2011-04-28, 11:40
Medlem
Jag och min kollega får ibland några konsult jobb, med webdesign. Vi tar betalt per timme, per person. Är det bättre med projekt betalning? Har någon erfarenhet av att de tjänar mer på det än enskild timlön?
Samtidigt känner jag som att det vore bättre att starta eget. Att kunderna betalar direkt till firman och sen så tar vi ut lön efter det.
Är det någon idé att starta eget eller bör vi förbli "privatpersoner"?
Citera
2011-04-30, 08:58
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noyameki
Jag och min kollega får ibland några konsult jobb, med webdesign. Vi tar betalt per timme, per person. Är det bättre med projekt betalning? Har någon erfarenhet av att de tjänar mer på det än enskild timlön?
Samtidigt känner jag som att det vore bättre att starta eget. Att kunderna betalar direkt till firman och sen så tar vi ut lön efter det.
Är det någon idé att starta eget eller bör vi förbli "privatpersoner"?

Det är ju helt klart mer seriöst att ha ett företag samt att... eftersom ni säljer tjänster och inte har någon Fskattsedel så ska era kunder dra av kostnad för skatt samt betala in arbetsgivaravgifter. Så där har du en stark anledning till att ha företag istället.

Vad gäller timdebitering eller fast pris så kan det slå åt båda hållen. Du kan räkna tokigt och göra en dålig affär om du har fast pris. Men har du timpris kan istället kunden bli irriterad över att det "drog iväg" i priset och då förmodligen inte kommer att anlita er igen eller rekommendera er till andra.
Jag skulle nog ha valt en kombination av de båda. Man upprättar ett avtal utifrån kundens önskemål där det står specificerat vad som ingår i priset och gör upp om ett fast pris. I avtalet framgår då även timdebiteringen för extra tjänster. Exempelvis om kunden vill ha en websida på ett speciellt sätt. Under tiden eller när den är klar så ändrar sig kunden och vill ha något tillägg/ändring. Då timdebiteras det extra arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in