2011-04-28, 23:47
Medlem
bombaccis avatar
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/...330BCC1.mobila

Han ser ut att ha det trevligt med...

http://www.expressen.se/nyheter/1.32...-till-nazister

Här ger han pengar till nazisterna, for shame, for shame.

Silvias släkt nazistsympatier är mycket relevanta då Carl XVI ändå gifte sig med henne.
Citera
2011-04-28, 23:56
Medlem
Ricardo.Klements avatar
Ja, kungen ska självklart be om ursäkt för att farfars far tillät sådana vedervärdiga saker som införandet av kvinnlig rösträtt, avskaffandet av dödsstraffet samt nedläggning av det högst ansedda rasbiologiska institutet i Uppsala.
Citera
2011-04-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci

Att Gurra umgicks med Göring för att han var infödd aristokraft är ju skit samma, om en folkpartist håller på med massmord, så skulle jag inte umgås med honom heller.

För det första, "umgicks" är väl att ta i, de träffades mig veterligen inte mer än högst ett par gånger, och detta var i ganska officiella sammanhang, jag tänker främst på Gustav V statsbesök i Tyskland i februari 1939. Om han höll på Tyskland, so what? Sverige är ett av världens mest tyskvänliga länder, vi har otroligt mycket gemensamt med Tyskland kulturellt, att det sedan gick som det gick är lätt att säga i efterhand. Samma sak angående massmord, du tror på helt allvar att man i världen kände till förintelsen med struntade i den tills efter kriget? Först vid krigsslutet började världen få bevis för vad som försiggick.
Citera
2011-04-29, 00:12
Medlem
bombaccis avatar
Ja, kungen ska självklart be om ursäkt för att farfars far tillät sådana vedervärdiga saker som införandet av kvinnlig rösträtt, avskaffandet av dödsstraffet samt nedläggning av det högst ansedda rasbiologiska institutet i Uppsala

Du tror således att det var monarkin som var de progressiva som kämpade för detta o inte arbetare o liberaler?

Man borde ha mer svensk historia på gymnasiet.
Citera
2011-04-29, 00:16
Medlem
bombaccis avatar
För det första, "umgicks" är väl att ta i, de träffades mig veterligen inte mer än högst ett par gånger, och detta var i ganska officiella sammanhang, jag tänker främst på Gustav V statsbesök i Tyskland i februari 1939. Om han höll på Tyskland, so what? Sverige är ett av världens mest tyskvänliga länder, vi har otroligt mycket gemensamt med Tyskland kulturellt, att det sedan gick som det gick är lätt att säga i efterhand. Samma sak angående massmord, du tror på helt allvar att man i världen kände till förintelsen med struntade i den tills efter kriget? Först vid krigsslutet började världen få bevis för vad som försiggick.

Ja man kände till koncentrationslägren ganska bra redan vid kriget.

Ja Monarkerna umgicks flitigt med massmördarna.
Citera
2011-04-29, 00:16
Medlem
Ricardo.Klements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugaid

Ja, det var knappast så att Göring nämnde för kungen att:

-Vi tyskar tänker genomföra ett litet massmord på judar.
-Men va trevligt Herman ska vi spela ett set till?
Citera
2011-04-29, 00:22
Medlem
Citat:

Ja man kände till koncentrationslägren ganska bra redan vid kriget.

Ja Monarkerna umgicks flitigt med massmördarna.

Man kände till Nürnberglagarna givetvis, men mycket mer än så kan du inte beskylla monarken för att veta vid det här statsbesöket. Det var ju knappast så att Göring och Gustav V umgicks under kriget. Du länkade för övrigt till när Prins Gustaf Adolf "ger pengar till nazisterna". Ja jävlar, han gav pengar till Vinterhjälpen, en frivillighetsorganisation med syfte att bistå Tysklands fattiga. Du menar att Prins Gustaf Adolf, på officiellt besök, skulle rest sig upp och säga "Vinterhjälpen? Nädu, jag vet nog fan vad ni har i kikaren, så av mig får ni inte ett korvöre", dra av insamlarens svazstika armband och lämna rummet i vrede?
Citera
2011-04-29, 00:23
Medlem
Ricardo.Klements avatar
Citat:
Ja, kungen ska självklart be om ursäkt för att farfars far tillät sådana vedervärdiga saker som införandet av kvinnlig rösträtt, avskaffandet av dödsstraffet samt nedläggning av det högst ansedda rasbiologiska institutet i Uppsala

Du tror således att det var monarkin som var de progressiva som kämpade för detta o inte arbetare o liberaler?

Man borde ha mer svensk historia på gymnasiet.

