet på över sextio dagar, men det var ju dokumenterat.

skillnaden blev din vana att lyfta och gå. en sådan vana man vill få bort från sverige idag
Lycka till. Du kommer troligen att dö inom tio dagar, eftersom dina njurar slutar fungera. Man vet att personer som befinner sig i vegetativt tillstånd dör mellan 10 och 14 dagar efter att man slutar tillföra näring och vätska, och de förbrukar ju så lite energi som det bara är möjligt. Utan vila är du död inom fyra dygn.
Citera
2011-04-13, 16:20
Medlem
proconsuls avatar
Får jag fråga vad som är grejen med att avstå från något man tycker om/behöver?
Att avstå från tv tittande, tidningar, snus, whatever, är bara relevant om man har en överkonsumtion eller ett missbruk, och då är det självklart som ett led i behandlingen.

Varför inte ta ett steg till? Testa att vara utan mat, vatten och luft.
Det vore väl något. 30 dagar utan luft, då borde väl gud bli nöjd kan man tycka.
Citera
2011-04-18, 17:05
Medlem
Fick en böjelse.
Citera
2011-04-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Lycka till. Du kommer troligen att dö inom tio dagar, eftersom dina njurar slutar fungera. Man vet att personer som befinner sig i vegetativt tillstånd dör mellan 10 och 14 dagar efter att man slutar tillföra näring och vätska, och de förbrukar ju så lite energi som det bara är möjligt. Utan vila är du död inom fyra dygn.
Omöjligt, vet hur det känns att göra det 5 dagar i streck, och 7 dagar i streck.
Klarar sju dagar till

Kommer göra en-tre försök till. Nästa försök e på iaf 16 dagar..
Citera
2011-04-30, 11:15
Medlem
Någon som vet hur fastan blir med vatten/vattenlösliga näringsupptag? Tacksam för svar
Citera
2011-12-30, 15:29
Medlem
Mankas avatar
I 4 dagar har jag nu druckit endast helmjölk. Och socker till kaffet om morgnarna. Känner mig oväntat pigg, och mätt! Väger nu 105,5 kg, när jag började vägde jag 108,5kg. Tänkte leva på endast helmjölk tills jag väger 80,0 kg... fast detta har inget med religion att göra denna gång. Förr drack jag endast vatten i målet som var 40 dagar. Men jag klarade bara av 3 dagar. Blev så extremt hungrig. Fast hade man klarat 5 dagar känner man längre inte av någon hunger. Men med mjölk tycks det gå fint. Förväntar mig inte att komma närmare Gud med hjälp av endast mjölk. Men all Gudskontakt är positivt men jag förväntar mig inga upplevelser eller under...
Citera
2011-12-30, 15:55
Medlem
doedskarpens avatar
Utan vatten så dör du inom två veckor. Det är för övrigt om du ligger stilla hela tiden, om du rör på dig som vanligt så lär det gå väldigt mycket snabbare.

Du kan leva ganska länge utan mat, eller med väldigt lite mat, men vatten är fullständigt nödvändigt för överlevnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Manka
I 4 dagar har jag nu druckit endast helmjölk. Och socker till kaffet om morgnarna. Känner mig oväntat pigg, och mätt! Väger nu 105,5 kg, när jag började vägde jag 108,5kg. Tänkte leva på endast helmjölk tills jag väger 80,0 kg... fast detta har inget med religion att göra denna gång. Förr drack jag endast vatten i målet som var 40 dagar. Men jag klarade bara av 3 dagar. Blev så extremt hungrig. Fast hade man klarat 5 dagar känner man längre inte av någon hunger. Men med mjölk tycks det gå fint. Förväntar mig inte att komma närmare Gud med hjälp av endast mjölk. Men all Gudskontakt är positivt men jag förväntar mig inga upplevelser eller under...
Det finns en väldigt enkel förklaring. Mjölk innehåller mycket energi och är ett ganska fullvärdigt livsmedel. Du kan klarar dig ganska länge på bara det.

I längden skulle jag däremot helt klart inte rekommendera det. Du kommer med största sannolikhet få problem med brist på C-vitamin, och antagligen annat också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in