2011-04-28, 22:25
Medlem
bombaccis avatar
Strix: Om du skulle ta o plugga lite på högskolan så skulle du veta att man inte kan göra såna uttalanden. Det är inte säkert att det är de variablerna du påstår som har påverkat de andra variablarna, dvs att sverige, norge, danmark, fick demokrai lättare än t ex ryssland berodde inte på att vi hade en monarki ( ryssland hade ett tsar samhälle) så, du behöver ha betydligt bredae forskning för att kunna påstå att monarkin är bra för demokratiseringen.

Att vi fick demokrati lite "enklare" var genom arbetares och borgares framgångsrika kamp mot monarken.

Sedan var det ju tur att det inte var de vassaste monarkerna på slutet, annars hade det kanske blivit svårare.

Det är fler n jag som vill ha en ursäkt, monarkin har levt flott på andras bekostnad. Det är dags att bli vuxen o ta ansvar, även för monarkisterna.

En ursäkt vore en bra början.
Citera
2011-04-28, 22:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ja, som bekant så har ju Sossarna genom Göran Persson bett om ursäkt för det S gjorde under 30-50 talet
Det har HSB inte gjort alls. Och socialdemokraterna är rent allmänt mycket stolta över vad de åstadkom under den period du nämner. Vad Persson har bett om ursäkt för var specifikt tvångssteriliseringarna, och han gjorde det inte som partiordförande - tvångssteriliseringarna var politiskt fullkomligt okontroversiella under den tid då de utfördes, och ansågs vara ett nödvändigt inslag i den moderna välfärdsstaten både av högern och vänstern - utan som statsminister och representant för den svenska statsapparaten.

Citat:
och andra organisationer har bett om ursäkt för sina företrädare. Borde inte Carl XVI be om ursäkt åtminstone för Bernadottarnas ilgärningar mot svenska folket?

Tänker t ex på hur Oscar I ( om jag minns rätt) är ansvarig för många demokratikämpars aööt för tidiga död.
Om du tänker på skotten under marsoroligheterna 1848, riktade sig dessa mot plundring och huliganism, sedan oroligheterna hade urartat. Så länge det kunde sägas handla om politiska demonstrationer som syftade till en representationsreform agerade Oscar I ytterst försiktigt - bla a eftersom han i grunden själv sympatiserade med den typen av strävanden. Det är ytterst osäkert om någon enda av de 18 döda ens med skohorn kunde kallas för "demokratiförkämpe".

Citat:
Carl XVI farfar, umgicks med nazister och spelade tennis när folk låg för svältdöden, ja det finns många exempel på hur dessa girigburkar har burit sig mindre bra åt.
Carl XVI Gustafs farfar umgicks definitivt inte med nazister, utan var uttalad antinazist och anglofil, och spelade heller veterligen inte tennis, utan snarare canasta. Inte heller hans farfarsfar, som du möjligen hade i tankarna, var känd för att umgås med nazister, även om han hade en vänligare inställning till Tyskland som land än sin son. Det är vidare mycket oklart exakt vad ditt epitet "girigbukar" syftar på i sammanhanget, och det rådde för all del visst svält i landet under 1917/1918, men få dog av den, och jag är en smula fundersam över hur många av detta fåtal som skulle ha räddats från sitt öde om Gustaf V hade avhållit sig från att spela tennis under perioden i fråga.

Citat:
Så borde inte Carl XVI eller Victoria be svenska folket om ursäkt?
Isåfall tycker jag att du först bör be flashbackanvändarna om ursäkt för en så till den grad illa faktaresearchad trådstart.
Citera
2011-04-28, 22:31
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har HSB inte gjort alls. Och socialdemokraterna är rent allmänt mycket stolta över vad de åstadkom under den period du nämner. Vad Persson har bett om ursäkt för var specifikt tvångssteriliseringarna, och han gjorde det inte som partiordförande - tvångssteriliseringarna var politiskt fullkomligt okontroversiella under den tid då de utfördes, och ansågs vara ett nödvändigt inslag i den moderna välfärdsstaten både av högern och vänstern - utan som statsminister och representant för den svenska statsapparaten.

Om du tänker på skotten under marsoroligheterna 1848, riktade sig dessa mot plundring och huliganism, sedan oroligheterna hade urartat. Så länge det kunde sägas handla om politiska demonstrationer som syftade till en representationsreform agerade Oscar I ytterst försiktigt - bla a eftersom han i grunden själv sympatiserade med den typen av strävanden. Det är ytterst osäkert om någon enda av de 18 döda ens med skohorn kunde kallas för "demokratiförkämpe".

