2011-04-16, 19:50
Medlem
Jag har en gitarr som kostade cirka 1000kr (Ramon Garcia modell Angelina. Dålig/bra nybörjargitarr?) som jag nu haft i 2 år. Det jag undrar är det värt att köpa en ny gitarr för högst 2000kr antingen stålsträngad eller en till nylon eller är skillnaden inte så stor?

Hur stor skillnad kan man tänka sig och vad rekommenderar ni för märken som ger bäst ljud för lägsta pris och vad ska man undvika?

Spelar mest i Standard, Eb och Dadddd. Vilka strängar rekommenderar ni om man alternerar ganska mycket?
Senast redigerad av Damasken 2011-04-16 kl. 19:54.
Citera
2011-04-16, 19:54
Bannlyst
Jag har själv nyligen sadlat om till stålsträngat efter att ha spelat nylonsträngat länge.
Tänkte köpa nåt billigt att ha bara medan jag bor utomlands.

Valet föll på en gitarr för 1700, och den är väldigt bra att spela på. Riktigt prisvärd.
går inte alls att jämföra med en nybörjargitarr i tusenkronorsklassen.

Gitarren var en Washburn.
Citera
2011-04-16, 20:37
Medlem
Är du nöjd att du valde en stålsträngad? Rekommendera gärna fler märken.
Citera
2011-04-16, 20:54
Medlem
diemydarlings avatar
Köp en stålsträngad! En nylonsträngad kräver att man är duktig som fan för att det ska låta riktigt bra alltså man ska nästan va en professionell gitarrist.
Citera
2011-04-16, 21:03
Medlem
gottmospahedens avatar
Hur känns det att spela på stålsträngade gitarrer då, har de inte jävligt smal hals? Har bara provspelat lite i en musikaffär.
Citera
2011-04-16, 22:54
Medlem
Jag skulle rekommendera nylonsträngad om det du spelar ligger närmare klassisk musik och stålsträngad om det du spelar ligger närmare populärmusik.
Citera
2011-04-17, 10:50
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Hur känns det att spela på stålsträngade gitarrer då, har de inte jävligt smal hals? Har bara provspelat lite i en musikaffär.

Halsen på en stålsträngad är ungefär som på en elgura, möjligtvis en aningen tjockare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in