Du problematiserar redan kring liberalismen, men vill lägga till några tankar. ;-)
Angående frihet har synen på frihet skiftat över tid, från antikens Grekland, via medeltidens feodala och religiösa samhällsordning, till dagens liberala demokratier. Det finns knappast ett enda oföränderligt frihetsbegrepp som varit konstant. I antikens Grekland var exempelvis frihet starkt kopplat till ens status som medborgare i stadsstaten (polis). Fri var den som deltog i det politiska livet och kollektivt fattade beslut. Liberalismen ser istället frihet som en individuell rättighet oavhängig politiskt deltagande.
Angående individualism finns rötter i kristendomen inte minst, men att enbart se liberalismen som en naturlig utveckling är en förenkling som kraftigt bortser från vilka politiska omständigheter, vilket inkluderar rena geopolitiska omständigheter, som existerat historiskt. Liberalismen är väldigt mycket en konsekvens av växande borgerlig makt under industrialismen. Men om vi väger in att den industriella revolutionen istället kontrafaktiskt hade börjat i t.ex. Preußen eller Japan istället för England, så är det fullt möjligt att borgerlig makt hade tvingats kompromissa och underordna sig jordägande, religiösa och militära eliter samt monarkin i högre utsträckning än som faktiskt skedde historiskt. Vi kunde haft en mer korporativ eller auktoritär politisk utveckling.
Den industriella revolutionen å ena sidan och den liberala ideologin och borgerskapets växande makt å andra sidan hör samman, men förhållandet dem emellan är inte ett till ett.
Även om libertarianer hävdar absoluta principer, kommer de i praktiken ofta till en punkt där de tvingas göra etiska avvägningar mellan olika värden. Även om du avsvurit dig strikt libertarianism verkar du uppleva denna kognitiva dissonans fortfarande. Du hävdar ett absolut moralfilosofiskt ställningstagande mot skatt, samtidigt som du visar på omfattande pragmatism. Din pragmatism innebär att du inte har ett behov av denna moralfilosofi längre, varmed jag tror nästa steg i din utveckling kommer vara att släppa moralargumentet helt; en konsekvent hållning kräver att man antingen omvärderar principen eller accepterar dess fulla implikationer.
Jag rekommenderar Heideggers filosofi om du vill gå in djupare filosofiskt i detta. Hans begrepp Dasein, beskriver den existens som är unik för människan, och innefattar såväl vår existentiella ensamhet som den relationella och kontextuella aspekten av tillvaron.
Vi är djupt inbäddade i en komplex värld av relationer och sammanhang som vi är kastade ('geworfen') in i och inte valt själva, men måste förhålla oss till. Samtidigt står vi helt ensamma i att fatta beslut och söka efter kunskap och förståelse, där vi ständigt måste reflektera över vad som är verkligt och vad som är illusion, en process som aldrig blir fullbordad. Människor tenderar falla in i massans normer och förväntningar utan att reflektera över sina egna värderingar och val, men för att leva autentiskt måste vi, trots vår geworfenheit, leva i enlighet med våra egna värderingar såväl som konfrontera vår egen dödlighet. Vi måste hela tiden navigera de strukturer vi är en del av, och balansera mellan anpassning och motstånd.
Individuum reflekterar istället ett abstrakt genomsnitt där människans sammanhang abstraherats bort. Det är egentligen ett slags massmänniskoideal. En odelbar enhet som är lik alla andra odelbara enheter.
Här hoppar du från politisk liberalism/libertarianism till att påpeka att libertarianens livsstil kan innehålla djupa relationer. Det är en glidning bort från politik. Frågan är väl snarare vad liberalismen eller libertarianismen politiskt orsakar för samhälle. Skapar liberalismen en kultur av meningsfulla band mellan människor? Svaret på den frågan är onekligen nej, då atomism, rotlöshet och bedrövlig materialism blir att dominera i ett samhälle präglat av massindividualism och borgerlig frihet tätt knuten till ekonomiska särintressen.
Ja, rationalismen eller förnuftsövertron är ett väldigt stort problem för liberalismen eftersom människor och därför källorna till mänsklig kultur ofta är motsägelsefulla och inte kan pressas in i en snäv rationell ram.
