• 1
  • 2
2011-04-14, 15:42
Bannlyst
Vad har ni respektive er sambo för inkomst? Hur fördelar ni hyra, räkningar och utgifter för mat osv?
Citera
2011-04-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PollyJean
Vad har ni respektive er sambo för inkomst? Hur fördelar ni hyra, räkningar och utgifter för mat osv?

hälften var naturligtvis. finns det något annat sätt att göra det på? OM ena parten har alldeles för lite pengar så får man göra en specialare, men i normala fall så ska båda parterna självklart betala hälften av utgifterna för det gemensamma hushållet i form av mat, hyra, el, bredband och allt annat man har gemensamt. feminism ftw (i det här fallet)!
Citera
2011-04-14, 15:55
Medlem
Epeemasters avatar
Kostnaderna för det gemensamma delas hälften var.
Hur ni gör spelar egentligen ingen roll så länge ni är överens om det och känner glada båda två.
Citera
2011-04-14, 16:00
Medlem
The_Aces avatar
I mitt fall står jag för hushållets samtliga utgifter.
Jag drar in +30k netto och min sambo studerar fortfarande.
Just nu har dessutom hon studieuppehåll vilket gör att hon inte ens tar något CSN-lån.
När hon återupptar studierna i höst igen så är planen att hon ska betala samma proportionella del av utgifterna som jag baserat på våra inkomster.

Egentligen kanske det mest ekonomiskt rationella vore att jag försörjde henne helt under hennes utbildning för att slippa CSN men vi diskuterade fram att det vore bra för sambons självständighet att hon har en egen inkomstkälla.
Senast redigerad av The_Ace 2011-04-14 kl. 16:31. Anledning: Tog bort överflödigt ord
Citera
2011-04-14, 16:59
Medlem
Dorss avatar
Jag betalar alla gemensamma räkningar från mitt konto. Mest för jag har swedbank och tycker SEBs internetbank som sambon har är helt jävla omöjlig. Med gemensamma menar jag alla räkningar som dimper ner i brevlådan. Kvittar vems av våra namn som står på räkningen.

Resten av pengarna. Dvs. sambons och mina pengar blir som en pott för oss att ta av som man helst behagar.

Vi har gemensam ekonomi alltså.
Citera
2011-04-14, 17:06
Medlem
Dorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
I mitt fall står jag för hushållets samtliga utgifter.
Jag drar in +30k netto och min sambo studerar fortfarande.
Just nu har dessutom hon studieuppehåll vilket gör att hon inte ens tar något CSN-lån.
När hon återupptar studierna i höst igen så är planen att hon ska betala samma proportionella del av utgifterna som jag baserat på våra inkomster.

Egentligen kanske det mest ekonomiskt rationella vore att jag försörjde henne helt under hennes utbildning för att slippa CSN men vi diskuterade fram att det vore bra för sambons självständighet att hon har en egen inkomstkälla.

Vi har haft det så med. Men skit i studielånet. Som du säger måste ni ändå betala tillbaka det och sen kanske det blir att en av er kanske blir utan jobb eller börjar studera. Så hon får bli den som försörjer.

Jag kan förstå att det svider som tjej att bli "försörjd". Man får höra från alla håll och kanter att man ger killen makt genom att vara försörjaren och att man ska vara så himla självständig och ha "sina egna" pengar.

Man är ju ett kärlekspar, partners, osv. Så jäkla dumt att dela upp det så strikt då. Finns ju skräckexempel på par som sätter in hälften av dom gemensamma utgifterna (hyra, försäkring,tv-avgift, bredband) till den andres konto som betalar räkningarna. Jag skulle ALDRIG kunna med att säga till min sambo att jag ska ha hälften av pengarna. Where is the love liksom?? Jämnar väl ändå ut sig i längden. Eller?
Citera
2011-04-14, 17:24
Medlem
dors: jag skulle då önska att jag kunde ha det som du, men tyvärr har det inte fungerat för mig. i mitt första förhållande så betalade jag allt, i mitt andra så hade vi gemensam ekonomi, men då mitt ex var extremt slösaktig så fungerade det inte alls. i den sitsen vi befann oss i så var det riktig katastrof med henne, jag var sjukskriven och hon studerade, så det gick bara inte att ha gemensam ekonomi med någon som inte förstår värdet av pengar. hon har idag skulder på över 300.000, så det var en jävla tur att jag hann bort från henne när jag gjorde.

min nuvarande hade gått att ha gemensam ekonomi med, men HON tycker att det är orättvist eftersom jag tjänar så pass mycket pengar medans hon är student. däremot så kan hon tänka sig att betala mer till hushållet nu när jag arbetar halvtid och studerar heltid och hon ska ha något skumt chefsarbete.

det krävs lite av båda parter för att man ska kunna ha en gemensam ekonomi, men visst, det hade egentligen inte varit fel att ha om man säger så.
Citera
2011-04-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dors
Vi har haft det så med. Men skit i studielånet. Som du säger måste ni ändå betala tillbaka det och sen kanske det blir att en av er kanske blir utan jobb eller börjar studera. Så hon får bli den som försörjer.

