2011-05-05, 11:31
Medlem
jyckens avatar
Jag vill överlåta 2/3 av aktierna i mitt bolag till två andra personer och strax efter har de bolagsstämma där de petar mig ur styrelsen, som är firmatecknaren. Vi äger alltså 1/3 var, de sitter i styrelsen och jag vill vara så passiv som möjligt. Helst skulle jag göra mig av med den sista tredjedelen också men tidpunkten tillåter inte de andra två ägarna att ersätta mig på ett rimligt vis för dessa 33%.

Kan jag utan risk fortsätta äga min tredjedel eller är det en sådan pass stor andel att det gör mig till solidariskt ansvarig på något sätt?
Citera
2011-05-05, 11:56
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jycken
Jag vill överlåta 2/3 av aktierna i mitt bolag till två andra personer och strax efter har de bolagsstämma där de petar mig ur styrelsen, som är firmatecknaren. Vi äger alltså 1/3 var, de sitter i styrelsen och jag vill vara så passiv som möjligt. Helst skulle jag göra mig av med den sista tredjedelen också men tidpunkten tillåter inte de andra två ägarna att ersätta mig på ett rimligt vis för dessa 33%.

Kan jag utan risk fortsätta äga min tredjedel eller är det en sådan pass stor andel att det gör mig till solidariskt ansvarig på något sätt?

Sitter du inte kvar i styrelsen riskerar du enbart värdet på dina aktier. Kör dom bolaget i botten blir du inte personligt ansvarig för eventuella skulder bolaget har. Risken du tar är alltså att dina aktier blir värdelösa, inte mer.
Citera
2011-05-05, 12:21
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Sitter du inte kvar i styrelsen riskerar du enbart värdet på dina aktier. Kör dom bolaget i botten blir du inte personligt ansvarig för eventuella skulder bolaget har. Risken du tar är alltså att dina aktier blir värdelösa, inte mer.
Det är precis så jag resonerar men frågar här ändå eftersom jag är lite nojig. Jag är livrädd för fallgropar och förbiseenden eftersom jag har alldeles för dålig koll själv.
Citera
2011-05-07, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jycken
Det är precis så jag resonerar men frågar här ändå eftersom jag är lite nojig. Jag är livrädd för fallgropar och förbiseenden eftersom jag har alldeles för dålig koll själv.

Som jimgus säger är det styrelsen, och i vissa fall eventuell vd, som är ansvarig för verksamheten, inte ägarna eftersom en grundtanke med aktiebolag är just begränsat ansvar för ägarna i dess egenskap av ägare. Det finns visserligen något som kallas "faktisk företrädare" vilket kan bli aktuellt om en viss person uppenbarligen företräder bolaget utan att vara registrerad som styrelseledamot, men det handlar vanligen om fall där typ målvakter används. I ditt fall är detta rimligen inget som helst problem om du bara är "tyst" delägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in