Citat:
Ursprungligen postat av typhio
Får väl beskriva vad som menas...
... om du har en vinst efter alla avdrag på 100 så ska du skatta för 67 vilket blir 20.
Mer funderingar. Svaret kanske står i länken jag postade tidigare men jag har inte orkat läsa hela ännu
Läste ngt om att en del kostnader såsom omtapetsering och dylikt räknades som lägenhetsvård och därmed inte var avdragsgillt.
Kan ngn förtydliga vad som inte kan dras av? och vad är skillnaden av de avdragen man får göra idag av exempelvis badrumsrenovering och det sk ROT-avdraget?
Cheers
Sådant som inte är ny eller ombyggnad (sådant som höjer standarden) utan endast är underhåll av befintlig utrustning (ex. nya tapeter) kan endast dras av om det är gjort max 5 år före kontraktsdatum (tror jag det är) och om beloppet uppgått till minst 5000:-/år
Ex.
1994: Omtapetsering vard.rum: 7000:-
1995: Diskmaskin (som ej fanns tidigare): 5000:-
2000: Omtapetsering sovrum: 4000:-
Så kan man inte dra av för omtapetsering i vardagsrummet eftersom det är äldre än 5 år och man kan heller inte dra av för sovrummet eftersom det hamnar under 5000:- trots att det var mindre än 5 år sen..
Alltså kan man bara dra av 5000:- för diskmaskinen (som inte fanns tidigare och därför är en höjning av standarden) på deklarationen...
Finns en broschyr med en del exempel på
http://www.skatteverket.se/broschyrer/321/
Se även blankett K6 på samma sida för hur man deklarerar försäljningen.
Glöm inte att kontrollera kontrolluppgiften från föreningen. Om ex. kapitaltillskott uppgått till en viss summa/medlem så kan man dra av även detta har jag för mig...