Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2011-05-06, 17:31
Medlem
Lux-Aeternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoheme
Tack för ditt svar! Man använder sig alltså av affirmationer, en sorts positiv självsuggestion, inom magin? Det verkar vara en vanlig åsikt att magi mest handlar om psykologi.

Att magi bara skulle handla om psykologi är nog en översimplifiering, men tankar som utvecklats inom psykologin är definitivt relaterade till mysticism och magi.

Många ordnar har exempelvis perceptionsövningar i sin kursplan, dessa kan se ut som att du unde en vecka varje dag väljer en fär som du fokuserar på. Exempelvis måndag fokuserar jag på färgen blå, går kanske på en promenad och lägger riktigt ordentligt märke till hur mycket blått som det finns. Tisdag röd osv. Sen skriver du ner dina tanka och vad du lär dig av detta.

Vad jag förstått så är det en bra metod för att se vilka filter vårat sinne besitter.

Sen när man börjar röra sig inom åkallan och annan typ av arbete är det en annan typ av femma, vad är det då som sker? Aktiverar man en ny del av sig själv eller kallar man in något extärnt? Kanske båda förklaringsmodellerna är rätt.

En av dagens nu mest kända magiker Lon Milo Duquette sa en bra sak "It's all in your head, you just don't know how big it is"

/LA
Citera
2011-05-07, 10:19
Medlem
LaBohemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag vet inte om jag skulle kalla "skarp hörsel" som en specialbegåvning i den bemärkelsen du är ute och fiskar efter. Det är ju fortfarande hörsel, ett av våra fem sinnen.

Men vad man kan uppfatta med sina sinnen varierar ju oerhört beroende av hur utvecklade sinnena är.
Det är en vanlig uppfattning att det krävs ett "sjätte sinne" för att erfara något paranormalt, men jag är inte så säker på det. Djur lär uppfatta övernaturliga fenomen mycket snabbare än människor, och reagerar ofta mycket starkt på dem, och det är ett faktum att djur uppfattar t ex ljud som inte "finns" för oss eftersom vi inte kan höra dem.

Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det går alldeles utmärkt att berätta vad de här spökvisionerna beror på, utan att blanda in det paranormala. Det är ju inte att säga att man vet allt.

Sen kan jag inte tänka mig en person som tror sig veta mer om hur saker och ting fungerar, än just en troende. Det är inte frågan om "jag har ingen aning" där. Det är "det beror på att den planeten är där" eller "de är energier som kan göra vad som helst när de vill och inte du vill" och så vidare. Jag är lite trött, men samtidigt lite fascinerad av hur argumentet "människan/vetenskapen kan inte veta allt" eller "vet du allt om hur universum fungerar?" kan överleva. Att spela på att någon annan säger sig veta allt när man alldeles tydligt gör det gällande för en själv, det är väl lite att bita sig själv i röven, men det verkar inte vara så många som reagerar över det.

"tror du på allvar att vi kan veta allt om vår omvärld? jag vet allt om vår omvärld".

Många spökupplevelser har säkert alledes naturliga förklaringar, och jag tycker att man först och främst skall undersöka om det finns naturliga orsaker till vad man upplevt.

Till de internationellt mest berömda spökfallen hör fenomenen i Borley Rectory i England och Belmez i Spanien. Det finns (fanns?) ett par sajter som hade mycket bra dokumentation om de här fallen och där man också kunde ge tänkbara naturliga förklaringar som åtminstone för mig framstod som rimliga.

Men det finns andra fenomen som är svårare att förklara, en del poltergeistfall t ex.

Att människan och vetenskapen inte vet allt tycker jag är ett fullt giltigt argument eftersom det är sant. Att påstå sig veta allting är enfaldigt och löjligt, men tyvärr finns det många som hellre framstår som löjliga än visar lite ödmjukhet.
Citera
2011-05-07, 13:10
Medlem
Navos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Ändå är det faktiskt muslimer som är de skickligaste magiutövarna. Nästan alla använder det, tex de röker sig med rökelser innan de går på fest för att skydda mot avundsjuka. De bränner ofta olika kryddor med speciella syften.

