Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-04-19, 23:35
Bannlyst
Hur ska en muslim bete sig emot en icke-muslim?
Ska det vara med respekt och tolerans eller med hat?
Har detta något grund i islams lära?

Detta är vad syftet med tråden är, eftersom i förra tråden så kom detta upp ganska mycket där några påstod att koranen uppmuntrar muslimer att hata icke-muslimer, men nu med hjälp av islams lära (Ahadith/Koranen) klargör allting.
Senast redigerad av WipeAwayYourTears 2011-04-19 kl. 23:49.
Citera
2011-04-19, 23:40
Medlem
Jag har flera muslimska vänner i min umgängeskrets.
De har alla fått lära sig från sin religion och föräldrar att behandla alla människor med respekt muslim eller icke-muslim.
Citera
2011-04-19, 23:43
Medlem
Jag känner flera muslimer.
De som är troende, de är respektlösa och dumma, de som är mer icketroende, de är schyssta och har en bred umgängeskrets. Dock finns även mellanting, som är troende men inte djupt troende, dessa blir lätt upprörda på icketroende men de har ändå icketroende vänner.

Det är min erfarenhet iallafall.
Citera
2011-04-19, 23:50
Bannlyst
Får vi ta upp förhållandet med muslimer och förre detta muslimer också?

Min brors ex-flickvän var muslim från Iran. Jag har några historier om den muslimska "toleransen" mot icke-muslimer.

Fast jag tror inte TS vill höra dem! De involverar dödshot och misshandel, de involverar att hon var tvungen att byta namn, stad och bryta med sin "toleranta" familj helt och hållet!
Citera
2011-04-19, 23:51
Bannlyst
Ändrade grunden för tråden, ville mest diskutera om dessa betenden som hat osv kommer från islams lära om det verkligen är sant eller inte, var vänliga att konfirmera med hjälp av islams lära så blir det bättre diskutionsunderlag.
Citera
2011-04-19, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow

Min brors ex-flickvän var muslim från Iran. Jag har några historier om den muslimska "toleransen" mot icke-muslimer.

Fast jag tror inte TS vill höra dem! De involverar dödshot och misshandel, de involverar att hon var tvungen att byta namn, stad och bryta med sin "toleranta" familj helt och hållet!

Oh, det låter minst sagt hemskt. Islam uppmuntrar till ett gott harmoni i familjen, familjen är faktiskt väldig viktig del i islam, där ska det finnas en atmosfär fyllt med kärlek. Man kan ju undra vad som har gått fel i den familjen. Det är ju ingen överraskning att de beter sig så eftersom de har en hel annan kultur i iran och plötsligt har denna tjejen som du nämde gett upp den. Tyvärr har de flesta muslimerna vänt ryggen mot islams lära och tar mer åt sig kulturella traditioner från sina hemländer som har funnits innan Islam ens kom och som lever än idag.
Senast redigerad av WipeAwayYourTears 2011-04-20 kl. 00:02.
Citera
2011-04-19, 23:56
Awaiting Email Confirmation
Fundamentalism är alltid farligt, oavsett religion. Det splittrar människor, medan kärlek och tolerans förenar. Så, det går ju inte att generellt uttala sig om muslimer beroende på om man är taliban och ute efter att enl. Jihadlagarna döda den "otrogne" (brett begrepp) eller om man är en andlig muslim som tror på en god Gud och vikten av godhet.

I andra länder har det ju ofta varit så att kristna minoriteter attackerats hårt, så där är relationerna ansträngda. Här i Sverige få vi nog arbeta på att upprätta goda relationer och skaffa muslimska vänner, för att skapa ett bra multinationellt samhälle.
Citera
2011-04-20, 00:02
Bannlyst
Det är meningen att man ska vara ödmjuk och visa respekt för alla människor enligt Islam. Jag är muslim och visar respekt till även icke-muslimer. Beter de sig illa mot mig så ignorerar jag dem helt enkelt. Enkelt.
Citera
2011-04-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Hur ska en muslim bete sig emot en icke-muslim?
Ska det vara med respekt och tolerans eller med hat?
Har detta något grund i islams lära?

Detta är vad syftet med tråden är, eftersom i förra tråden så kom detta upp ganska mycket där några påstod att koranen uppmuntrar muslimer att hata icke-muslimer, men nu med hjälp av islams lära (Ahadith/Koranen) klargör allting.

Det går inte att ge ett enkelt svar på eftersom Koranen och haditherna ger väldigt motstridiga uppgifter om hur man ska förhålla sig.

Te x säger Koranen

* "...and nearest among them in love to the believers will you find those who say, 'We are Christians,' because amongst these are men devoted to learning and men who have renounced the world, and they are not arrogant" (5:82).

* [2:62] Surely, those who believe, those who are Jewish, the Christians, and the converts; anyone who (1) believes in GOD, and (2) believes in the Last Day, and (3) leads a righteous life, will receive their recompense from their Lord. They have nothing to fear, nor will they grieve.

* [3:113] They are not all the same; among the followers of the scripture, there are those who are righteous. They recite GOD's revelations through the night, and they fall prostrate.

[3:114] They believe in GOD and the Last Day, they advocate righteousness and forbid evil, and they hasten to do righteous works. These are the righteous.

[3:115] Any good they do will not go unrewarded. GOD is fully aware of the righteous.

* [3:199] Surely, some followers of the previous scriptures do believe in GOD, and in what was revealed to you, and in what was revealed to them. They reverence GOD, and they never trade away GOD's revelations for a cheap price. These will receive their recompense from their Lord. GOD is the most efficient in reckoning.

* [5:65] If only the people of the scripture believe and lead a righteous life, we will then remit their sins, and admit them into gardens of bliss.

Citat:

Nej vi vill inte höra, du tjatar ta mig fan om det i varenda jävla inlägg. Det är ingen här som bryr sig om din brors ex flickvän. Gå in nån samtalsterapi om du har sån jäkla behov av att snacka om det!
Citera
2011-04-20, 00:10
Medlem
Nick Nitros avatar
Den här dokumentären beskriver ganska väl hur efterbliven kulten islam egentligen är.
Senast redigerad av Nick Nitro 2011-04-20 kl. 00:25.
Citera
2011-04-20, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Nej vi vill inte höra, du tjatar ta mig fan om det i varenda jävla inlägg. Det är ingen här som bryr sig om din brors ex flickvän. Gå in nån samtalsterapi om du har sån jäkla behov av att snacka om det!

Det "tolerante" Muslimen har talat!
Citera
2011-04-20, 00:17
Medlem
Citat:
Det "tolerante" Muslimen har talat!

Tog dig fem minuter att svara, du måste bo härinne.

Vem är den "tolerante Muslimen" by the way?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in