2011-04-29, 00:39
Medlem
bombaccis avatar
Snöar in? Det var ju du som drog upp exemplen och länkade till två skämtartiklar, passar det inte så länka då inte. Man kände till att det fanns koncentrationsläger, men absolut inte till den grad som det visade sig. Flera länder hade koncentrationsläger under den här tiden, USA inkluderat. Du måste komma ihåg att dagens begrepp av koncentrationsläger skiljer sig starkt från dåtidens.

Mycket ont? Demokrati har inte varit direkt oskyldig heller, väldigt få människor är perfekta vid sin tid vid makten, monarkin inkluderad. Men jag ser ärligt talat inte varför Kungen ska be om ursäkt för dessa ganska tama anklagelser. De agerade under sin tid och vad du gör är att titta med historiens fakta och efterklokhetens glasögon.

Jag tog även upp:

Oscar I Mord av demonstranter
Oscar II motarbetade av demokratiska reformer
Karl XV Enorma festande
Carl XVI hån mot de arbetslösa

Det finns så mycket, mycket mer.

Socialdemokraterna bad om ursäkt, påven har bett om ursäkt, så varför inte monarkern?

Tama anklagelser att arbeta för diktatur? oki...
Citera
2011-04-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag tog även upp:

Oscar I Mord av demonstranter
Oscar II motarbetade av demokratiska reformer
Karl XV Enorma festande
Carl XVI hån mot de arbetslösa

Det finns så mycket, mycket mer.

Socialdemokraterna bad om ursäkt, påven har bett om ursäkt, så varför inte monarkern?

Tama anklagelser att arbeta för diktatur? oki...

Så du tillåter inte att folk svarar på enskilda punkter du tar upp? Låter lite som en försvarsmekanism när man inser att man simmar i grunda vatten.

"Mord" av demonstranter är ett sätt att se på det, jag håller inte med.

Jag håller heller ej med om motarbetandet, visst, han kanske inte alltid var jättepositiv till förändring i den riktningen, men demokrati var nytt på den här tiden, så det är väl föga överaskande.

"Enorma festande"? Eh, likt föregående talare så är väl det knappast något att be om ursäkt för, särskilt då det inte finns några vidare siffror på att det kostade staten nåt ofantligt belopp. Det var som sagt mest med kvinnor han var "vild", och det är ju inte särskilt dyrt om man har lite charm och är adlig.

På vilket sätt har Kungen "hånat" de arbetslösa?

Dina anklagelser och argument är fullkomligt skrattretande, jag vet inte om jag ska ta dig för ett troll eller inte.
Citera
2011-04-29, 01:11
Medlem
LarsFoxs avatar
Varför svarar ni på bombaccis provokationer? Mata inte trollen!

Jag vet att killen är helt jävla slut i huvet men så körd kan man bara vara om man är 1) nerknarkad dygnet runt 2) troll, eller 3) somalier.

Jag yrkar för ban.
Citera
2011-04-29, 01:18
Medlem
bombaccis avatar
Så du tillåter inte att folk svarar på enskilda punkter du tar upp? Låter lite som en försvarsmekanism när man inser att man simmar i grunda vatten.

"Mord" av demonstranter är ett sätt att se på det, jag håller inte med.

Jag håller heller ej med om motarbetandet, visst, han kanske inte alltid var jättepositiv till förändring i den riktningen, men demokrati var nytt på den här tiden, så det är väl föga överaskande.

"Enorma festande"? Eh, likt föregående talare så är väl det knappast något att be om ursäkt för, särskilt då det inte finns några vidare siffror på att det kostade staten nåt ofantligt belopp. Det var som sagt mest med kvinnor han var "vild", och det är ju inte särskilt dyrt om man har lite charm och är adlig.

På vilket sätt har Kungen "hånat" de arbetslösa?

Dina anklagelser och argument är fullkomligt skrattretande, jag vet inte om jag ska ta dig för ett troll eller inte

Jo då, och det har jag besvarat ett antal gånger, men blir lite lustigt när man riktar in sig på 12 år av en över 200 årig historia.

