Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-29, 23:08
  #1
Medlem
Jag har märkt att väldigt många konservativa har väldigt sunda åsikter, men det går i strid med mina åsikter när man kommer till kyrkan och kristna värderingar. Har ingenting emot vissa kulturella betingelser som kommit utav kyrkan men det teologiska är ju helt åt helvete, är inte konservativa mer pragmatiska än så?

Varför är det oftast så att konservativa är vettiga i de frågorna som är viktigast just nu men fnastorra i övriga?

Vill ha era åsikter och välkomnar gärna pragmatiska konservativa!

Varför är det så?

Har jag fel?
Citera
2011-04-30, 01:14
  #2
Medlem
kissflickans avatar
om du inte berättar vilka åsikter det är just du råkar tycka är sunda är det lite svårt att förhålla sig till det du skriver.

men rent allmänt gäller att alla som bekänner sig till en politisk ism, till exempel konservatismen, är dogmatiker i högre eller lägre utsträckning som försöker underkasta sitt tänkande någon överordnad princip. pragmatism går ut på att inte förblindas av principer.
Citera
2011-04-30, 01:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
om du inte berättar vilka åsikter det är just du råkar tycka är sunda är det lite svårt att förhålla sig till det du skriver.

D.v.s ganska traditionella åsikter i princip allting, även där man kan vara pragmatisk.

Det är väl klart att man inte ska underkasta sig någon ism, det gör jag inte heller, men för att överhuvudtaget kunna starta ett ämne eller kunna förklara måste jag använda ismer eftersom att ett visst begrepp omfattar det.

Om du förstår.
Citera
2011-04-30, 01:38
  #4
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
D.v.s ganska traditionella åsikter i princip allting, även där man kan vara pragmatisk.

Det är väl klart att man inte ska underkasta sig någon ism, det gör jag inte heller, men för att överhuvudtaget kunna starta ett ämne eller kunna förklara måste jag använda ismer eftersom att ett visst begrepp omfattar det.

Om du förstår.

nej, jag förstår faktiskt inte, även om jag gärna vill. vilka åsikter är traditionella? och vilken tradition hör just du hemma i?

det är långtifrån klart att man inte ska underkasta sig någon ism, det är tvärtom väldigt populärt att göra just det. många tror att deras åsikter verkar mer välövervägda om de kan ges en principiell grund. folk som kallar sig konservativa utgör inget undantag därvidlag.
Citera
2011-04-30, 01:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
nej, jag förstår faktiskt inte, även om jag gärna vill. vilka åsikter är traditionella? och vilken tradition hör just du hemma i?

det är långtifrån klart att man inte ska underkasta sig någon ism, det är tvärtom väldigt populärt att göra just det. många tror att deras åsikter verkar mer välövervägda om de kan ges en principiell grund. folk som kallar sig konservativa utgör inget undantag därvidlag.

Ja, men då hade jag inte haft något att diskutera.

Traditionell kvinnosyn, eller ja, att kvinnan ska stå i köket och massa skitsnack som vissa tror på allvar och den teologiska grunden av den kristna kyrkan som är förrädisk. Sedan är jag inte särskilt insatt i ekonomiska frågor.
Citera
2011-04-30, 10:01
  #6
Medlem
Mannuss avatar
Nej, konservativa är inte pragmatiska. Det är kanske därför de existerar i en sådan otrolig liten skala runtom i västvärlden (om man nu inte räknar moderaterna och dylika pissliberaler som konservativa). De håller fast vid en politik som aldrig kommer att få fäste idag. Konservatismen - som den en gång såg ut, och som dagens "konservativa" behåller den - kommer aldrig att gå framåt igen.
Citera
2011-04-30, 12:47
  #7
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Nej, konservativa är inte pragmatiska. Det är kanske därför de existerar i en sådan otrolig liten skala runtom i västvärlden (om man nu inte räknar moderaterna och dylika pissliberaler som konservativa). De håller fast vid en politik som aldrig kommer att få fäste idag. Konservatismen - som den en gång såg ut, och som dagens "konservativa" behåller den - kommer aldrig att gå framåt igen.

Märkligt då att konservativa partier styr majoriteten av hela Europa. Storbrittannien, Frankrike, Tyskland..
Citera
2011-04-30, 12:51
  #8
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Märkligt då att konservativa partier styr majoriteten av hela Europa. Storbrittannien, Frankrike, Tyskland..
Läs gärna hela mitt inlägg nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
om man nu inte räknar moderaterna och dylika pissliberaler som konservativa
Citera
2011-04-30, 13:52
  #9
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Läs gärna hela mitt inlägg nästa gång.

På vilket sätt är British Conservatives, Frankrikes Sarkozy eller Angela Merkel pissliberaler?
Citera
2011-04-30, 13:56
  #10
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
På vilket sätt är British Conservatives, Frankrikes Sarkozy eller Angela Merkel pissliberaler?
Vilka konservativa värderingar håller dessa partier fast vid? Inga. Åk till Berlin eller Paris så får du se hur "konservativt" det är där. De är inget annat än en samling liberaler som tillhör partier som en gång var konservativa. Att Europa skulle styras av konservativa är bara ett jävligt dåligt skämt.

Tycker du att KD och M är konservativa?
Citera
2011-04-30, 14:18
  #11
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Vilka konservativa värderingar håller dessa partier fast vid? Inga. Åk till Berlin eller Paris så får du se hur "konservativt" det är där. De är inget annat än en samling liberaler som tillhör partier som en gång var konservativa. Att Europa skulle styras av konservativa är bara ett jävligt dåligt skämt.
Familjen, friheten, nationen osv? Sarkozy har strypt invandringen och skickat ut ghettoromerna, Conservatives har skärt ner invandringen enormt och Angela Merkel har aldrig bedrivit en särskilt stor invandring. Alla 3 har dödsförklarat mångkulturen. Alla 3 sänker skatter och värnar om försvar samt familj.

Citat:
Tycker du att KD och M är konservativa?
Nej.
Citera
2011-05-04, 12:22
  #12
Medlem
Jag skulle absolut säga att konservativa är pragmatiska då de förespråkar lösningar som de av erfarenhet vet fungerar framför utopiska ideal.

Dessutom är den inte golbalistisk. Vad som fungerar i Sverige fungerar rimligen inte i Nigeria. Alltså måste man hitta en pragmatisk lösning för de båda olika situationerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback