2011-04-12, 21:26
Medlem
Tänkte kolla vad man kan förvänta sig att få för bostadslån i denna situation, jag har fast jobb sen flera år som dock bara ger ca 10.000 i månaden EFTER skatt eftersom jag bara jobbar ca 10 timmar i veckan. I övrigt livnär jag mig på att handla på börsen vilket i längden ger mer än lönen men det varierar ju kraftigt från månad till månad så den inkomsten räknar jag inte med. Har inga betalningsanmärkningar och kan lägga minst 300.000 i kontantinsats. Är det möjligt att få lån på 700-900.000:- i det läget eller kommer det fastna på att jag får för lite pengar över "att leva på" på den fasta lönen?
Citera
2011-04-13, 20:59
Medlem
col-pugnos avatar
Det är tveksamt att dom beviljar.. men du kan alltid testa.

Banken ser knappast din spekulation som en säker inkomst och kommer därför
enbart att räkna din fasta inkomst (10000). Sen kan det även bero på hur mycket du
har kvar efter kontantinsatsen.. en buffert på sparkonto eller fonder är ett stort plus.

Dock så måste man även ta hänsyn objektet du skall köpa. Lägenhet eller hus?
Citera
2011-04-13, 22:23
Medlem
Utan någon större fast inkomst än 10.000:- kommer du inte att få något bolån att snacka om.
Citera
2011-04-14, 11:23
Medlem
Blygiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwpersson
Tänkte kolla vad man kan förvänta sig att få för bostadslån i denna situation, jag har fast jobb sen flera år som dock bara ger ca 10.000 i månaden EFTER skatt eftersom jag bara jobbar ca 10 timmar i veckan. I övrigt livnär jag mig på att handla på börsen vilket i längden ger mer än lönen men det varierar ju kraftigt från månad till månad så den inkomsten räknar jag inte med. Har inga betalningsanmärkningar och kan lägga minst 300.000 i kontantinsats. Är det möjligt att få lån på 700-900.000:- i det läget eller kommer det fastna på att jag får för lite pengar över "att leva på" på den fasta lönen?

Jag vet en som fick ut ungefär 10k i månaden och när denne skulle köpa lägenhet så beviljades det ett lånelöfte kring ca 300k om jag minns rätt.
Citera
2011-04-14, 13:52
Medlem
Det är inte bara priset på lägenheten som har betydelse utan också månadsavgiften. Troligare att du får låna om månadsavgiften är 500 kronor än 9000...
Citera
2011-04-14, 13:57
Medlem
Du kan alltid höra med banken naturligtvis. Om du kan visa att dina sidoinkomster har gett en stabil inkomst på 10 000 + under en lång period bakåt så har du kanske möjlighet att få ett så pass stort lån om du hittar någon bankman som kan göra en lite mer individuell bedömning istället för att utgå ifrån schabloner.

Sen påverkar naturligtvis andra saker såsom orten du köper på samt avgiften på lägenheten ifråga, dina övriga utgifter osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in