Att du inte håller med förändrar dock inte faktum. Oscar mördade demonstranter.

Med din argumentation kan man försvara allt, "det var så på den tiden" lite som vänstermupparna som säger att det är "arabernas kultur". Det ursäktar inget. Liberaler o arbetare arbetade modigt för att få ett friare samhälle, där stod monarken ivägen.

ok o du tror han bjöd sina hundratalskvinnor på bröd o vatten? Aldrig hört talas om en bal på slottet?

Carl XVI höll ett berömt tal, där han sa att det inte kommer några stekta sparvar inflygandes, vet inte om du precis fyllt 18 eller inte men testa att googla det vet jag.
Citera
2011-04-29, 01:24
Medlem
bombaccis avatar
Varför svarar ni på bombaccis provokationer? Mata inte trollen!

Jag vet att killen är helt jävla slut i huvet men så körd kan man bara vara om man är 1) nerknarkad dygnet runt 2) troll, eller 3) somalier.

Jag yrkar för ban.

o jag yrkar för att du slutar läsa trådar som du inte tänker bidra något till.

Förövrigt är du väldigt OT.
Citera
2011-04-29, 01:30
Medlem
Citat:

Jo då, och det har jag besvarat ett antal gånger, men blir lite lustigt när man riktar in sig på 12 år av en över 200 årig historia.

Att du inte håller med förändrar dock inte faktum. Oscar mördade demonstranter.

Med din argumentation kan man försvara allt, "det var så på den tiden" lite som vänstermupparna som säger att det är "arabernas kultur". Det ursäktar inget. Liberaler o arbetare arbetade modigt för att få ett friare samhälle, där stod monarken ivägen.

ok o du tror han bjöd sina hundratalskvinnor på bröd o vatten? Aldrig hört talas om en bal på slottet?

Carl XVI höll ett berömt tal, där han sa att det inte kommer några stekta sparvar inflygandes, vet inte om du precis fyllt 18 eller inte men testa att googla det vet jag.

Faktum enligt dig. Med samma retorik kan man få allt att bli sant, "Folke Bernadotte mördade judar" för att han inte förhandlade sig till att rädda fler med vita bussarna. Allt angående historia handlar om synvinkel, något som du inte verkar lärt dig då du verkar oförmögen att försöka se något från en annan synvinkel.

En bal på slottet hör till en monarki, och jag ber dig visa siffror på Kungens "enorma" festande. Ska bli intressant.

Det är återigen DIN syn, jag ser det knappast som ett hån, han nämner sin syn på saken, och du tolkar den på ditt sätt. Ja jävlar, vad oförskämt.
Citera
2011-04-29, 01:32
Medlem
bombaccis avatar
Faktum enligt dig. Med samma retorik kan man få allt att bli sant, "Folke Bernadotte mördade judar" för att han inte förhandlade sig till att rädda fler med vita bussarna. Allt angående historia handlar om synvinkel, något som du inte verkar lärt dig då du verkar oförmögen att försöka se något från en annan synvinkel.

En bal på slottet hör till en monarki, och jag ber dig visa siffror på Kungens "enorma" festande. Ska bli intressant.

Det är återigen DIN syn, jag ser det knappast som ett hån, han nämner sin syn på saken, och du tolkar den på ditt sätt. Ja jävlar, vad oförskämt.

Driver du eller?

Nej Folke Bernadotte mördade inte judar, däremot gav Oscar i order om skjutandet.

Nej, det blev stor uppståndelse bland de som hade det svårt att den nuvarande monarken gick till anklagelse mot dem. Google är din vän.
Citera
2011-04-29, 01:41
Medlem
Fittfittas avatar
De som ska be om ursäkt är journalister, politiker och annat politiskt korrekt folk som dagligen för det (icke indoktrinerade) svenska folket bakom ljuset med sin kulturmarxistiska agenda. Att börja tjata om att kungen och monarkin ska be om ursäkt visar tydligt att man, antagligen till stor del p.g.a okunskap, saknar förmåga att se de verkliga problemen alternativt försöker lägga fokus på ovidkommande saker för att dölja väsentligheter. Allt för att skydda sin falska tro/ideologi.
Citera
2011-04-29, 01:47
Medlem
Citat:

Driver du eller?

