Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Jag har bokat tid hos doktorn för håravfall...
Jag har alltid haft högt hårfäste och sådär.. Men har ingen i släkten som lider av extremt håravfall.
Men när jag tittar på kudden så ligger där alltid massa hårstrån där varenda morgon.. Jag har upplevt att det varit såhär i ca 3-4år nu
Jag har börjat borsta håret o det känns som att håret mår bättre men ändå tappar jag endel..
Är det någon som har några tips, eller erfarenhet av läkemedel typ, Rogaine??.. Beror lite på vad doktorn säger men jag tänkte pröva det...
Nån som testat det och som det funkar för??
Jag har testat det mesta mot håravfall och jag får nog tyvärr säga att det inte finns något som hjälper. Under min jakt på att få behålla frisyren har jag även gjort hårtransplantationen men det var det dummaste jag kunde komma på. Ingreppet är dyrt, du får mycket fula ärr, du förstör ofta "talgkörtel-systemet", inte ovanligt med permanent känselbortfall, håret får bara i enstaka fall bra volym utan att se konstgjort ut.
Det finns ett läkemedel som heter Finasterid som används mot förstorad prostata och kan ha positiv effekt på håravfallet. Du bör använda läkemedlet tidigt i processen för att
bromsa avfallet. Då det påverkar könshormonet kan det i sin tur påverka potens samt att det finns fall som konstaterat ökad bröstvävnad. Vid ökad bröstvävnad kan inte bröstcancer uteslutas plus att du isf får bitchtits. Vill du ändå testa finasterid går det under två olika namn Proscar och propecia, där proscar är mot prostataförstoring och propecia mot håravfall. Skillnaden är priset och mängden läkemedel. Försök få proscar utskrivet och dela själv upp tabletterna det blir en mycket stor prisskillnad.
Jag skulle också rekommendera att använda ett milt schampo utan sulfater, propyleneglykol, parabener (kan rubba växtcykeln) och mineraler i form av silicon. Undvik silikon om du tänker använda rogain då silikonhinna motverkar att medlet tränger ner. Mitt tips på schampoo är
http://www.hairmax.se/cgi-bin/ibutik...ikel&artnr=CCS (bortse ifrån butiken)
Det är viktigt att blodcirkulationen är så bra som möjligt så försök skaffa någon form av plastborste att massera hårbotten med vid schamponering och även framför tv:n. Testa även kosttillskott av typen
http://www.lifebutiken.se/life/produ...l1/panto-3.ecp för att ge hårbotten optimal möjlighet.
Slutligen skulle jag inte rekommendera rogain, det är kladdigt, luktar jättestarkt, vissta fungerar det bra på men för de flesta är det mer ett sätt att bromsa avfallet på, rogain är ganska dyrt dessutom och när du slutar faller allt av igen.
Hade jag fått välja idag skulle jag, trots att jag ser ut som en cancersjuk nazist utan hår, valt att ha det rakat.