Var i Koranen står det? Källa på det tack. Oj blev till fel ts, förlåt Johan. Menade till Navo.

Men för att svara på TS fråga varför utöva magi. Det är enkelt. Som nog även en skeptiker håller med finns inga till hundra % kompakta material, till och med en diamant går krossa. Det vet vi ju beror på att inget hänger ihop med varandra, förstorar man en sak tillräckligt stort ser man ett mellanrum i de minsta beståndsdelarna. Därför kan man genom magi förändra dessa beståndsdelar.
Inte ens människan består av fasta beståndsdelar. Ingenting består av något som sitter ihop. Utan det är ett samspel av atomer i oss. Som i sin tur är ett samspel mellan ännu mindre beståndsdelar.
Dessa energier kan man genom tankekraft påverka och förändra. Så egentligen är magi ett sätt att få sin tankekraft att gå till ett föremål eller en hel folksamling. För att förändra dess enegier.
Svårt att förklara men hoppas ni förstår vad jag menar.

Yes, ska citera från koranen. Får göra det när jag kommer hem.
Citera
2011-05-08, 10:12
Medlem
LaBohemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lux-Aeterna
Sen när man börjar röra sig inom åkallan och annan typ av arbete är det en annan typ av femma, vad är det då som sker? Aktiverar man en ny del av sig själv eller kallar man in något extärnt? Kanske båda förklaringsmodellerna är rätt.

En av dagens nu mest kända magiker Lon Milo Duquette sa en bra sak "It's all in your head, you just don't know how big it is"

/LA

Men det är just det som är så frustrerande med magi, att inte ens de som praktiserar magi verkar riktigt förstå vad det är som händer. Magi har utövats i tusentals år och då tycker man att det borde finnas mängder med kunskap och erfarenheter att bygga vidare på, och ändå framstår allt som så vagt och obestämt. Jag har inte klart för mig hur mycket av modern magi som bygger på gammal tradition, magin har ju onekligen växlat i popularitet genom århundrandena och många kunskaper har säkert gått förlorade, men något borde ju finnas bevarat. Man undrar hur mycket av modern magi som är baserat på gammal tradition? Jag vet som sagt inte så mycket om magi, men intrycket jag får är att de riktningar som finns i västerländsk magi i dag helt och hållet är Gardners och Crowleys skapelser.

Gerald Gardner gjorde anspråk på att vara initierad i gammal häxtradition, hur sant det var har ifrågasatts. Alester Crowley påstod sig i sin tur ha fått sina kunskaper från en ande i Egypten. Båda verkar ha hittat på det mesta av sina ritualer själva, Gardner lär ju dessutom ha kopierat en del från Crowley. Intrycket man får är att den magi som utövas nu inte har några djupare historiska rötter. Det känns som sagt lite frustrerande.
Citera
2012-12-04, 14:10
Bannlyst
Via ett visst intresse för musiken av mångsysslaren Andrea Nebel (el. Andrea Haugen) kom jag igång med att läsa lite om vissa ockulta grupper. I denna läsning förstod jag att Crowley och hans medlemmar i A∴A∴ och även de i O.T.O hade något emot så kallad kaos-magi. Jag har försökt förstå vad denna kaos-magi är för något och vad i denna som enligt vissa är så kontroversiellt men inte hittat mycket information. Kanske någon av medlemmarna på Flashback har mer information att dela med sig av?
Citera
2012-12-04, 14:36
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Via ett visst intresse för musiken av mångsysslaren Andrea Nebel (el. Andrea Haugen) kom jag igång med att läsa lite om vissa ockulta grupper. I denna läsning förstod jag att Crowley och hans medlemmar i A∴A∴ och även de i O.T.O hade något emot så kallad kaos-magi. Jag har försökt förstå vad denna kaos-magi är för något och vad i denna som enligt vissa är så kontroversiellt men inte hittat mycket information. Kanske någon av medlemmarna på Flashback har mer information att dela med sig av?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_magic

