• 1
  • 2
2011-04-23, 15:34
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Men ge dig nu! Varför skall man slå inöppna dörrar i lagtexten. När blev en pojke könsstympad genom rituella handlingar?

Vi kanske kan enas om att vi har ett gott syfte med det vi skriver

Pojkar könsstympas troligen rätt ofta. Vi har ganska många som i sin religion eller av tradition gör det - judar, bland andra. Att lagen bara skyddar flickor är för mig vidrigt - och för att återknyta till tråden, så är retoriken att man ska skydda vissa men inte andra också rätt hemsk. Jag är förvånad och förundrad att du inte verkar se det som rätt konstigt.
Citera
2011-04-23, 15:43
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Pojkar könsstympas troligen rätt ofta. Vi har ganska många som i sin religion eller av tradition gör det - judar, bland andra. Att lagen bara skyddar flickor är för mig vidrigt - och för att återknyta till tråden, så är retoriken att man ska skydda vissa men inte andra också rätt hemsk. Jag är förvånad och förundrad att du inte verkar se det som rätt konstigt.

Omskärelse är så långt ifrån könsstympning man kan komma och jag utgår ifrån att det är det du syftar på?
Citera
2011-04-23, 15:53
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Omskärelse är så långt ifrån könsstympning man kan komma och jag utgår ifrån att det är det du syftar på?

Jag syftar på att skära bort känsliga bitar av könsorganet, ja. Könsstympning med andra ord. Att göra fullkomligt onödiga ingrepp på någon som inte kan säga emot, som dessutom kan ge stora men för resten av livet. Poängen är att vi gör skillnad på män och kvinnor i lagen, eller små flickebarn och små gossebarn i detta fall.

Sen när det påpekas så bortförklaras eller trivialiseras det, precis som du försöker göra nu.

We're all equal. Some of us are just more equal than others.
Citera
2011-04-23, 16:07
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Jag syftar på att skära bort känsliga bitar av könsorganet, ja. Könsstympning med andra ord. Att göra fullkomligt onödiga ingrepp på någon som inte kan säga emot, som dessutom kan ge stora men för resten av livet. Poängen är att vi gör skillnad på män och kvinnor i lagen, eller små flickebarn och små gossebarn i detta fall.

Men det är ingen som skär bort känsliga delar av könsorganet på pojkar. Tvärtom ökar omskärelse känsligheten hos pojkar...

Citat:
Sen när det påpekas så bortförklaras eller trivialiseras det, precis som du försöker göra nu.

Jag skiljer på övergrepp och ingrepp - det är inte att bortförklara...

Citat:
We're all equal. Some of us are just more equal than others.

But I´m the most equal when it suits me
Citera
2011-04-23, 16:20
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Men det är ingen som skär bort känsliga delar av könsorganet på pojkar. Tvärtom ökar omskärelse känsligheten hos pojkar...

Jag skiljer på övergrepp och ingrepp - det är inte att bortförklara...

But I´m the most equal when it suits me

Du far med osanning, http://research.cirp.org/index-e.html

Aha, så när man skär bort bara små bitar, så är det ett ingrepp? Den "milda" formen av kvinnlig omskärelse borde vara helt OK då? Det är ju ett ingrepp och inte ett övergrepp, eller?
Citera
2011-04-23, 16:41
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:

På bilden du länkar till ser man en omskuren man. Vad vill du säga med länken?

Citat:
Aha, så när man skär bort bara små bitar, så är det ett ingrepp? Den "milda" formen av kvinnlig omskärelse borde vara helt OK då? Det är ju ett ingrepp och inte ett övergrepp, eller?

Pratar vi om samma sak (Lag 2001:499) förbjuder omskärelse av små pojkar som inte kan bestämma själva...
Citera
2011-04-23, 17:01
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Jag misstänker att du syftar på den kvinnliga omskärelsen som man bara tar bort "förhuden" kring klitoris och blottlägger klitorishuvudet och klitorisskaftet?

