Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
I mitt fall står jag för hushållets samtliga utgifter.
Jag drar in +30k netto och min sambo studerar fortfarande.
Just nu har dessutom hon studieuppehåll vilket gör att hon inte ens tar något CSN-lån.
När hon återupptar studierna i höst igen så är planen att hon ska betala samma proportionella del av utgifterna som jag baserat på våra inkomster.
Egentligen kanske det mest ekonomiskt rationella vore att jag försörjde henne helt under hennes utbildning för att slippa CSN men vi diskuterade fram att det vore bra för sambons självständighet att hon har en egen inkomstkälla.
Vi har haft det så med. Men skit i studielånet. Som du säger måste ni ändå betala tillbaka det och sen kanske det blir att en av er kanske blir utan jobb eller börjar studera. Så hon får bli den som försörjer.
Jag kan förstå att det svider som tjej att bli "försörjd". Man får höra från alla håll och kanter att man ger killen makt genom att vara försörjaren och att man ska vara så himla självständig och ha "sina egna" pengar.
Man är ju ett kärlekspar, partners, osv. Så jäkla dumt att dela upp det så strikt då. Finns ju skräckexempel på par som sätter in hälften av dom gemensamma utgifterna (hyra, försäkring,tv-avgift, bredband) till den andres konto som betalar räkningarna. Jag skulle ALDRIG kunna med att säga till min sambo att jag ska ha hälften av pengarna. Where is the love liksom?? Jämnar väl ändå ut sig i längden. Eller?