2011-04-29, 16:07
Medlem
Fula Gubbens avatar
Grävde djupt i garderoben och kom upp med Brända Barns debut-LP. Som alla (?) minns var Brodde och grabbarna Sveriges hetaste band under ca 6 månader, hajpade inte minst av Schlagers Lars Nylin som kom från samma stad som bandet. Tvekade om jag verkligen vågade lyssna på denna gamla relik, kunde bli jobbigt... men vafan Brända Barn regerar!

Även om det var otänkbart på den tiden så är det mest slående hur mycket de låter som första Lustans Lakejer-plattan. Produktionen är lite mer åt tidiga Simple Minds-hållet, med rytm-sektionen uppmixad, men låtarna, de lyriska gitarrfigurerna, och Broddes new romantic-sång luktar väldigt mycket Lustans. Finns lite man kan störa sig på, mest hur dåligt synkade texterna är med melodi-strukturen, så att sången tvingas dra ut på oooorden fööör att passsssa melodiiiin ibland, men det är en bagatell. Bra låtar, bra sång (faktiskt) och inte alls så föråldrat som man kunde frukta. Låter jävligt mycket bättre än Echo & The Bunnymen till exempel.

I bakgrunden för både tidiga Lustans och Brända Barn figurerar förstås tidiga Joy Division.

Kan för övrigt meddela att jag delade en öl med Brodde på Café Opera ca 1990 -- han hade helt lämnat musikscenen och jobbade på Posten eller vad det var. Fula Gubben proklamerade honom "hjälte" och vandrade ut i Stockholms-natten innan skratten skallat ut & tog en taxi och åkte långt, flera mil.

"I mitt land går demonstrationstågen som på räls"
- Brodde

- F.G
Citera
2011-04-29, 16:09
Medlem
är ny här ,hur lägger man in inlägg?
Citera
2011-04-29, 16:12
Medlem
Punksatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mostaaa92

Hallelujah!
Citera
2011-04-29, 16:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mostaaa92

Vete fan, kolla on line-hjälpen. Har aldrig lyckats själv.
Citera
2011-05-01, 22:53
Medlem
Idiot, sopa, bonddjävul, Lee Baxter...
FG, du har inte många rätt här.

1) Det låter ingenting som första LL-plattan.
2) Tidiga Simple Minds hållet. Kanske en ljudbild som påminner om tredje plattan, ingenting mer.
3) Joy Division, där har du rätt.
4) Drack själv sprit med Brodde när Brända gjorde sin sista spelning, samt när the Bunch gjorde sin första spelning i sthlm (gamla bobban) och sin sista spelning (den på living room, Brodde hade en resväska full med sprit med sig, jävlars vad vi försökte dricka upp det) .
Btw, Brändas platta är en av dom 5 bästa svenska-skivor-någonsin, Lustans Lakejer med "Lustans Lakejer"; "TT Reuter med "Sång, Dans, Sex"; Reeperbahn med "Intriger"; Webstrarna med "Den Stora Saxen" är dom andra fyra som bör finnas i varje svenskt hem.

Och sen var ju The Bunch helt fantastiska, dom släppte bara en "7", fast tack och lov så finns inspelningarna av alla andra låtar dom gjorde.
"Allt är för kul", "makt, pulver och deg" är ju låtar som är mycket bättre än vad Brända gjorde som Brända.
Anyway FG, glad att du proklamerade Brodde hjälte, han är ju det!

"Allt är för kul, möt mig vid nästa bar, möt mig naken på en motorhuv...Allt är för kul"
- Brodde

/Agape
Citera
2011-05-01, 23:02
Medlem
Helt klart en av dom bättre grejer som Sundsvall givit världen.

Har varit många rykten om reunion konserter. Både på Massproduktions 30 års jubileum och endel andra arrangemang i Sundsvall. Undrar om vi får se dom snart igen. Kanske på Gatufesten.
Citera
2011-05-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mavav
Helt klart en av dom bättre grejer som Sundsvall givit världen.

Har varit många rykten om reunion konserter. Både på Massproduktions 30 års jubileum och endel andra arrangemang i Sundsvall. Undrar om vi får se dom snart igen. Kanske på Gatufesten.

När är då gatufesten, och hur får man veta om dom spelar?

"hey hey my my, ja ni vet ju att...Somrarna är så satans korta"
Citera
2011-05-02, 17:21
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agape
Idiot, sopa, bonddjävul, Lee Baxter...
FG, du har inte många rätt här.

