2011-05-01, 17:35
Medlem
Jag är 19 år gammal. Jag ska utomlands på en jordenruntresa i höst. Innan jag åker har jag planer på att registrera ett svenskt aktiebolag med kontorsadress i Sverige. Jag anlitar min mamma (som har en enskild firma med F-skatt) till att ta hand om allt pappersarbete och alla redovisningar i Sverige.

Jag är mycket duktig på IT-konsulting, webbdesign, programmering, utveckling, affiliateverksamhet, försäljning av digitala produkter, dropshipping, o.s.v. så jag tror jag kommer kunna tjäna en och annan krona endast med hjälp av en dator och en interetuppkoppling. Jag räknar med max 10'000 SEK per månad före skatt.

Nu till min fråga!

Om jag vill tillbringa några månader i t.ex. USA, är det olagligt för mig att arbeta för mitt eget svenska aktiebolag medan jag befinner mig i USA? Hur fungerar det i resten av världen? Kan jag befinna mig i Thailand och arbeta för mitt svenska företag utan att thailändska myndigheter gnäller?
Citera
2011-05-07, 17:20
Medlem
Jag skrev ett mail till Exportrådet i Vietnam:

"Om jag har en svensk enskild firma eller svenskt aktiebolag som sysslar med webhandel och annan internetverksamhet, är det tillåtet för mig att vistas några månader i Vietnam och med hjälp av endast en bärbar dator med internetuppkoppling arbeta för mitt eget svenska företag eller anses det då som om jag arbetar i landet och behöver någon speciell sort visum?"

Fick följande svar:

"Jag tror att i det här fallet är det enklast och korrekt att söka ett turistvisum."

Har även skrivit mail till övriga länder i området, men utan att få svar.
Citera
2011-05-07, 17:33
Medlem
sturestolpskotts avatar
Var det här ett försök att skryta om vilken intellektuell och duktig tonåring du är? Får grova "Olof Gustavsson" vibbar av det här... ni vet 17-åringen som skulle bli dollarmiljonär på serietidningar.

Det finns inget problem... du ska betala skatt i Sverige och inget annat. Ingen bryr sig att du jobbar lite från din "ut i världen och bli en ny människa-resa" Fyfan vad du blåser upp det.
Citera
2011-05-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturestolpskott
Var det här ett försök att skryta om vilken intellektuell och duktig tonåring du är? Får grova "Olof Gustavsson" vibbar av det här... ni vet 17-åringen som skulle bli dollarmiljonär på serietidningar.

Det finns inget problem... du ska betala skatt i Sverige och inget annat. Ingen bryr sig att du jobbar lite från din "ut i världen och bli en ny människa-resa" Fyfan vad du blåser upp det.

Tänkte att någon annan kan ha nytta av informationen, därför postade jag det. Vad fan är det för mening med att skryta på ett anonymt internetforum?

Och tro fan att myndigheterna i diverse länder i Asien bryr sig om jag arbetar där utan tillstånd. Och tro fan att det finns ett problem. Har hört om folk som arbetat med att sälja prylar på eBay från Thailand som åkt i fängelse för det, trots att de haft ett företag i sitt hemland. Det spelar ingen roll hur rätt och riktigt du betalar skatten till Sverige om du inte har arbetstillstånd i landet du befinner dig i.

Du tror alltså att det är fritt fram att åka till t.ex. USA, bosätta sig och arbeta för sitt egna företag i Sverige? Inte en chans, man behöver tillstånd!
Citera
2011-05-07, 22:29
Medlem
Vet några bekanta som var ner till Thailand i vintras och jobbade på distans några månader.

Jag vill minnas att de endast fick vara där två eller tre månader på turistvisum. Efter det skulle du behöva ansöka om något arbetstillstånd som kan vara lite kinkigt att få om man inte har för avsikt att stanna permanent eller en länge tid(tillsvidare).
Men risken för att åka fast är ju minimal om du håller dig lite under radarn och inte säger till varenda en du träffar vad du håller på med. Ska du dessutom resa runt så kommer du väl inte stanna så länge på varje ställe/land ändå?
Citera
2011-05-08, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Vet några bekanta som var ner till Thailand i vintras och jobbade på distans några månader.

Jag vill minnas att de endast fick vara där två eller tre månader på turistvisum. Efter det skulle du behöva ansöka om något arbetstillstånd som kan vara lite kinkigt att få om man inte har för avsikt att stanna permanent eller en länge tid(tillsvidare).
Men risken för att åka fast är ju minimal om du håller dig lite under radarn och inte säger till varenda en du träffar vad du håller på med. Ska du dessutom resa runt så kommer du väl inte stanna så länge på varje ställe/land ändå?

Nej, förmodligen blir det inte mer än 2-3 månader per land så det gäller väl helt enkelt att som du säger, "hålla sig under radarn".
Citera
2011-05-08, 13:17
Medlem
Just Thailand har väldigt stränga lagar vad gäller att arbeta utan arbetstillstånd. Man får i princip inte ens städa sin egen toalett utan tillstånd eftersom att en thailändare skulle kunnat gjort det och man inte har arbetstillstånd.

Man får inte heller under sin semester arbeta trots att man gör det helt och hållet mot sitt hemland med hjälp av internet. Men som du vet så jagar ju inte myndigheterna alla miljontals turister som kollar sina jobbmail under semestern. Så för din del är det ingen fara överhuvudtaget. Startar man däremot ett kontor och anställer folk utan arbetstillstånd, då är det en helt annan femma.

Det är mindre stränga regler i andra länder i Sydostasien, så även där är det okej att bara jobba på med ett turistvisum!

Lycka till!
Citera
2011-05-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Just Thailand har väldigt stränga lagar vad gäller att arbeta utan arbetstillstånd. Man får i princip inte ens städa sin egen toalett utan tillstånd eftersom att en thailändare skulle kunnat gjort det och man inte har arbetstillstånd.

Man får inte heller under sin semester arbeta trots att man gör det helt och hållet mot sitt hemland med hjälp av internet. Men som du vet så jagar ju inte myndigheterna alla miljontals turister som kollar sina jobbmail under semestern. Så för din del är det ingen fara överhuvudtaget. Startar man däremot ett kontor och anställer folk utan arbetstillstånd, då är det en helt annan femma.

Det är mindre stränga regler i andra länder i Sydostasien, så även där är det okej att bara jobba på med ett turistvisum!

Lycka till!

Låter grymt! Fick även ett svar från ambassaden i Bangkok:

"Vi har talat med immigration som uppger att du inte behöver arbetsvisum så länge du inte tjänar pengar i Thailand utan det kommer från Sverige eller annat land."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in