Nej Folke Bernadotte mördade inte judar, däremot gav Oscar i order om skjutandet.

Nej, det blev stor uppståndelse bland de som hade det svårt att den nuvarande monarken gick till anklagelse mot dem. Google är din vän.

Jo, för det var ju verkligen min ärliga åsikt och inte alls ett hån mot din värdelösa retorik. I övrigt är himlen lila.

Det är otroligt roligt att din största källa verkar vara Herman Lindqvist, som ju knappast är en respekterad historiker, utan snarare än bra rubriksättare åt kvällstidningarna. Det finns inget som slår dig att de kommunistiska demonstranterna hade militanta uppsåt? Det var ju knappast en fredlig demonstration, utan kravaller.

"De som har det svårt" övertolkar allt och alla i varje mening, så det ger jag knappast dig för. Kungen sa "Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa." Det är inte något hån enligt mig, enligt mig uppmanar han folk att göra bättre ifrån sig i en krisartad tid, om folk tar illa upp kan väl Kungen knappast hjälpa det.

Kul att du inte svarade om Karl XV. Herman Lindqvist/Aftonbladet/Expressen kanske inte skrivit om det ännu?
Citera
2011-04-29, 01:58
Medlem
Hugh.Hefners avatar
När det gäller oegentligheter i det kungliga släktledet så ska ju Oscar II ha legat runt en hel del, och det var ofta inte särskilt frivilligt för kvinnornas del.
Citera
2011-04-29, 02:01
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugaid
Jo, för det var ju verkligen min ärliga åsikt och inte alls ett hån mot din värdelösa retorik. I övrigt är himlen lila.

Det är otroligt roligt att din största källa verkar vara Herman Lindqvist, som ju knappast är en respekterad historiker, utan snarare än bra rubriksättare åt kvällstidningarna. Det finns inget som slår dig att de kommunistiska demonstranterna hade militanta uppsåt? Det var ju knappast en fredlig demonstration, utan kravaller.

"De som har det svårt" övertolkar allt och alla i varje mening, så det ger jag knappast dig för. Kungen sa "Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa." Det är inte något hån enligt mig, enligt mig uppmanar han folk att göra bättre ifrån sig i en krisartad tid, om folk tar illa upp kan väl Kungen knappast hjälpa det.

Kul att du inte svarade om Karl XV. Herman Lindqvist/Aftonbladet/Expressen kanske inte skrivit om det ännu?

Herman Lindqvist är stor monarkist, jag är republikan, så lite befängt av dig att utgå från att jag använder samma källor som dig själv.

"Kommunistiska demonstranterna" var i själva verket, arbetare, liberaler och mer vänsterinriktade personer. Men vad spelar det för roll, är inte kommunister människor också?

Ja och en del reagerade på att just monarken sa det själv, han som är född med guldsked i mun. Men det där är väl ltie för svårt att inse om man är monarkist.

Vad var det jag inte svarade om angående karl XV?
Citera
2011-04-29, 04:06
Medlem
Antifogs avatar
Den största orsaken till att kungahuset inte skall be om ursäkt är exakt samma orsak du tog upp.

Du påstår att eftersom alla politiska partier har tagit avstånd från de lite ljusskyggare delarna av sin historia och därför borde kungahuset göra samma. Det är just det som gör att kungahuset inte skall be om ursäkt. Kungahuset är inget politiskt parti. De har ingen förd politisk-linje eller ideologi som går att dra några raka linjer från nu tillbaka till tiden de skulle behöva be om ursäkt för.

En annan viktig anledning är att hans majestät konungen är smord av gud och bara kan hållas till svars av honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in