För där är du och jag så eniga, som en präst säger amen i kyrkan efter gudstjänsten (obs liknelse), att skall man acceptera förhudsomskärelses på en man så skall det även vara tillåtet på kvinnan också. För dem som kan tänka nyktert fattar ju att allt annat är hyckleri.
Citera
2011-04-23, 17:07
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
På bilden du länkar till ser man en omskuren man. Vad vill du säga med länken?

Ja, det är en omskuren penis man ser på bilden. Det står också vilken funktion förhuden har, här är ett kort utdrag (min fetning):

Citat:
# The foreskin is the primary sensory tissue of the penis.
# The “ridged band,” a part of the foreskin, is built to trigger ejaculation.

Citat:
Pratar vi om samma sak (Lag 2001:499) förbjuder omskärelse av små pojkar som inte kan bestämma själva...

Nej, jag tänkte mer på 1982:316, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820316.htm
Det finns en form av kvinnlig omskärelse som är "mild", den kan jämföras med manlig omskärelse. Det är inte tillåtet att göra detta ingrepp på flickor, men det är helt OK att göra det på pojkar. Den lag du pratar om förbjuder inte omskärelse av pojkar, det står ju klart och tydligt "Omskärelse får utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare".

Önskar att båda dessa lagar togs bort och ersattes med en lag där kön är fullkomligt ovidkommande. Det räcker ju att säga att det är förbjudet att göra onödiga ingrepp på barn. Färdigt. Man behöver inte ens specificera att det gäller könsorganen ens, så får man bort eventuella tomtar som vill ta hål i öronen på sin ettåriga dotter på samma bräde.
Citera
2011-04-23, 17:24
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag misstänker att du syftar på den kvinnliga omskärelsen som man bara tar bort "förhuden" kring klitoris och blottlägger klitorishuvudet och klitorisskaftet?

För där är du och jag så eniga, som en präst säger amen i kyrkan efter gudstjänsten (obs liknelse), att skall man acceptera förhudsomskärelses på en man så skall det även vara tillåtet på kvinnan också. För dem som kan tänka nyktert fattar ju att allt annat är hyckleri.

Precis den omskärelsen jag menar, ja. Det är ett bra exempel på hycklandet som du säger. Det är tyvärr alldeles för ofta som det fokuseras på kön. Det leder mest till elände att göra det, speciellt när folk i "andra lägret" blir drabbade av samma sak och då får mindre eller ingen hjälp.
Citera
2011-04-23, 20:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, det är en omskuren penis man ser på bilden. Det står också vilken funktion förhuden har, här är ett kort utdrag (min fetning):

Nej, jag tänkte mer på 1982:316, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820316.htm
Det finns en form av kvinnlig omskärelse som är "mild", den kan jämföras med manlig omskärelse. Det är inte tillåtet att göra detta ingrepp på flickor, men det är helt OK att göra det på pojkar. Den lag du pratar om förbjuder inte omskärelse av pojkar, det står ju klart och tydligt "Omskärelse får utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare".

Önskar att båda dessa lagar togs bort och ersattes med en lag där kön är fullkomligt ovidkommande. Det räcker ju att säga att det är förbjudet att göra onödiga ingrepp på barn. Färdigt. Man behöver inte ens specificera att det gäller könsorganen ens, så får man bort eventuella tomtar som vill ta hål i öronen på sin ettåriga dotter på samma bräde.
Nej, man kan inte jämföra avlägsnandet av förhud på en mans penis med motsvarande ingrepp kring klitoris.

Att du ens kan komma på tanken visar hur outbildad du är när det gäller den faktiska skillnaden mellan könen.
Citera
2011-04-23, 21:01
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Då måste vi ju gå in och lagstifta emot religiösa seder. Inte mig emot men det som kommer att ske är att lekmän kommer att utföra detta och kanske det är ett ännu sämre val? Detta med omskärelse av pojkar är så djupt förankrat runt om i hela världen och att få det att upphöra är nog näst intill en omöjlighet.
Citera
2011-04-23, 21:25
Medlem
fjol05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man kan inte jämföra avlägsnandet av förhud på en mans penis med motsvarande ingrepp kring klitoris.

Är du för eller emot manlig omskärelse på barn av andra skäl än medicinska ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in