Citat:
Ursprungligen postat av blown
Den skeptiska synvinkeln är väl snarare att "synska" människor snarare litar på sina bristfälliga sinnen till den grad att de faktiskt tror att de ser andar och dylikt. Hjärnan är dessvärre inget att lita på. Den fyller i och lägger till så pass mycket att hela vår verklighet faktiskt, som du påpekar, är godtycklig.
Nå, att vår hjärna har sina begränsningar är ett faktum som förstås gäller alla, vare sig man är skeptiker, medial eller något annat.
Visst är det ofta så att man tolkar verkligheten och silar sinnesintrycken efter vad man
vill tro på, och återigen så gäller detta både skeptiker och icke-skeptiker, men jag tycker ändå inte att man helt kan utesluta att vissa föds med mer välutvecklade sinnen än de flesta av oss, och därmed kan uppfatta saker som vi andra inte kan.
Ett exempel: En bekant till mig berättade om sin son, som till sina föräldrars förvåning hörde ljud som ingen annan uppfattade och som korrekt kunde återge samtal som skett i helt andra delar av huset fast han bevisligen suttit i sitt rum hela tiden. Det hela verkade helt obegripligt. Hade han övernaturliga mystiska förmågor? Var han kanske rent av tankeläsare? Eller var han en fejk som låtsades?
Icke alls. Läkarundersökning visade att han har ovanligt skärpt hörsel i ena örat, det är ovanligt men händer tydligen.
Nu inkluderar ju inte den här historien några spöken, men jag berättar den ändå för att visa på att en del människor föds med ovanliga förmågor och även specialbegåvningar som de flesta av oss inte har. Det är lätt att stämpla sådana människor som konstiga och knäppa, "en sån jävla lögnare, har inte
jag hört det så kan inte han ha hört det heller", när de i själva verket bara är annorlunda.
Ja, jag vet att det är betydligt vanligare att man inbillar sig saker, att psykiskt sköra människor hallucinerar, att folk bluffar. Men jag håller mig ändå öppen för möjligheten att några ser mer än andra.
Jag vet nämligen inte allt om verkligheten.