• 1
  • 2
2011-04-17, 18:42
Medlem
brsvalps avatar
Bolaget Midsona r aktiva inom frsljning av egenvrdsprodukter som t ex vitaminer, omega-3 piller mm. Detta tror jag ligger rtt i tiden srskilt med tanke p avregleringen av apoteken de senaste ren s tror jag att de har en bra chans att slja in sina produkter.

Bolaget har gtt ganska knackigt fr helret 2010, resultatet fr 2010 blev -64 miljoner kronor. Nu finns anledning att tro att Midsona kommer leverera i r. Genom bttre kostnadskontroll s har man kunnat visa vinst fr kvartal 4 p 7 miljoner efter skatt.

Nr jag kollar p avanzas hemsida s str det att eget kapital r p 27,26 kronor per aktie. Aktien stngde i fredags p 19.40. Rent tekniskt ser aktien ut att vara in en uppgende trend p kort sikt.

Eftersom det tekniska ser bra ut och man verkar ha vnt frlust till vinst s tror jag att detta bolag r vrt en chansning. Jag satsar ca 15% av mitt kapital p detta bolag. Lagt en kporder fr imorgon.
Citera
2011-04-17, 18:46
Medlem
Hur kommer det sig att det varit mer n dubbelt s stark kursutvecklig i A n i B-aktien?
Citera
2011-04-17, 18:52
Medlem
brsvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hur kommer det sig att det varit mer n dubbelt s stark kursutvecklig i A n i B-aktien?
Det kan jag tyvrr inte svara p.
Citera
2011-04-17, 19:56
Medlem
Caparzos avatar
Eget kapital r 27,6 kronor per aktie, men goodwill och immateriella tillgngar uppgr till 34 kronor per aktie. Under ret skrev man ner goodwill p drygt 100 Mkr. Att framtida nedskrivningar kommer r inte omjligt och det hr r ett stort orosmoment som ligger som en tickande bomb i balansrkningen. En nedskrivning modell strre skulle utradera EK och leda till NE.

Enligt placera.nu r vrderingen ca P/E 16,5 fr detta r. Att ett fretag vnder till vinst utgr inte ensamt ett starkt skl att kpa.

TA fungerar inte lngsiktigt och den stora aktiviteten som rder p bolagets forum p placera.nu gr mig rdd. En tumregel r att desto fler inlgg i frhllande till bolagets storlek p forumet, desto mindre intressant bolag. Slutligen frstr jag inte varfr du vill ha just det hr bolaget nr det finns mnga andra bolag som har finare balansrkningar och lgre vrderingar.
Citera
2011-04-18, 00:36
Medlem
brsvalps avatar
Man har ju tecknat nya distributionsavtal i r som skall elda till kad omsttning.

"HKC Egenvrd kommer att senast under april 2011 kunna erbjuda hela Bringwells sortiment. Avtalet kommer innebra en estimerad nettoomsttningskning p rsbasis om 100 miljoner fr HKC Egenvrd, skriver Midsona i ett pressmeddelande."

"STOCKHOLM (Direkt) Midsona tecknar ett distributionsavtal med Reckitt & Benckiser i Finland.

Avtalet omfattar hela Reckitt & Benckisers finska OTC-portflj och innebr att Midsona kommer att ta ver frsljnings- och marknadsfringsansvaret fr Reckitt & Benckisers OTC-produkter frn den 1 augusti 2011.

Distributionsavtalet kommer att innebra kad nettoomsttning fr Midsona under 2011, heter det i ett pressmeddelande."

Det ser ut som att omsttningen kommer att ka i r och genom god kostnadskontroll s br ven resultatet ka drefter.

Naturligtvis kan jag ha fel och drfr satsar jag inte heller fr stor del av mitt kapital, vidare har jag en stop loss p max 10%
Citera
2011-04-18, 09:11
Medlem
brsvalps avatar
Jag fick kalla ftter och drog tillbaka min kporder, skall kolla lite mer p bolaget i veckan fr att se om jag kan komma in billigare.
Citera
2012-02-15, 10:22
Medlem
Fadernss avatar
Verkar som vi har kplge igen, den fundamentala analysen visar fina siffror och den tekniska analysen frklarar att det r lge att g in, ett fint kp. Midsona har sina produkter p diverse apotek och har ftt bra exponering vilket kommer visa sig i kommande rapport. bernar att vi kommer rusa upp till 17 fr att sakta men skert ta oss upp mot 25 nivn, ifall vi inte ft ngra nyheter dvs.
Citera
2012-02-20, 11:00
Medlem
Fadernss avatar
http://di.se/Artiklar/2012/2/20/2596...OGAIA-MIDSONA/

Brsveckan sger slj, just drfr man ska gra tvrt om, speciellt som de gjort en felaktig enligt min mening analys. Det har hnt mycket med apoteken i Sverige och en klar vinnare r Midsona. S min rekommendation r att gra motsats vad "experterna" sger d den enligt fundamentalanalys r undervrderad och lngsiktigt om inte kortsiktigt s kommer en mer sann vrdering av bolaget visa sig.

Gjorde en berkning av substansvrdet och fick det till 27,25 och det har en nuvarande kurs p 13,55.

Tillggas r att bolaget aldrig gtt under 12,25 kr per aktie vilket torde betyda att botten r nd.
Senast redigerad av Faderns 2012-02-20 kl. 11:08.
Citera
2012-03-08, 10:41
Medlem
Lg ni kvar p denna?
https://www.avanza.se/aza/aktieropti...derbookId=5443
Citera
2015-08-31, 16:09
Medlem
Ngon som ger aktier i Midsona? Tankar om framtidsutsikter?

Ser mrkt ut tycker jag. Stagnerad eller sjunkande omsttning. Halvrsrapporten sg ju srskilt dlig ut med -2%. nd skriver de att det gr bra fr friggs, men har svrt och se att riskakor och te r ett vinnande framtidskoncept, dessutom skert hrd konkurrens frn kedjornas egna varumrken.

Svrt att veta varumrken som r viktiga fr vrigt, har inte hittat ngonstans dr man kan se hur stor del av frsljningen de olika varumrkena str fr. Sjlv knner jag bara till Friggs och Mygga.

Har lite aktier sjlv och funderar p om jag ska delta i nyemissionen. Detta gr de fr att finansiera frvrvet av Urtekram. Ngon som har koll p detta danska varumrke?

Varfr kpte man denna aktie egentligen?
Citera
2016-09-21, 22:37
Medlem
Ruttet-apples avatar
Nyemission nu, ngon som r med?
Citera
2016-09-22, 10:03
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Nyemission nu, ngon som r med?

Jupp Drar som vanligt en rvare och frsker f ytterligare fler n vad teckningsrtterna rcker till ocks. Tror hlsokost kommer ka i Norden, inte minst sedan apoteken i Sverige fr propagera fr dem fritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in