• 1
  • 2
2011-04-20, 22:29
Medlem
Goddagens!
Strängade om min gamla akustiska gura häromdagen. Den är riktigt gammal, och jag tror aldrig att någonting har blivit bytt på den (utom strängarna lite då och då, fast det är sällan med tanke på att jag knappt spelar på just den)...
Men efter jag bytte, så stämmer den om sig. Jag vet att den kan göra det med nya strängar, men har aldrig varit med om att den gör det så grovt! Och det har ju gått någon dag...
  • Kan jag ha gjort något fel?
  • Är det något som är gammalt och som bör bytas?

Kan ju även tillägga att det är nylonsträngar...
Senast redigerad av GAFA 2011-04-20 kl. 22:43.
Citera
2011-04-20, 22:33
Medlem
Blaxmixs avatar
Har du köpt andra strängar än du brukar göra kanske?
Citera
2011-04-20, 22:33
Medlem
skrudiss avatar
Fuktigt?
Citera
2011-04-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
Har du köpt andra strängar än du brukar göra kanske?

Nä, strängarna är det nog inte fel på. Det är ett par schyssta strängar av märket "D'Addario"...

Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Fuktigt?

Nä, inte direkt... Inte vad jag märker av i alla fall... Och det är en ganska jämn temperatur med.
Alla andra gitarrer klarar sig i alla fall...
Citera
2011-04-20, 22:37
Medlem
Drog och slet du i strängarna så dom "satte sig" när du bytte? Om inte: gör det nu.

Har du bytt till grövre strängar? Kanske kärvar dom nya grövre strängarna i översadeln?
Citera
2011-04-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaman
Drog och slet du i strängarna så dom "satte sig" när du bytte? Om inte: gör det nu.

Har du bytt till grövre strängar? Kanske kärvar dom nya grövre strängarna i översadeln?

Nej... jag drog i för sig inte i dem... kan testa det nu...
Men det känns som att de borde ha blivit "utdragna" vid det här laget...

Nä, det är samma tjocklek...
Citera
2011-04-20, 22:45
Medlem
Det är vanligt att nya strängar krånglar i början. Försök stretcha/tänja strängarna genom att tex trycka på en sträng på tredje bandet med vänster handen medan du drar i strängarna uppåt med höger hand. På så sett tänjer du ut strängarna fortare. Tänj dock inte för hårt för då kan strängen gå av.
Citera
2011-04-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAFA

Bra, försök ha så få strängvarv runt stolpen/rullen som möjligt också.
Citera
2011-04-20, 22:52
Medlem
nu har ja inte nån större erfarenhet av att stränga om nylonsträngade gitarrer, men dom gånger ja gjort de tyckte ja att de tog längre tid innan strängarna hade satt sig än på elguran.. så kanske bara ha lite tålamod me dom så du inte sliter sönder nån sträng i vild förtvivlan
Citera
2011-04-20, 22:56
Medlem
Stäm upp alla strängar ett halvt tonsteg och låt dem stå över natten... brukar funka bra
Citera
2011-04-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryBrown
Det är vanligt att nya strängar krånglar i början. Försök stretcha/tänja strängarna genom att tex trycka på en sträng på tredje bandet med vänster handen medan du drar i strängarna uppåt med höger hand. På så sett tänjer du ut strängarna fortare. Tänj dock inte för hårt för då kan strängen gå av.

Ok, tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av skaman
Bra, försök ha så få strängvarv runt stolpen/rullen som möjligt också.

Jo precis... det är ganska få varv ...

Citat:
Ursprungligen postat av Farbrorfinkel
nu har ja inte nån större erfarenhet av att stränga om nylonsträngade gitarrer, men dom gånger ja gjort de tyckte ja att de tog längre tid innan strängarna hade satt sig än på elguran.. så kanske bara ha lite tålamod me dom så du inte sliter sönder nån sträng i vild förtvivlan

Hahaha, aa ska väl avvakta och se ...
Citera
2011-04-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAFA

Dra skapligt hårt, det klarar strängarna, klarar dom inte det så är det dåliga strängar som lika gärna kan gå av och bytas mot kvalitetssträngar.

Många snabba hårda dragningar per sträng!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in