Carl XVI Gustafs farfar umgicks definitivt inte med nazister, utan var uttalad antinazist och anglofil, och spelade heller veterligen inte tennis, utan snarare canasta. Inte heller hans farfarsfar, som du möjligen hade i tankarna, var känd för att umgås med nazister, även om han hade en vänligare inställning till Tyskland som land än sin son. Det är vidare mycket oklart exakt vad ditt epitet "girigbukar" syftar på i sammanhanget, och det rådde för all del visst svält i landet under 1917/1918, men få dog av den, och jag är en smula fundersam över hur många av detta fåtal som skulle ha räddats från sitt öde om Gustaf V hade avhållit sig från att spela tennis under perioden i fråga.

Isåfall tycker jag att du först bör be flashbackanvändarna om ursäkt för en så till den grad illa faktaresearchad trådstart.

Tror du har läst lite för snabbt. Som jag trodde att du skulle förstå, så bad inte Göran P om ursäkt för allt man gjorde, utan för tvångssteiliseringarna och rasbiologin.

V Gurra umgicks med nazister och höll på nazi tyskland, han hade goda relationer till Herman Göring bl a. Silvias släkt har en nazisthistoria med.

Karl XV festade upp mycket pengar som skattebetalarna betalt med sitt blod, svett o tårar, medan kalle 15, festade upp mycket stålar. Detta borde man även be om ursäkt för.
Citera
2011-04-28, 22:49
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Att monarkin har betätt sig svinigt åt, det vet de flesta, så alltså borde kalle be om ursäkt.
Varför det? De politiska partierna gjorde det endast för att vinna folks förtroenden och valsedlar och inte för att de faktiskt ville be om ursäkt för det andra gjort. Tycker du att jag skall be om ursäkt för att svarta behandlats orättvist genom historien tills för några år sedan?
Citera
2011-04-28, 22:51
Medlem
bombaccis avatar
Varför det? De politiska partierna gjorde det endast för att vinna folks förtroenden och valsedlar och inte för att de faktiskt ville be om ursäkt för det andra gjort. Tycker du att jag skall be om ursäkt för att svarta behandlats orättvist genom historien tills för några år sedan?

Borde inte statschefen ha folkets förtroende då?

Vet inte vem du är, om du är en fd ledare från Sydafrika så kan jag tycka det.
Citera
2011-04-28, 22:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Strix: Om du skulle ta o plugga lite på högskolan så skulle du veta att man inte kan göra såna uttalanden. Det är inte säkert att det är de variablerna du påstår som har påverkat de andra variablarna, dvs att sverige, norge, danmark, fick demokrai lättare än t ex ryssland berodde inte på att vi hade en monarki ( ryssland hade ett tsar samhälle) så, du behöver ha betydligt bredae forskning för att kunna påstå att monarkin är bra för demokratiseringen.

Jag lovar att läsa en kurs vid tillfälle. Tills dess är det min bestämda uppfattning att det finns ett tydligt samband mellan en lyckad monarki och en lyckad demokratisering.

Citat:
Att vi fick demokrati lite "enklare" var genom arbetares och borgares framgångsrika kamp mot monarken.

Herre Gud! Du behöver nog läsa historia, kanske vi ses på högskolan?

Citat:
Sedan var det ju tur att det inte var de vassaste monarkerna på slutet, annars hade det kanske blivit svårare.

Vad då "på slutet"? Monarkin fanns före Sverige och så länge Sverige finns finns det monarki. De är oupplösligt sammanflätade.

Citat:
Det är fler n jag som vill ha en ursäkt, monarkin har levt flott på andras bekostnad. Det är dags att bli vuxen o ta ansvar, även för monarkisterna.

En fråga om skuld är inte en fråga om majoritetsbeslut. Har Du läst på högskola borde Du veta att ett påstående inte blir rätt bara för att många instämmer i det - det kan mycket väl bara vara många som har fel samtidigt. Som Du och Dina gelikar.
Citera
2011-04-28, 23:00
Medlem
bombaccis avatar

Jag lovar att läsa en kurs vid tillfälle. Tills dess är det min bestämda uppfattning att det finns ett tydligt samband mellan en lyckad monarki och en lyckad demokratisering.

Citat:

Herre Gud! Du behöver nog läsa historia, kanske vi ses på högskolan?

Citat:

Vad då "på slutet"? Monarkin fanns före Sverige och så länge Sverige finns finns det monarki. De är oupplösligt sammanflätade.

