• 1
  • 2
2004-09-30, 12:30
Medlem
icys avatar
Hur räknar man ut skatten vid försäljning av bostadsrätt? Hur mycket är skatten, vad kan man dra av osv.?
Citera
2004-09-30, 12:50
Medlem
typhios avatar
Skatteverket vet

Det är inte så svårt. Bara hålla tungan rätt i mun.

Tror att det är 2/3 av vinsten som man betalar ca 30% skatt på.
Vinst=Försäljningspris-Inköpspris-Försäljningsomkostnader (ex. mäklararvode)

Vet inte hur det är med rot avdraget om det gäller idag....

Cheers
Citera
2004-09-30, 13:31
Medlem
Jepp, rätt svar.
Det finns en tråd som är ca 6-10 månader gammal där skatten på bostadsrättsförsäljning diskuteras. sök!
Citera
2004-09-30, 13:55
Bannlyst
Om jag inte har helt fel för mig, så får du dra av 'renoveringskostnader' eller pengar du matat in i lägenheten.

Så har du köpt den för 100.000, renoverat den för 100.000 och nu säljer du den för 300.000 så är det bara 300-200 = 100.000 du skattar på.

Har också för mig det inte är 30% utan mkt lägre.

Vidare har jag också för mig att investerar du pengarna i en ny lägenhet/hus så kommer de inte bli beskattade.

Så se till nu om du kan hitta några renoveringskvitton lite här och var
Citera
2004-09-30, 14:00
Medlem
Robert_Goatses avatar
Undrar om polska kvitton gäller
Citera
2004-09-30, 20:51
Medlem
Dr.Dings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Nicklas
Om jag inte har helt fel för mig, så får du dra av 'renoveringskostnader' eller pengar du matat in i lägenheten.

Så har du köpt den för 100.000, renoverat den för 100.000 och nu säljer du den för 300.000 så är det bara 300-200 = 100.000 du skattar på.

Vidare har jag också för mig att investerar du pengarna i en ny lägenhet/hus så kommer de inte bli beskattade.

Så se till nu om du kan hitta några renoveringskvitton lite här och var

Ja och i renoveringskostnader ingår väl även kvitto på alla verktyg och dylikt du behövt inhandla för detta ändamål?
Citera
2004-09-30, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Ding
Ja och i renoveringskostnader ingår väl även kvitto på alla verktyg och dylikt du behövt inhandla för detta ändamål?

Stämmer.

Det bäst är om du kan fixa kvitto från ett företag som har gjort det åt dig. Dvs, det har blivit fackmässigt utfört.

Det bäste är dom du skulla ha sådana kvitto från ett företag som har gått i konkurs nyligen
Då blir det svårt att följa upp det om de nu skulle göra det.

Men annars går det bra om du inhandlat klinkers och vertyg själv. Men sådana grejor behöver inte bli så dyrt. Det är mest arbetskostnaden som kostar och därför kan du ha hjälp av ett företag eller ett företag som kursat
Citera
2004-10-02, 05:55
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Anlitar du mäklare vid försäljningen så säg åt denne att han/hon skall skriva deklarationsförslag innan du skriver på något papper.
Citera
2004-10-02, 06:37
Medlem
Hagriddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
sök!

Sluta hacka på folk, sökfunktionen på FB är usel :mad: Om du verkligen vill hjälpa till så posta länken.
Citera
2004-10-02, 07:22
Medlem
typhios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Nicklas
Får väl beskriva vad som menas...
Citat:
Ursprungligen postat av typhio
Tror att det är 2/3 av vinsten som man betalar ca 30% skatt på.

... om du har en vinst efter alla avdrag på 100 så ska du skatta för 67 vilket blir 20.

Mer funderingar. Svaret kanske står i länken jag postade tidigare men jag har inte orkat läsa hela ännu
Läste ngt om att en del kostnader såsom omtapetsering och dylikt räknades som lägenhetsvård och därmed inte var avdragsgillt.
Kan ngn förtydliga vad som inte kan dras av? och vad är skillnaden av de avdragen man får göra idag av exempelvis badrumsrenovering och det sk ROT-avdraget?

Cheers
Citera
2004-10-09, 03:29
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhio
Får väl beskriva vad som menas...

... om du har en vinst efter alla avdrag på 100 så ska du skatta för 67 vilket blir 20.

Mer funderingar. Svaret kanske står i länken jag postade tidigare men jag har inte orkat läsa hela ännu
Läste ngt om att en del kostnader såsom omtapetsering och dylikt räknades som lägenhetsvård och därmed inte var avdragsgillt.
Kan ngn förtydliga vad som inte kan dras av? och vad är skillnaden av de avdragen man får göra idag av exempelvis badrumsrenovering och det sk ROT-avdraget?

Cheers

Sådant som inte är ny eller ombyggnad (sådant som höjer standarden) utan endast är underhåll av befintlig utrustning (ex. nya tapeter) kan endast dras av om det är gjort max 5 år före kontraktsdatum (tror jag det är) och om beloppet uppgått till minst 5000:-/år

Ex.

1994: Omtapetsering vard.rum: 7000:-
1995: Diskmaskin (som ej fanns tidigare): 5000:-
2000: Omtapetsering sovrum: 4000:-

Så kan man inte dra av för omtapetsering i vardagsrummet eftersom det är äldre än 5 år och man kan heller inte dra av för sovrummet eftersom det hamnar under 5000:- trots att det var mindre än 5 år sen..

Alltså kan man bara dra av 5000:- för diskmaskinen (som inte fanns tidigare och därför är en höjning av standarden) på deklarationen...

Finns en broschyr med en del exempel på http://www.skatteverket.se/broschyrer/321/

Se även blankett K6 på samma sida för hur man deklarerar försäljningen.

Glöm inte att kontrollera kontrolluppgiften från föreningen. Om ex. kapitaltillskott uppgått till en viss summa/medlem så kan man dra av även detta har jag för mig...
Citera
2009-09-12, 22:29
Bannlyst
En aning gammal tråd, men gäller ovanstående regler fortfarande?

Sen undrar jag, gäller det om jag te.x byter ut en kran på diskbänken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in