Citat:
Följande handlar mest om klassisk liberalism/nyliberalism/libertarianism. Socialliberalism bör bemötas annorlunda.
Jag hatar inte liberalism.Generellt sett finns det ett värde i alla politiska uppfattningar - värdet i liberalismen ligger i betoningen på och försvaret av individuell frihet och de rättigheter en individ bör ha. Att söka efter frihet är ett mänskligt behov och en meningsfull syssla. Den individualism som präglat framförallt västvärlden har naturligt lett till liberalism. Och de centrala individuella rättigheterna ifråga om yttrandefrihet och liknande är lika centrala byggstenar för ett bra samhälle.
Jag hatar inte liberalism.Generellt sett finns det ett värde i alla politiska uppfattningar - värdet i liberalismen ligger i betoningen på och försvaret av individuell frihet och de rättigheter en individ bör ha. Att söka efter frihet är ett mänskligt behov och en meningsfull syssla. Den individualism som präglat framförallt västvärlden har naturligt lett till liberalism. Och de centrala individuella rättigheterna ifråga om yttrandefrihet och liknande är lika centrala byggstenar för ett bra samhälle.
Angående frihet har synen på frihet skiftat över tid, från antikens Grekland, via medeltidens feodala och religiösa samhällsordning, till dagens liberala demokratier. Det finns knappast ett enda oföränderligt frihetsbegrepp som varit konstant. I antikens Grekland var exempelvis frihet starkt kopplat till ens status som medborgare i stadsstaten (polis). Fri var den som deltog i det politiska livet och kollektivt fattade beslut. Liberalismen ser istället frihet som en individuell rättighet oavhängig politiskt deltagande.
Angående individualism finns rötter i kristendomen inte minst, men att enbart se liberalismen som en naturlig utveckling är en förenkling som kraftigt bortser från vilka politiska omständigheter, vilket inkluderar rena geopolitiska omständigheter, som existerat historiskt. Liberalismen är väldigt mycket en konsekvens av växande borgerlig makt under industrialismen. Men om vi väger in att den industriella revolutionen istället kontrafaktiskt hade börjat i t.ex. Preußen eller Japan istället för England, så är det fullt möjligt att borgerlig makt hade tvingats kompromissa och underordna sig jordägande, religiösa och militära eliter samt monarkin i högre utsträckning än som faktiskt skedde historiskt. Vi kunde haft en mer korporativ eller auktoritär politisk utveckling.
Den industriella revolutionen å ena sidan och den liberala ideologin och borgerskapets växande makt å andra sidan hör samman, men förhållandet dem emellan är inte ett till ett.
Citat:
Men jag har en hel del kritik mot liberalismen. För många år sedan var jag libertarian utifrån en övertygelse om det rätta i de ideologiska principerna - jag godtog exempelvis resonemanget att skatt är stöld. Det anser jag än idag, men likaväl anser jag att Sverige bör ha ett hyfsat högt skattetryck. Varför? Av en enkel anledning - ibland är stöld less (klassiska exemplet - skulle du stjäla mat för att föda din svältande familj?). Det låter banalt, men ändrade mycket för mig. Jag tror på individens frihet, men frihet är inte den enda ingrediensen i ett bra samhälle. Enligt mig får liberaler acceptera att staten utöver en del kontroll och makt - via beskattning eller värnplikt eller liknande.
Även om libertarianer hävdar absoluta principer, kommer de i praktiken ofta till en punkt där de tvingas göra etiska avvägningar mellan olika värden. Även om du avsvurit dig strikt libertarianism verkar du uppleva denna kognitiva dissonans fortfarande. Du hävdar ett absolut moralfilosofiskt ställningstagande mot skatt, samtidigt som du visar på omfattande pragmatism. Din pragmatism innebär att du inte har ett behov av denna moralfilosofi längre, varmed jag tror nästa steg i din utveckling kommer vara att släppa moralargumentet helt; en konsekvent hållning kräver att man antingen omvärderar principen eller accepterar dess fulla implikationer.
Citat:
Man kan köra en konservativ kritik emot libertarianism - resonera att den liberala ideologin är typiskt abstrakt med ett inbördes logiskt system, men att människor inte funkar så - vi är inte bara fria individer utan formas av kultur, familj; vi blir de vi är i samspel med samhället.
Jag rekommenderar Heideggers filosofi om du vill gå in djupare filosofiskt i detta. Hans begrepp Dasein, beskriver den existens som är unik för människan, och innefattar såväl vår existentiella ensamhet som den relationella och kontextuella aspekten av tillvaron.
Vi är djupt inbäddade i en komplex värld av relationer och sammanhang som vi är kastade ('geworfen') in i och inte valt själva, men måste förhålla oss till. Samtidigt står vi helt ensamma i att fatta beslut och söka efter kunskap och förståelse, där vi ständigt måste reflektera över vad som är verkligt och vad som är illusion, en process som aldrig blir fullbordad. Människor tenderar falla in i massans normer och förväntningar utan att reflektera över sina egna värderingar och val, men för att leva autentiskt måste vi, trots vår geworfenheit, leva i enlighet med våra egna värderingar såväl som konfrontera vår egen dödlighet. Vi måste hela tiden navigera de strukturer vi är en del av, och balansera mellan anpassning och motstånd.
Individuum reflekterar istället ett abstrakt genomsnitt där människans sammanhang abstraherats bort. Det är egentligen ett slags massmänniskoideal. En odelbar enhet som är lik alla andra odelbara enheter.
Citat:
På ett sätt tycker jag dock att den kritiken är intellektuellt ohederlig - det kanske blir svårare, men en liberal kan trots allt stödja en total-liberala stat, men samtidigt leva ett liv med djupa mänskliga kontakter. Libertarianism som uppfattning om statens roll - men en sådan libertarian kan ändå anse att individen inte är en abstrakt enhet utan en del av ett sammanhang. I teorin kan en libertarian vara konservativ (eller socialistisk) i sitt privatliv men tro på en libertariansk stat.
Här hoppar du från politisk liberalism/libertarianism till att påpeka att libertarianens livsstil kan innehålla djupa relationer. Det är en glidning bort från politik. Frågan är väl snarare vad liberalismen eller libertarianismen politiskt orsakar för samhälle. Skapar liberalismen en kultur av meningsfulla band mellan människor? Svaret på den frågan är onekligen nej, då atomism, rotlöshet och bedrövlig materialism blir att dominera i ett samhälle präglat av massindividualism och borgerlig frihet tätt knuten till ekonomiska särintressen.
Citat:
Men jag tycker ett sådant resonemang är att spela med handikapp i sitt samhälls-byggande. Om vi kan förbättra saker genom statlig makt - varför inte göra det? Vissa problem kanske kräver statlig makt för att lösas? Absolut i balans med annat viktigt - som individens rättigheter - men likaväl ett alternativ för att förbättra samhället.
Därtill anser jag att ett samhälle måste skapas/utvecklas utifrån de historiska, kulturella, etniska, ekonomiska och liknande faktorer som råder. Det finns inget ideal-samhälle som är rätt för hela världen. Liberaler har ofta en övertygelse om det helt rationella och moraliska i den liberala politiska modellen. Men ett samhälle är inte som en matematisk ekvation - ett samhälle kan inte bara "tänkas ut". Ett samhälle är mer som ett gigantiskt konstverk där människor har möjlighet att måla nytt men också måste förhålla sig till vad som redan blivit målat.
Därtill anser jag att ett samhälle måste skapas/utvecklas utifrån de historiska, kulturella, etniska, ekonomiska och liknande faktorer som råder. Det finns inget ideal-samhälle som är rätt för hela världen. Liberaler har ofta en övertygelse om det helt rationella och moraliska i den liberala politiska modellen. Men ett samhälle är inte som en matematisk ekvation - ett samhälle kan inte bara "tänkas ut". Ett samhälle är mer som ett gigantiskt konstverk där människor har möjlighet att måla nytt men också måste förhålla sig till vad som redan blivit målat.
Ja, rationalismen eller förnuftsövertron är ett väldigt stort problem för liberalismen eftersom människor och därför källorna till mänsklig kultur ofta är motsägelsefulla och inte kan pressas in i en snäv rationell ram.