Citat:

En fråga om skuld är inte en fråga om majoritetsbeslut. Har Du läst på högskola borde Du veta att ett påstående inte blir rätt bara för att många instämmer i det - det kan mycket väl bara vara många som har fel samtidigt. Som Du och Dina gelikar

1. Din bestämda uppfattning är inte relevant här. Därför kan vi förkasta den.

2, Oscar II gjorde allt han kunde för att motarbeta moderniseringen men där var politikerna mer framgångsrika. Motsäger du dig även detta?

3 "På slutet" menas med, innan monarkerna tappade makten helt ( de har symbolisk makt idag).

4. Roligt. Tidigare så påpekade du att folket var för monarkin, nu när pendeln har svängt, så är det inte längre relevant. Men trots ditt falska argument så har du lite rätt, här, monarkins vara eller icke vara är inte trådens ämne.

Carl XVI har ju gjort sig själv skyldig till en del övegrepp så som sitt tal om att inga brända sparvar kommer inflygandes. Detta kan han även ta o be om ursäkt för.

Det finns mycket monarkin har att skämmas för.
Citera
2011-04-28, 23:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tror du har läst lite för snabbt. Som jag trodde att du skulle förstå, så bad inte Göran P om ursäkt för allt man gjorde, utan för tvångssteiliseringarna och rasbiologin.

V Gurra umgicks med nazister
Det gjorde han generellt inte.

Citat:
och höll på nazi tyskland,
Han höll på Tyskland, men knappast på Nazityskland, utan snarast på det wilhelminska kejsardömet.

Citat:
han hade goda relationer till Herman Göring bl a
Göring var ingift i den svenska aristokratin, därav V-Gurras relationer med honom. V-Gurras syn på Hitler var däremot påtagligt negativ.

Citat:
Silvias släkt har en nazisthistoria med.
Ja, och? Kan du själv vara alldeles säker på att inte din egen morfarsfar höll på Hitler under kriget?

Citat:
Karl XV festade upp mycket pengar som skattebetalarna betalt med sitt blod, svett o tårar, medan kalle 15, festade upp mycket stålar. Detta borde man även be om ursäkt för.
Vad sjutton syftar du på mer speciellt här? Karl XV:s överdåd rörde i första hand fruntimmer, och var föga kostsamt för statskassan.
Citera
2011-04-28, 23:32
Medlem
Kyros-IIs avatar
Citat:
Ja, som bekant så har ju Sossarna genom Göran Persson bett om ursäkt för det S gjorde under 30-50 talet och andra organisationer har bett om ursäkt för sina företrädare. Borde inte Carl XVI be om ursäkt åtminstone för Bernadottarnas ilgärningar mot svenska folket?

Tänker t ex på hur Oscar I ( om jag minns rätt) är ansvarig för många demokratikämpars aööt för tidiga död. Carl XVI farfar, umgicks med nazister och spelade tennis när folk låg för svältdöden, ja det finns många exempel på hur dessa girigburkar har burit sig mindre bra åt.

Så borde inte Carl XVI eller Victoria be svenska folket om ursäkt?

Nej, det är inte Tjabos fel att han är kung. Däremot borde sossarna be om ursäkt för att de inte högg huvudet av hans hitlerdyrkande far och farfar och avskaffade det monarkistiska vanvettet.
Citera
2011-04-28, 23:33
Medlem
bombaccis avatar
Du vet att jag har rätt men vill mest käfta emot lite?

Att Gurra umgicks med Göring för att han var infödd aristokraft är ju skit samma, om en folkpartist håller på med massmord, så skulle jag inte umgås med honom heller.

En av mina italienska släktingar krigade mot Mussolinji som gerillatrupp, min morfar låg i svenska flottan.
Citera
2011-04-28, 23:38
Bannlyst
Citat:
För att alla andra har gjort det. Varför ska monarkin slippa undan men inte de politiska partierna?

Leif: Oscar I levde inte under andra världskriget.

Nu är det väl dessa politiska partier som driver det hela så då är det väl naturligt att de ber om ursäkt, så vitt jag vet så driver Hans Majestät inte en sådan agenda?
Ungefär som Aftonbladet borde kvotera in flera invandrare på sin blaska eftersom man driver en inkvotering av invandrare agenda.
Citera
2011-04-28, 23:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
V Gurra umgicks med nazister och höll på nazi tyskland, han hade goda relationer till Herman Göring bl a. Silvias släkt har en nazisthistoria med.

Du är uppåt väggarna! Vad har Du för belägg för att Gustav V "höll på " Nazityskland? Och vad har Silvias släkt med saken att göra? De är inga Bernadotter.

Citat:

Nej, Karl XV "festade" möjligen upp pengar som staten var skyldig honom efter att Karl XIII och Karl XIV Johan ekonomiskt räddat Sverige efter Finska kriget och Napoleonkriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in