1) Det låter ingenting som första LL-plattan.
2) Tidiga Simple Minds hållet. Kanske en ljudbild som påminner om tredje plattan, ingenting mer.
3) Joy Division, där har du rätt.
4) Drack själv sprit med Brodde när Brända gjorde sin sista spelning, samt när the Bunch gjorde sin första spelning i sthlm (gamla bobban) och sin sista spelning (den på living room, Brodde hade en resväska full med sprit med sig, jävlars vad vi försökte dricka upp det) .
Btw, Brändas platta är en av dom 5 bästa svenska-skivor-någonsin, Lustans Lakejer med "Lustans Lakejer"; "TT Reuter med "Sång, Dans, Sex"; Reeperbahn med "Intriger"; Webstrarna med "Den Stora Saxen" är dom andra fyra som bör finnas i varje svenskt hem.

Alltså, så här ligger det till. Förra året eller om det var 2009, hade jag en tung Lustans-revival här hemma. CD-utgåvan med en något förbättrad mix av första LPn anskaffades och avnjöts. När jag sedan lägger på Brända Barn för första gången på 25 år, så är det första jag tänker "Lustans". Man kan möjligen säga att det jag hör är första Joy Division-LPn filtrerad på två olika sätt, men det är ett faktum att bägge svenska grupperna arbetar på ett likartat vis, med lyriska gitarr-figurer som bärande element i musiken, plus en utpräglad post-punk-produktion, plus en lätt manierad sång i new romantic-stil a la Bryan Ferry. Ta dig i röven, din kanalje!

Brända Barn utnämndes till "pretentiösa Simple Minds-kopior" när det begav sig, och jag är tämligen säker på att den speciella mixning man hör på BB-LPn, där man dragit upp trummor och bas rejält, kommer direkt från "mid-period" Simple Minds, alltså när Jim Kerr och grabbarna var som allra bäst. Detta är också något som skiljer BB från Lustans, som hade en mer vesen new wave-mixning av rytm-sektionen... tyvärr.

Jag instämmer i att första Lustans-LPn, och Brända Barn-LPn, är bland de bästa album som gjorts i Sverige, så på det planet är vi överens.

En av de saker jag snackade med Brodde om var att jag missade deras spelning på något ställe på Birger Jarlsgatan, trots omfattande planer på att gå. Detta var en av bandets få (tror jag) spelningar i Stockholm, och det dystra faktumet är att jag aldrig såg dem live. Tänkte köpa The Bunch-singeln, men skivaffärssnubben förklarade att han aldrig hört talas om den, och att The Bunch var ett jävla löjligt gruppnamn, så det hela rann ut i sanden.

- F.G
Citera
2011-05-02, 23:24
Medlem
mohnomishes avatar
Som gammal trogen Schlagerläsare minns jag mycket väl hur bröderna Nylin & Co. pushade för Brända Barn. Insnöad som jag var på allt deppigt och postpunkigt skyndade jag att kolla in LP'n, men den klickade inte alls. För mig hamnade de i samma fack som sådana som Lolita Pop, Camouflage och kanske t.o.m. Freda... kompetent, välproducerat, men samtidigt friktionslöst och emellanåt rent av tråkigt. Mina favoritsvenskar från den perioden var band som TT Reuter, Cortex, Sator Codex och Kai Martin & Stick. I sammanhanget är det väl överflödigt att kommentera det faktum att jag aldrig gillat Lustans heller...

Ser inget från Joy Division i dessa band heller, förutom möjligtvis att trummor/bas lyfts längre fram i ljudbilden... som så många andra band vid den tiden. Här är det bästa svenska JD-derivatet någonsin (dock två decennier efter Brända): Franke – Jag Älskar Dig

Har tyvärr inga Brodde-anekdoter att dra, men jag såg iallafall Brända Barn live en gång, på någon festival på Långholmen.
Citera
2011-05-03, 13:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Äh, det är ruskigt mycket Joy Division -- "Unknown Pleasures" då -- i båda de svenska banden. Lyssna på dem nu så hör du det. La på första Lustans-CDn nu och Peter Bergstrandhs bas ligger högre i mixen än vad jag mindes, undrar om de balanserade om detta för CD-utgåvan. Riktigt feta bas-riff a la Peter Hook. Däremot är trumljudet på Brända Barn mycket tyngre och bättre än Lustans tunna new wave-sound. Joy Division, Simple Minds kring "Sons & Fascination", tidiga Lustans och Brända Barn = en komplett skivsamling.

Men det var vackert när vi vaknade till
Som om hela världen stod så still
Att man kunde höra lövens fall
Som om hösten alltid mörk och kall

Men har du sett hur livet tar och ger
Hur ödet varken hör eller ser
Har du sett hur döden verkar le
Liksom cynisk när den sveper ner

Sveper neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrr rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Senast redigerad av Fula Gubben 2011-05-03 kl. 13:49.
Citera
2016-03-19, 15:52
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Ny låt ute nu och nytt album släpps 22 april.

http://gaffa.se/nyhet/105027

Brodde låter läskigt lik sitt 33 år yngre jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in