• 1
  • 2
2011-04-26, 18:50
Medlem
worjas avatar
Tänkte dra upp en webshop, har lite frågor kring detta och tänkte kolla med er experter vad ni tycker.

Jag har redan löst den biten där någon kommer skapa en schysst webshop, nu har jag lite frågor.

Vad för typ av firma lönar sig bäst för detta ändamål? Enskild Firma, HB, KB eller AB. Eftersom jag är själv så tänker jag direkt enskild firma, är det så att jag skaffar en kompanjon i framtiden så går det självklart att registrera om företaget. Finns det några nackdelar med att köra Enskild Firma för en webshop? Finns det några fördelar i att skaffa någon annan bolagsform för just detta ändamål?

Vad behöver jag mer? Behöver jag f-skattsedel? Hur går man till väga med alla paket som skall skickas, hur kan man erbjuda fri frakt runt om i svea rike?

Sorry om frågorna har ställts förut men det kommer säkert komma fler frågor från min sida vilket gjorde att det känndes mer rätt att starta en egen tråd om just detta istället för att kika runt i andra trådar.

Väldigt tacksam för svar.
Citera
2011-04-26, 19:51
Medlem
korqs avatar
Om du startar utan kapital är det enskild firma som gäller i regel, sedan är det som du säger bara att registrera om.
Citera
2011-04-26, 19:56
Medlem
worjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Om du startar utan kapital är det enskild firma som gäller i regel, sedan är det som du säger bara att registrera om.

Men det är knappast så att jag förlorar något på att ta enskild firma i början? Jag kan fortfarande köpa nödvändig utrustning på företaget som t.ex. dator, mobil, pärmar osv.
Citera
2011-04-26, 19:58
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worja
Men det är knappast så att jag förlorar något på att ta enskild firma i början? Jag kan fortfarande köpa nödvändig utrustning på företaget som t.ex. dator, mobil, pärmar osv.
Sålänge du bokför och håller koll på dina köp/inkomster är det väl lugnt, vissa saker får du dock inte dra av på, står på internet om detta.
Men nej du förlorar ingenting på att köra enskild firma.
Citera
2011-04-26, 20:25
Medlem
Du förlorar ju inte rakt upp-och-ner pengar direkt. Däremot förlorar du ju en del möjligheter.

En enskild firma är ingen juridisk person, utan är dig själv som fysisk person. Firman och din ekonomi går hand i hand och du ansvarar personligen för firmans åtaganden. Det är väl den största faktorn.
Citera
2011-04-26, 20:38
Medlem
worjas avatar
Funkar det att betala ut lön till någon som hjälper mig extra under en månad kanske? Det känns som att starta upp en webshop så är enskild firma det bästa alternativet.
Citera
2011-04-27, 00:01
Medlem
Citat:
Funkar det att betala ut lön till någon som hjälper mig extra under en månad kanske? Det känns som att starta upp en webshop så är enskild firma det bästa alternativet.

Det är inga problem med anställda i enskild firma.

Dock kan du inte själv, eller någon i ditt hushåll (eller är det bara sambo, make och barn som inte kan) vara anställd i firman.

Enskild firma är absolut ett bra alternativ för en liten verksamhet som man är osäker på.
Citera
2011-04-27, 11:49
Medlem
worjas avatar
tacksam för svaren. Vad för typ av betalsystem rekommenderas när det kommer till att ha en webshop? Är det paypal eller finns det något bättre alternativ?
Citera
2011-04-28, 11:15
Medlem
Citat:
tacksam för svaren. Vad för typ av betalsystem rekommenderas när det kommer till att ha en webshop? Är det paypal eller finns det något bättre alternativ?
Paypal fungerar, men det kan bli mycket problem med "chargebacks" och/eller disputes. Det säkraste är så klart om alla pengar går direkt till bankkontot, men det vet jag inte hur det fungerar.

Paypal är väldigt snälla mot köpare online, så du kommer antagligen vara på den "sämre" sidan och någon gör en dispute.

PS:
En dispute är när kunden nekar till köp av diverse anledningar (Inte mottagit varor, oauktoriserad betaling).
Citera
2011-04-28, 12:00
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Att kunna erbjuda kortbetalning är nog ett stort plus.

Och beroende på vilka summor du säljer för så kanske paypal kan vara ett ok alternativ, säljer du dyra saker så undvik Paypal.
Citera
2011-05-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korq

Det går inte att "registrera om". Du kan däremot flytta över tillgångar till ditt nya aktiebolag. Enskild firma är inget företag i den meningen, det är du som privatperson som är företaget.

Citat:

Det blir ingen skillnad mellan EF och AB för dig, förrutom att EF är enklare att hantera. EF är absolut att rekommendera om du startar upp litet.
Citera
2011-05-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Du förlorar ju inte rakt upp-och-ner pengar direkt. Däremot förlorar du ju en del möjligheter.

En enskild firma är ingen juridisk person, utan är dig själv som fysisk person. Firman och din ekonomi går hand i hand och du ansvarar personligen för firmans åtaganden. Det är väl den största faktorn.

Precis samma med AB för TS del. Det är mest en myt att man kan crasha AB lite hur som helst utan att få ta några konsekvenser. Visst slipper aktieägare i Ericsson av kroken ifall företaget skulle gå omkull, men det gör knappast ägaren till Kents Biltvätt AB.

Däremot kommer du få hålla på och betala ut lön till dig själv och massa annat onödigt pappersarbete ifall du går med AB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in