Här finns lite blandade texter kring ämnet:
http://www.sacred-texts.com/eso/chaos/index.htm

Gissningsvis så är kaosmagi kontroversiellt i vissa ockulta kretsar för att denna form av magi bryter med eller står vid sidan om alla övriga hermetiska traditioner.
Senast redigerad av [Strange Days] 2012-12-04 kl. 14:39.
Citera
2012-12-04, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_magic

Här finns lite blandade texter kring ämnet:
http://www.sacred-texts.com/eso/chaos/index.htm

Gissningsvis så är kaosmagi kontroversiellt i vissa ockulta kretsar för att denna form av magi bryter med eller står vid sidan om alla övriga hermetiska traditioner.
Jag har läst en del på Wikipedia, så din första länk är redan genomläst, men tyvärr fanns det ingen bra förklaring där. Den andra har jag inte läst ännu så det blir väl till att gå igenom den. Såvitt jag förstått så är kaos-magin något som inte följer reglerna inom andra grupper. Men ingenstans finns det någon mer utförlig beskrivning av skillnaden och vad som enligt vissa är så fel med att utöva den sortens magi. Någon skrev om is-magi och att han inte ville ha något med den att göra. Men vad is-magi är och varför han inte ville ha något med den att göra gav han ingen vidare förklaring på.
Citera
2012-12-05, 15:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Jag har läst en del på Wikipedia, så din första länk är redan genomläst, men tyvärr fanns det ingen bra förklaring där. Den andra har jag inte läst ännu så det blir väl till att gå igenom den. Såvitt jag förstått så är kaos-magin något som inte följer reglerna inom andra grupper. Men ingenstans finns det någon mer utförlig beskrivning av skillnaden och vad som enligt vissa är så fel med att utöva den sortens magi. Någon skrev om is-magi och att han inte ville ha något med den att göra. Men vad is-magi är och varför han inte ville ha något med den att göra gav han ingen vidare förklaring på.

Frågan är om det verkligen finns några konkreta "rätt" eller "fel" när det gäller utövandet av magi. Jag är tveksam...

Magi handlar ju till syvende och sist ändå om att skapa förändring och påverka sig själv och sin omgivning med hjälp av mentala och fysiska övningar.
Ur den aspekten så är - åtminstone som jag ser det - Kaos-magin lika rätt som den traditionella ceremoniella magin.

Men som sagt så finns det säkert många traditionalister som är av annan uppfattning...

Gällande Is-magi så hittade jag följande rätt intressanta text:
http://www.chaosmatrix.org/library/c...ts/icemag.html
Citera
2012-12-12, 10:23
Medlem
varför? jadu, du vill nog helst inte veta vad en riktig magiker sysslar med. Då menar jag "blackmagic" o liknande ritualer som är riktiga. Magiker har kontakt med demoner, spirits, djinner vad än det kallas i väst. Det är i princip ett o samma väsen med olika subgrupper. För att magikern ska kunna utföra något så måste denne offra något till demonerna. Oftast är det blod från djur eller till och med människor. Demonerna är oftast bundna till magikern mot sin vilja, de har ingen möjlighet fly så länge avtal skett mellan magikern o demonen. All hysteri kring aliens, spöken, mystiska fenomen är resultaten av demoner. För att kunna hanskas med dessa väsen så måste man ha ett stark psyke, vilket oftast magikerna har. Eftersom demonerna styrka liggeri att de förblir osynliga, så har de mycket makt. Att ta material i besittning krävs mängder energi. de är dessutom skickliga o kan få olyckor se ut som något normalt.
Senast redigerad av alan234 2012-12-12 kl. 10:31.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in