Jag kan förstå att det svider som tjej att bli "försörjd". Man får höra från alla håll och kanter att man ger killen makt genom att vara försörjaren och att man ska vara så himla självständig och ha "sina egna" pengar.

Man är ju ett kärlekspar, partners, osv. Så jäkla dumt att dela upp det så strikt då. Finns ju skräckexempel på par som sätter in hälften av dom gemensamma utgifterna (hyra, försäkring,tv-avgift, bredband) till den andres konto som betalar räkningarna. Jag skulle ALDRIG kunna med att säga till min sambo att jag ska ha hälften av pengarna. Where is the love liksom?? Jämnar väl ändå ut sig i längden. Eller?

Öh, det finns ganska många skräckexempel där det inte alls jämnat ut sig. Dvs någon blir försörjd under en längre period och sen drar.
Citera
2011-04-14, 17:42
Medlem
Dorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Öh, det finns ganska många skräckexempel där det inte alls jämnat ut sig. Dvs någon blir försörjd under en längre period och sen drar.

Men det ska man väl inte tänka på under tiden man är tillsammans? Säger ju mer om den som drar.

Jag har haft fd. som har levt på mig och sen dragit. Men som sagt så säger det ju mer om mitt ex än om mig.
Citera
2011-04-14, 17:51
Medlem
Dorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
dors: jag skulle då önska att jag kunde ha det som du, men tyvärr har det inte fungerat för mig. i mitt första förhållande så betalade jag allt, i mitt andra så hade vi gemensam ekonomi, men då mitt ex var extremt slösaktig så fungerade det inte alls. i den sitsen vi befann oss i så var det riktig katastrof med henne, jag var sjukskriven och hon studerade, så det gick bara inte att ha gemensam ekonomi med någon som inte förstår värdet av pengar. hon har idag skulder på över 300.000, så det var en jävla tur att jag hann bort från henne när jag gjorde.

min nuvarande hade gått att ha gemensam ekonomi med, men HON tycker att det är orättvist eftersom jag tjänar så pass mycket pengar medans hon är student. däremot så kan hon tänka sig att betala mer till hushållet nu när jag arbetar halvtid och studerar heltid och hon ska ha något skumt chefsarbete.

det krävs lite av båda parter för att man ska kunna ha en gemensam ekonomi, men visst, det hade egentligen inte varit fel att ha om man säger så.

Usch låter som en jobbig situation du var med om där först. Men där var inte själva pengarna problemet skulle jag säga. Hon verkar ha ett problem. Tur att du släppte henne innan hon drog med dig i sitt fall.

Men om hon tycker att du har mer pengar än henne så kan ni ju ha ett gemensamt konto? Där alla pengarna ligger som en pott att bara ta av. MEN DÅ krävs det ju veeeerkligen att man inte är som mig. Dvs. att man inte har koll på hur mycket man tar av kontot.

Jag tror såhär: Anledningen till varför jag och min sambo har det så bra och okomplicerade problem när det gäller pengar är för att. 1. Jag vet att jag är slösa. 2. Att jag tycker att det är OK att min sambo håller i våra pengarna lite extra hårt ibland. Just eftersom jag är slösa. 3. Båda är uppfostrade av föräldrar som tycker man ska dela med sig av pengar. Den som spar han har till slut bara pengar kvar.
Citera
2011-04-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dors
Men det ska man väl inte tänka på under tiden man är tillsammans? Säger ju mer om den som drar.

Jag har haft fd. som har levt på mig och sen dragit. Men som sagt så säger det ju mer om mitt ex än om mig.

Jag får erkänna att jag inte förstår hur det här hänger ihop ditt påstående om att allt jämnar ut sig i längden. Är tanken att ditt ex beteende skulle gett henne/honom, typ, dålig karma av samma värde som de kronor du spenderade hennes/hans uppehälle?

Nu förespråkar jag inte millimeterrättvisa, men för mig känns det helt främmande att bara ta en sådan sak med en klackspark - äh, tusentals kronor i sjön men det jämnar ut sig...
Citera
2011-04-14, 19:43
Medlem
Fris avatar
Hon tar allt hon kommer åt. Resten bjuder jag på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in