Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag vet inte om jag skulle kalla "skarp hörsel" som en specialbegåvning i den bemärkelsen du är ute och fiskar efter. Det är ju fortfarande hörsel, ett av våra fem sinnen.
Men vad man kan uppfatta med sina sinnen varierar ju oerhört beroende av hur utvecklade sinnena är.
Det är en vanlig uppfattning att det krävs ett "sjätte sinne" för att erfara något paranormalt, men jag är inte så säker på det. Djur lär uppfatta övernaturliga fenomen mycket snabbare än människor, och reagerar ofta mycket starkt på dem, och det är ett faktum att djur uppfattar t ex ljud som inte "finns" för oss eftersom vi inte kan höra dem.
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det går alldeles utmärkt att berätta vad de här spökvisionerna beror på, utan att blanda in det paranormala. Det är ju inte att säga att man vet allt.
Sen kan jag inte tänka mig en person som tror sig veta mer om hur saker och ting fungerar, än just en troende. Det är inte frågan om "jag har ingen aning" där. Det är "det beror på att den planeten är där" eller "de är energier som kan göra vad som helst när de vill och inte du vill" och så vidare. Jag är lite trött, men samtidigt lite fascinerad av hur argumentet "människan/vetenskapen kan inte veta allt" eller "vet du allt om hur universum fungerar?" kan överleva. Att spela på att någon annan säger sig veta allt när man alldeles tydligt gör det gällande för en själv, det är väl lite att bita sig själv i röven, men det verkar inte vara så många som reagerar över det.
"tror du på allvar att vi kan veta allt om vår omvärld? jag vet allt om vår omvärld".
Många spökupplevelser har säkert alledes naturliga förklaringar, och jag tycker att man först och främst skall undersöka om det finns naturliga orsaker till vad man upplevt.
Till de internationellt mest berömda spökfallen hör fenomenen i Borley Rectory i England och Belmez i Spanien. Det finns (fanns?) ett par sajter som hade mycket bra dokumentation om de här fallen och där man också kunde ge tänkbara naturliga förklaringar som åtminstone för mig framstod som rimliga.
Men det finns andra fenomen som är svårare att förklara, en del poltergeistfall t ex.
Att människan och vetenskapen inte vet allt tycker jag är ett fullt giltigt argument eftersom det är sant. Att påstå sig veta allting är enfaldigt och löjligt, men tyvärr finns det många som hellre framstår som löjliga än visar lite ödmjukhet.