Ursäkta, men va fan .
Citera
2011-04-29, 00:28
Medlem
bombaccis avatar
Man kände till Nürnberglagarna givetvis, men mycket mer än så kan du inte beskylla monarken för att veta vid det här statsbesöket. Det var ju knappast så att Göring och Gustav V umgicks under kriget. Du länkade för övrigt till när Prins Gustaf Adolf "ger pengar till nazisterna". Ja jävlar, han gav pengar till Vinterhjälpen, en frivillighetsorganisation med syfte att bistå Tysklands fattiga. Du menar att Prins Gustaf Adolf, på officiellt besök, skulle rest sig upp och säga "Vinterhjälpen? Nädu, jag vet nog fan vad ni har i kikaren, så av mig får ni inte ett korvöre", dra av insamlarens svazstika armband och lämna rummet i vrede?

Man kände till koncentrationslägren, de allierade funderade på om de skulle bomba dessa med. Fascisterna hade lite större chans att få en seperat fred med de allierade just pga att de försökte undvika judeförföljelserna.

Varför snöar ni er in på just andra världskriget? Monarkerna har ju gjort så mycket ont i historien. Lite lustigt att ni försvarar en skält som helt struntar i er. Klassförädare?
Citera
2011-04-29, 00:31
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
För att alla andra har gjort det. Varför ska monarkin slippa undan men inte de politiska partierna?

Leif: Oscar I levde inte under andra världskriget.

Bara för att andra gjort det betyder det inte att de har rätt, "arvskuld" är bara relevant om man har tagit upp det själv och fortsätter med exakt samma agenda, dvs inte ett nytt "kapitel" utan man fortsätter på det gammla.
Citera
2011-04-29, 00:33
Medlem
Citat:

Man kände till koncentrationslägren, de allierade funderade på om de skulle bomba dessa med. Fascisterna hade lite större chans att få en seperat fred med de allierade just pga att de försökte undvika judeförföljelserna.

Varför snöar ni er in på just andra världskriget? Monarkerna har ju gjort så mycket ont i historien. Lite lustigt att ni försvarar en skält som helt struntar i er. Klassförädare?

Snöar in? Det var ju du som drog upp exemplen och länkade till två skämtartiklar, passar det inte så länka då inte. Man kände till att det fanns koncentrationsläger, men absolut inte till den grad som det visade sig. Flera länder hade koncentrationsläger under den här tiden, USA inkluderat. Du måste komma ihåg att dagens begrepp av koncentrationsläger skiljer sig starkt från dåtidens.

Mycket ont? Demokrati har inte varit direkt oskyldig heller, väldigt få människor är perfekta vid sin tid vid makten, monarkin inkluderad. Men jag ser ärligt talat inte varför Kungen ska be om ursäkt för dessa ganska tama anklagelser. De agerade under sin tid och vad du gör är att titta med historiens fakta och efterklokhetens glasögon.
Citera
2011-04-29, 00:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

1. Din bestämda uppfattning är inte relevant här. Därför kan vi förkasta den.

Min bestämda uppfattning är mer relevant än Din - eftersom min är underbyggd.

Citat:
2, Oscar II gjorde allt han kunde för att motarbeta moderniseringen men där var politikerna mer framgångsrika. Motsäger du dig även detta?

Ja, Du har fel. Oscar II ville bevara vissa institutionella aspekter, modernisera andra.

Citat:
3 "På slutet" menas med, innan monarkerna tappade makten helt ( de har symbolisk makt idag).

"Symbolisk uppgift" är inte samma sak som "symbolisk makt". Monarkins roll förändrar sig från tid till annan. Just nu är det så här.

Citat:
4. Roligt. Tidigare så påpekade du att folket var för monarkin, nu när pendeln har svängt, så är det inte längre relevant. Men trots ditt falska argument så har du lite rätt, här, monarkins vara eller icke vara är inte trådens ämne.

Det var fråga om Ditt dravel om "monarkins skuld" - inte dess existens. Du kan tydligen inte skilja på argument och beslut. Det senare sker i en demokrati genom majoritetsbeslut, det förra inte.

Citat:
Carl XVI har ju gjort sig själv skyldig till en del övegrepp så som sitt tal om att inga brända sparvar kommer inflygandes. Detta kan han även ta o be om ursäkt för.

På vilket enda sätt är det ett "övergrepp"? Du har ju inga begrepp om ords valörer eller vad som händer om man trivialiserar uttryck. Vilken högskola läser Du vid? Södertörn?

Citat:
Det finns mycket monarkin har att skämmas för.

Det beror på värderingar och hur känslig man är. Jag har också mycket att skämmas för, och Du ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in