Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
1. Din bestämda uppfattning är inte relevant här. Därför kan vi förkasta den.
Min bestämda uppfattning är mer relevant än Din - eftersom min är underbyggd.
Citat:
2, Oscar II gjorde allt han kunde för att motarbeta moderniseringen men där var politikerna mer framgångsrika. Motsäger du dig även detta?
Ja, Du har fel. Oscar II ville bevara vissa institutionella aspekter, modernisera andra.
Citat:
3 "På slutet" menas med, innan monarkerna tappade makten helt ( de har symbolisk makt idag).
"Symbolisk uppgift" är inte samma sak som "symbolisk makt". Monarkins roll förändrar sig från tid till annan. Just nu är det så här.
Citat:
4. Roligt. Tidigare så påpekade du att folket var för monarkin, nu när pendeln har svängt, så är det inte längre relevant. Men trots ditt falska argument så har du lite rätt, här, monarkins vara eller icke vara är inte trådens ämne.
Det var fråga om Ditt dravel om "monarkins skuld" - inte dess existens. Du kan tydligen inte skilja på argument och beslut. Det senare sker i en demokrati genom majoritetsbeslut, det förra inte.
Citat:
Carl XVI har ju gjort sig själv skyldig till en del övegrepp så som sitt tal om att inga brända sparvar kommer inflygandes. Detta kan han även ta o be om ursäkt för.
På vilket enda sätt är det ett "övergrepp"? Du har ju inga begrepp om ords valörer eller vad som händer om man trivialiserar uttryck. Vilken högskola läser Du vid? Södertörn?
Citat:
Det finns mycket monarkin har att skämmas för.
Det beror på värderingar och hur känslig man är. Jag har också mycket att skämmas för, och Du ännu mer.