2011-04-15, 15:16
Medlem
Hej se rubrik hur mycket får jag tillbaka på kontot för detta. Lång historia kort enbart intresserad av hur mycket skatteverket kommer ge tillbaka för den biten inget annat.

Tack på förhand
Citera
2011-04-15, 15:25
Medlem
Svizzeras avatar
ingenting. vinster beskattar man givetvis, men gör du en förlust får du ju naturligtvis inte "tillbaka" några pengar.
Citera
2011-04-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
ingenting. vinster beskattar man givetvis, men gör du en förlust får du ju naturligtvis inte "tillbaka" några pengar.

Förlust
Om du får en förlust vid försäljning av en bostadsrätt
får du avdrag med endast 50 % av förlusten. Om förlusten
tillsammans med dina övriga inkomster och
utgifter i kapital leder till ett underskott av kapital,
får du avdrag för detta i form av en skattereduktion
vid skatteuträkningen.

På svenska: Om du inte är återbetalningsskyldig så får du inte 50%. Tolkar jag detta rätt?
Citera
2011-04-15, 16:16
Medlem
Du tolkar det fel.

En kapitalförlust vid försäljning av privatbostad får tas upp till 50% i inkomstslaget kapital.

Om det är den enda kapitalvinsten/förlusten du gjort under beskattningsåret så kommer du då ha gjort en kapitalförlust på 5000kr. (50% av 10000kr)

Kapitalförluster får du göra skattereduktioner för. De första 100k får du göra en sakttereduktion med 30% på och överstigande belopp 21%.

Du får alltså göra en skattereduktion på 30% av 5000kr dvs. 1500kr.

Den här skattereduktionen gäller mot din slutliga skatt då. Så förutsatt att du har skatt att reducera så kommer du "få tillbaka" 1500kr för din kapitalförlust.

Det här är ju inte direkt raketforskning och om du dessutom skaffar e-legitimation så kan du använda skatteverkets fantastiska hemsida där du kan fylla i bilagorna. De hjälper dig dessutom med alla uträkningarna. =)
Citera
2011-04-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Du tolkar det fel.

En kapitalförlust vid försäljning av privatbostad får tas upp till 50% i inkomstslaget kapital.

Om det är den enda kapitalvinsten/förlusten du gjort under beskattningsåret så kommer du då ha gjort en kapitalförlust på 5000kr. (50% av 10000kr)

Kapitalförluster får du göra skattereduktioner för. De första 100k får du göra en sakttereduktion med 30% på och överstigande belopp 21%.

Den här skattereduktionen gäller mot din slutliga skatt då. Så förutsatt att du har skatt att reducera så kommer du "få tillbaka" 1500kr för din kapitalförlust.

Det här är ju inte direkt raketforskning och om du dessutom skaffar e-legitimation så kan du använda skatteverkets fantastiska hemsida där du kan fylla i bilagorna. De hjälper dig dessutom med alla uträkningarna. =)

Tack för hjälpen, dock ger inte den fantastiska hemsidan någon uträkning utan ger mer eller mindre en klumpsumma som uträkning. T.ex. så står det inte i uträkning något om hur mycket reseavdraget påverkar och inte heller detta. MEN TUSEN TACK ÄNDÅ!
Citera
2012-05-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Du tolkar det fel.

Nurka, har jag förstått dig rätt, så här ser min situation ut:

Köpt äkta brf-lägenhet fyra år sedan för 1 460 000kr
Inga större förändringar förutom ytskikt av oss

Säljer nu för 1 300 000kr

Mäklaren har 3% = 39 000kr

Vår förlust är 160 000kr + 39 000kr = 199 000kr

Vi gör med andra ord beräkning av avdrag på 50% av denna summan, ~ 100 000kr

Blir skatteavdraget 30% på 100 000kr, dvs 30 000kr.

Vi "får tillbaka" 30 000kr? Korrekt?

Eller räknar skatteverket "30% avdrag upp till 100 000kr samt 21% på summa därutöver" på "brutto-bruttot", dvs i vårt fall på en förlust om 199 000kr?

Vilket i sådana fall skulle göra att vi "får tillbaka":
15 000kr på den "första hundratusingen förlust"
Samt 10 500kr på "den andra hundratusingen förlust"

Luddigt uttryckt av mig kanske, hoppas du/någon förstår hur jag menar.

Och följdfråga, kan man jämka detta på lön redan innevarande år?
Citera
2012-05-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretzel

Eller räknar skatteverket "30% avdrag upp till 100 000kr samt 21% på summa därutöver" på "brutto-bruttot", dvs i vårt fall på en förlust om 199 000kr?

Totalt fel. Förlust gäller endast skillnaden mellan köpesskillingen vid inköp kontra köpesskillingen vid försäljning. Mäklararvode kan du absolut inte räkna med, glöm det.
Citera
2012-05-13, 17:47
Medlem
Citat:

Din förlust är endast 160 000 förutsatt att du inte har några andra förlust av kapital betyder det att du därmed får lov att göra skatteavdrag på 30% av 80 000 vilket således blir att den totala avdragsgilla summan förutsatt att du inte har några andra kapitalförluster under samma deklarationsår blir 24 000.

I övrigt är din fråga otroligt konstig. En kapitalförlust definieras som det du i ditt fall då får fram genom att det högsta du får deklarera för din fastighet i inkomstlaget kapital är 50% av fastigheten och du kan givetvis endast göra en kapitalförlust på kapital vilket inget annat är än just kapital.
Senast redigerad av Overintendent 2012-05-13 kl. 17:51.
Citera
2012-05-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overintendent
Totalt fel. Förlust gäller endast skillnaden mellan köpesskillingen vid inköp kontra köpesskillingen vid försäljning. Mäklararvode kan du absolut inte räkna med, glöm det.
Där tror jag du har fel.
+ Försäljningspris
– Mäklararvode
– Inköpspris
– Förbättringsutgifter
– Kapitaltillskott
= Vinst eller förlust
Citera
2012-05-13, 17:59
Medlem
Citat:
Där tror jag du har fel.
+ Försäljningspris
– Mäklararvode
– Inköpspris
– Förbättringsutgifter
– Kapitaltillskott
= Vinst eller förlust

Eller för att citera skatteverket:
Som avdragsgilla försäljningskostnader räknas mäklararvode och annan försäljningsprovision som advokatkostnader, utgift för värdering av bostaden och andra kostnader som du haft för försäljningen. Vissa utgifter för homestaging kan räknas till försäljningskostnaderna.
Citera
2012-05-13, 23:17
Medlem
Som du verkar vara inne på Pretzel så får du naturligtvis räkna med mäklararvodet.

Skattereduktionen har inget med försäljningar av bostäder att göra, utan bestäms helt av posten inkomst av kapital. I posten inkomst av kapital får du ta upp förluster från försäljning av privatbostad med 50 %. I ditt fall då ~100k som du skrev.

Om du i övrigt inte har gjort något som påverkar inkomst av kapital (sålt aktier/fonder, fått ränta, betalt ränta osv.) så stämmer det att du får göra en skattereduktion med 30k.

Reduktionen ger dig inga pengar i sig, utan minskar enbart din skatt. Så om din slutgiltiga skatt bortsett från den här posten är mindre än 30k så får reduktionen inte full effekt. Du kan inte genom reduktion FÅ pengar av staten, utan enbart minska vad du ska betala. Om du har varit anställd under året så har antagligen din arbetsgivare betalat in skatt åt dig och du kan få tillbaka en del av den skatt du redan betalt in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in